הנקראות ביותר

מכרז ערוץ הכנסת: האשמות בין היועצת ליו"ר מועצת הכבלים

היועצת הכלכלית של מועצת הכבלים והלוויין, אלינור כליפזאדה, פנתה למשרד התקשורת ולנציבות שירות המדינה וטענה כי יו"ר המועצה, יפעת בן-חי-שגב, התעמרה בה בגלל שביקרה את הצעת ערוץ 20 במכרז ערוץ הכנסת ● בן-חי-שגב: "טענות משוללות יסוד; היועצת כשלה מקצועית"

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב / צילום: איל יצהר
יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב / צילום: איל יצהר

מכרז ערוץ הכנסת - שההליכים סביבו עדיין לא הסתיימו למרות שחלפה יותר משנה מאז הוכרז לראשונה על הגוף הזוכה בו - ממשיך להסעיר את מועצת הכבלים והלוויין. ההתפתחות האחרונה בסאגה היצרית קשורה למכתב חריף ששלחה היועצת הכלכלית של המועצה, אלינור כליפזאדה, למ"מ מנכ"ל משרד התקשורת ולנציבות שירות המדינה, בו היא טוענת כי היא סובלת מ"התעמרות קשה" מצדה של יו"ר המועצה, יפעת בן-חי-שגב, על רקע העמדה העצמאית שהובעה על-ידה בנוגע להצעת ערוץ 20 שנבחרה בתחילה כזוכה במכרז. 

בן-חי-שגב מגדירה בתגובה, במכתב נגדי ששלחה, את טענותיה של כליפזאדה "דברים משוללי יסוד המהווים לזות-שפתיים העולה לכדי הוצאת לשון הרע".

במאי אשתקד הכריזה מועצת הכבלים והלוויין על זכייתו של ערוץ 20 במכרז להפעלת ערוץ הכנסת ב-10 השנים הקרובות, אלא שעתירות שהוגשו לבג"ץ על-ידי שתי המתמודדות שהפסידו - חדשות 2, מפעילת הערוץ כיום; ו-RGE, בעלת ערוץ 10 - הביאו בסופו של דבר לכך שההחלטה שונתה, והמועצה פסלה את הצעת ערוץ 20.

מאחורי ההחלטה על הפסילה התנהלו קרבות שלא הוסתרו גם בהודעה הרשמית שנאלצו המועצה והעומדת בראשה, היו"ר בן-חי-שגב, להוציא לבסוף, ובה נכתב בצורה מודגשת כי חברי המועצה עדיין סבורים כי הצעת ערוץ 20 צריכה להיות הזוכה, וכי הפסילה נעשית רק בשל עמדת היועץ המשפטי למועצה, שגובתה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה.

כעת טוענת היועצת הכלכלית כליפזאדה כי הנסיבות שבהן נפסלה לבסוף הצעת ערוץ 20 הביאו להשפעה דרמטית גם עליה ועל היחס לו זכתה מבן-חי-שגב. "החל מאוקטובר האחרון (הצעת ערוץ 20 נפסלה סופית בדצמבר - י.כ) החלה מרשתי לסבול מהתעמרות קשה מצד היו"ר, הכוללת צעקות, עלבונות ופגיעה מקצועית", נכתב במכתב שנשלח לפני כחודשיים באמצעות עו"ד אילה-הונגימן, ונחשף כאן לראשונה. "שיאה של התנכלות והתעמרות זו היא הערכת העובד שנערכה למרשתי על-ידי היו"ר, שכל תכליתה… למנוע ממנה אפשרות להתקדם במועצה בפרט ובשירות הציבורי בכלל".

כליפזאדה, באמצעות עורכת דינה, תולה את השינוי לרעה שחל ביחס אליה בעמדה אותה הפגינה במהלך דיוני המועצה בנוגע לשאלה האם לפסול את הצעת ערוץ 20: "נוכח מחלוקת מקצועית בין מרשתי ליו"ר סביב המכרז, ונחישותה של מרשתי שלא לפעול בניגוד ליושרה המקצועי, היא החלה לחוות התנהלות תוקפנית מצד היו"ר… התנהגות זו הסלימה בישיבות שהתקיימו בנוכחות מרשתי והיו"ר במשרד המשפטים".

עוד נטען במכתב כי "מזה מספר חודשים שהיו"ר מקצצת בסמכויותיה, מוציאה מאחריותה תחומי עשייה רבים באופן שרירותי ומבלי מתן הסבר ומעבירה אותם לטיפול יועצים חיצוניים… שיאו של מהלך זה התרחש במהלך בחינת הבעיות בהצעה הזוכה במכרז, כאשר היו"ר הפעילה יועץ כלכלי חיצוני לשם כתיבת חוות-דעת הסותרת את חוות-הדעת של מרשתי".

לא הוציאה מילה 

בן-חי-שגב שוללת, כאמור, מכל וכל את העובדות והפרשנות שעולים מהמכתב של באת-כוחה של כליפזאדה. אבל עוד לפני כן כדאי לחזור ולהזכיר את השתלשלות העניינים. בישיבת המועצה שבה אושרה הצעת ערוץ 20, כליפזאדה, היועצת הכלכלית, ויועמ"ש המועצה באותה תקופה, דודו קובסניאנו, אכן העבירו ביקורת על ההצעה, אך לא טענו בפני חברי המועצה כי הביקורת שלהם מהווה עילה לפסילתה.

