אם רוצים להשוות בין הנשיא לרה"מ, שנו את חוק יסוד הממשלה

כך אמר היום ח"כ מיקי לוי בוועדת הכספים בנוגע לנושא הוצאות מעון ראש הממשלה • "ברגע שאדם יודע שההוצאה מוכרת, המזגנים יפעלו 24 שעות ביממה, והמים בבריכה יוחלפו שלוש פעמים בחודש"

"הנהלים הקיימים לאישור מימון המדינה להוצאות בית ראש הממשלה ברורים ואינם מעוררים קושי פרשני ניכר", כך אמרה היום (ב') היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה עו"ד שלומית ברנע-פארגו בדיון בוועדת הכספים בהצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), שמטרתה לתקן את פקודת מס הכנסה באופן שירחיב את הפטור ממס על תשלומים, שירותים וטובות הנאה לנשיא המדינה גם לראש הממשלה, בקשר למילוי תפקידו.

ברנע פארגו אמרה כי "הנוהל הקיים מאז 2001 מדבר על השתתפות המדינה בהוצאות עבור המעון הפרטי, אם ראש הממשלה נמצא שם ותוך ביצוע תפקידו. השאלה מהו ביצוע תפקידו היא אכן שאלה שנתונה לפרשנות אבל נדמה שהשאלה די פשוטה. די ברור אם ראש הממשלה נמצא שם אז זה לצורך תפקידו, כי גם בימי חופשה ראש הממשלה עובד".

ח"כ מיקי רוזנטל (עבודה) אמר כי אין חילוקי דעות שהחוק ראוי אבל שאל את ברנע-פארגו האם לא היה כדאי לקבוע בחוק אלו הוצאות יהיו במימון המדינה ואלו לא וכן לקבוע תקרה להוצאה. בתגובה אמרה כי "הרבה דברי חקיקה נתונים למחלוקת פרשנית וכל חקיקה שיש בה כדי להבהיר ולחדד היא מבורכת".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), שביקש לקבל את פירוט ההוצאות ששולמו עבור בית ראש הממשלה בשלוש השנים האחרונות, שאל "האם גברת בוזלו וגברת זילברשטיין צריכות לשלם 7,000 שקל עבור המים במעון הפרטי? אני רוצה להבין איך אפשר להגיד שמעכשיו הכל פתוח. ברגע שאדם יודע שההוצאה מוכרת, המזגנים יפעלו 24 שעות ביממה, והמים בבריכה יוחלפו שלוש פעמים בחודש. הנשיא מוגדר כאזרח מספר אחת בעוד שראש הממשלה מוגדר כבכיר השרים, אם אתם רוצים להשוות ביניהם תשנו את חוק יסוד הממשלה".

נציגת משרד המשפטים אמרה כי בדיון הצעת החוק של לוי "מעוררת קשיים משום שהיא סוטה מעיקרון יסוד בדיני המס והוא של שוויון. ההצעה קובעת שאדם בישראל ייהנה מפטור ממס שלא ניתן לאיש במדינה ישראל, מלבד נשיא המדינה. הפיתרון הוא בגילום הוצאות המס, כלומר שהמדינה בכובעה כמעסיקה תישא בעודף המס שמוטל על ראש הממשלה".

נציגת משרד המשפטים הוסיפה כי "הקושי המשפטי מתגבר ככל שההוצאות הן בעלות אופי פרטי מובהק יותר כמו טובות הנאה". בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לגבי הפטור שיש לנשיא המדינה השיבה נציגת משרד המשפטים כי "הפטור לנשיא המדינה נחקק בפקודה מנדטורית וקדם לחוקי היסוד"