"הנהלת הרכבת מנסה להפיל על העובדים את העיכוב בקו המהיר"

הנהלת הרכבת מכינה את הקרקע ליום שבו יתברר כי עיכוב נוסף יחול בפתיחת קו הרכבת המהיר לירושלים: בהנהלה מטילים עתה את האשמה בסכסוך עובדים שהוכרז לפני מספר חודשים • יו"ר ועד עובדי הרכבת: "מה שקורה בקו לירושלים זה מחדל הנדסי ותפעולי מתמשך"

גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי הרכבת / צילום: איל יצהר
גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי הרכבת / צילום: איל יצהר

קרב גרסאות מתנהל בין הנהלת הרכבת לבין עובדיה לאור פרסומים לפיהם חניכת הקו המהיר החדש לירושלים תתעכב. בעוד שר התחבורה ישראל כץ שב ומכריז בכל הזדמנות כי הקו המהיר לירושלים, שהחל את דרכו לפני 16 שנה, בשנת 2002, ייפתח כמתוכנן בערב סוכות, נדמה כי ברכבת הפנימו כי קיים סיכוי ממשי שהדבר לא יקרה בזמן. עובדי הרכבת והנהלתה משוכנעים כי פעילותו של הקו החדש תידחה ומתכתשים ביניהם בשאלה במי האשמה לכך.

עד היום גרסתה הרשמית של הנהלת הרכבת היתה כי דרישות המשטרה והביטחון אילצו את הרכבת לדחות את השלמת הפרויקט. ל"גלובס" נודע כי העיכוב אינו תלוי בדרישות אלו, אלא בשל אי השלמת העבודות ההנדסיות: חצי מתוואי הקו עדיין לא מחושמל, ואין שום ביטחון שיסיימו עד המועד הקבוע בספטמבר. יש לצייין, כי על פי הנוהל, יש צורך בביצוע בדיקות בטיחות בלתי תלויות שאורכות בין ארבעה חודשים לחצי שנה. את הבדיקות מבצעת החברה הגרמנית tuv-sud ובשלב זה לא ניתן לדעת מה משך הזמן שיעבור עד לקבלת כל האישורים הנדרשים.

"מדובר בחלמאות לפתוח את הקו באופן מלא בספטמבר, כשהתשתית עדיין מחכה לחישמול, אבל השר לא מוכן לשמוע על דחייה", אומר היום ל"גלובס" גורם בכיר בדימוס בענף התחבורה, "במצב הדברים הנוכחי, אם התאריך כל כך חשוב, הדבר הנכון לעשות הוא לפתוח את הקו באופן חלקי מירושלים עד נתב"ג ומשם לאפשר מעבר לרכבות רגילות הממונעות על דיזל".

לדבריו, הדבר הכרחי לאור מגבלת זמני העבודה במקטע המכונה "פרוזדור איילון", היות שלא ניתן לסגור את המקטע לעבודות פרט למספר מצומצם של שעות ביום. בהתייחסות לוועד מוסיף המקור כי "לוועד יש את הדרישות שלו, שכוללות שיפור בתנאי עבודה, והקו המהיר זה הכלי שלהם ללחוץ על ההנהלה".

יו"ר הדירקטוריון: "נפעיל את הקו במועד שנקבע"

עובדי הרכבת נדהמו לגלות את הפרסומים בתקשורת על פיהם סכסוך העבודה הקיים מהווה אחד מגורמי הסיכון לדחיית הקו. כדי לנסות ולהרגיע את הרוחות יו"ר הדירקטוריון של רכבת ישראל, דן הראל, הפיץ הבוקר מכתב לעובדים, בו ניסה להחדיר בהם מוטיבציה לעמידה ביעד שנקבע:

"החל מאתמול אחר הצהריים והיום בבוקר, מתפרסמות כתבות בעיתונים על כך שרכבת ישראל לא תצליח להפעיל את הקו לירושלים במועד שנקבע, ואם תפעיל אותו בכלל, זה יהיה במתכונת נכה ובשירות חלקי בלבד", כותב הראל לעובדי הרכבת.

"אני רוצה שתדעו את עמדת החברה על כלל עובדיה ומנהליה - גם אם המשימה קשה, וגם אם יש כאלו הטוענים שהיא על סף הבלתי אפשרי, נעמוד במשימה ונפעיל את קו הרכבת החשמלי המהיר לירושלים במועד שנקבע - 23.9.2018, תוך מתן שירות מיטבי והפעלה מקצועית מקצה לקצה.

"על אף שאני נמצא רק זמן קצר בארגון, כבר נחשפתי ליכולות המדהימות שיש בו, ולעובדים המסורים אשר מפעילים מדי יום את עשרות הקווים ומאות המערכים המסיעים רבע מיליון אנשים ליעדם וכל זאת במקצועיות שקטה ובדיוק גבוה ומאפשרים להם, בתוך כל הכאוס התחבורתי והפקקים המתגברים, פשוט ליהנות מהדרך. לרכבת נכון עתיד מזהיר... ועכשיו, נשלב כולנו כוחות, ננוע קדימה ונפעיל את הקו החשמלי לירושלים במועד שנקבע, בתוואי שהוגדר, בבטיחות, במהירות ובנוחות שלא היו כאן אף פעם".

ועד הרכבת: "ההנהלה מנסה להפיל הכל עלינו"

בוועד הרכבת ראו במכתב היו"ר מידה רבה של ציניות על התנהלות החברה בפרויקט הקו המהיר. בתגובה שיגרה יו"ר הוועד של עובדי הרכבת גילה אדרעי את המסר הבא:

"הכתבות לא קמות בבוקר, שותות קפה ומתפרסמות מעצמן. אנחנו יודעים את האמת, כולם יודעים אותה: מה שקורה בקו לירושלים זה מחדל מתמשך שאנחנו נותנים את הנשמה כדי לנסות ולכפר עליו. וזה ממש לא פשוט כי עדיין אין קליטת רשת במנהרות, חברת SEMI עדיין לא מסרה את הקו באופן מלא לרכבת, ישנם תרגילי מנהרות שלא בוצעו ולפי התקן עדיין לא ניתן לנסוע בהן, הקו עדיין לא מחובר לחשמל ברובו אלא רק שבעה ק"מ.

"המדריכים, הנהגים הפקחים בכלל לא ראו את הקו ולא הוסמכו, כי הקו עדיין לא שוחרר לתפעול; לא נערכו תרגילי חילות של כוחות הביטחון אלא רק תרגילים חלקיים ועוד... איך זה קשור לעובדים? זה לא! ההנהלה כולה יודעת שיהיה עיכוב, הם רק מכינים את הקרקע לזה. אז מה יותר פשוט מלהפיל את הכל עלינו?", כך אדרעי.

פרויקט הקו המהיר היה אמור להיפתח עוד בערב פסח, אך זמן קצר לפני מועד הפתיחה הודיעה הרכבת כי היא דוחה את התאריך בחצי שנה, מאחר ש"טרם התקבלו כל האישורים הרגולטוריים הדרושים להפעלת הקו", זאת על רקע דרישות המשטרה וגופי ההצלה השונים. כפי שניתן להבין, תמונת המצב מורכבת הרבה יותר מההודעה הלקונית של הרכבת למשקיעים. על פי עבודה פנימית שנערכה ברכבת בעבר, הזמן הריאלי להשקת הקו הוא תחילת 2019, אולי אז, לאחר 17 שנים, הפרויקט הענק בעלות של 6.5 מיליארד שקל, ייצא לדרך.