כליפזאדה ציינה כי "כאן (בהצעת ערוץ 20) יש לנו בעיה קצת יותר חמורה. כשניסינו לבדוק את התאמת פרק התוכן לתוכנית העסקית, מצאנו שאין התאמה כזו גם אחרי שאלות ההבהרה. נושא מליאה ושידור הכנסת כלל לא מופיעים במצבת כוח-האדם. בקטגוריית הדוקו, בחדשות הכנסת ובתוכנית הכלכלית לא מצוותים צוותי ENG (צוותי צילום - י.כ)".

כאשר המועצה התכנסה ביולי כדי לבחון שוב את ההצעה בעקבות הוראת בג"ץ, כליפזאדה, שעל-פי פרוטוקול הישיבה נכחה בה, לא הוציאה מילה, באופן שניתן אולי לפרשו כתחילת המתיחות בינה לבין היו"ר. בעתירת חדשות 2 נכתב בהקשר לדיון הזה כי "למרבה התמיהה נכחה בו רק אחת היועצות הכלכליות, אשר נאלמה דום שעה שוועדת המכרזים החליטה להתעלם מממצאיה המקצועיים ולבכר על פניהם חוות-דעת של יועצי התוכן שאינם יועצים כלכליים".

למרות שלפרק הכלכלי לא ניתנה חשיבות רבה מבחינת הניקוד במכרז - התקציב בסך 25.2 מיליון שקל בשנה (כולל מע"מ) מתקבל מהמדינה, והמתמודדים לא יכולים להגדיל אותו - הוא הפך בסופו של דבר למכריע, מכיוון שזאת הייתה העילה לפסילת ההצעה של ערוץ 20.

על רקע זה כותבת בן-חי-שגב במכתב התגובה שלה, שהגיע גם הוא לידי "גלובס", כי "כליפזאדה מציינת כי ביני לבינה התגלו 'מחלוקות מקצועיות'... לא מחלוקות מקצועיות עמדו בינינו, כי אם כישלון מקצועי מהדהד של גברת כליפזאדה במילוי תפקידה כממונה כלכלית של המועצה… עדות חיה לכך היא מאות ואלפי העמודים הנוגעים לכשלים בתחום ההערכה הכלכלית של ההצעות שהוגשו במכרז (הכוונה להליכים המשפטיים שכאמור מתנהלים למעלה משנה)... אכן בשלב מסוים נאלצתי לגייס יועץ כלכלי חיצוני… עשיתי זאת לנוכח קוצר היד המקצועי והמצוקה שהפגינה כליפזאדה, אשר הלך והתעצם עם ריבוי הטענות והיועצים הכלכליים מצד החברות שהשתתפו במכרז".

שני המכתבים כוללים גם טענות אישיות קשות שמעלות השתיים זו כנגד זו - כאמור, עילת המכתב של כליפזאדה הוא הערכת עובד נמוכה מדי לטענתה שקיבלה מבן-חי-שגב - אך אנו העדפנו להתמקד בכתבה בעניינים המקצועיים הקשורים להתמשכות ההליכים ולהחלטות שהתקבלו סביב מכרז ערוץ הכנסת. 

"מדובר בעובדת מדינה שמנסה לכפות על הממונה הישירה שלה להעניק קביעות למרות שנכשלה בתקופת המבחן"

עו"ד אילה הוניגמן, המייצגת את אלינור כליפזאדה, מסרה בתגובה כי "יו"ר המועצה ממשיכה בהתעמרות כלפיה ובהצגת מציאות מעוותת. בכוונתה של אלינור להילחם על שמה הטוב ולהמשיך לעמוד על עמדותיה המקצועיות". 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "הנושא ידוע ומטופל על-ידי הדרג המקצועי האמון על כך במשרד, בשיתוף עם הנציבות".

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר בתגובה: "מדובר בדברי-בלע העולים כדי לשון הרע, ויו"ר המועצה שוקלת את צעדיה המשפטיים בעניין. גברת כליפזאדה, שהחסירה למעלה מ-40% מימי העבודה במהלך ששת החודשים שקדמו למשלוח המכתב, נמצאת בתקופת ניסיון לפי נוהלי שירות המדינה, וכדי למנוע את סיום העסקתה האפשרית, היא בוחרת להשתלח בתקשורת בטענות משוללות יסוד נגד יו"ר המועצה, במטרה לשמור על מקום עבודתה ולקנות לעצמה קביעות בשירות, למרות כישלונה בתקופת הניסיון.

"הערכת העובד במקרה של גברת כליפזאדה הוגנת ונכתבה בגישת בית הלל. ההערכה מתייחסת לתפקודה כיועצת כלכלית מלווה של ועדת המכרזים במכרז ערוץ הכנסת. הגברת כליפזאדה כשלה בבחינה הכלכלית של ההצעות במכרז ערוץ הכנסת. כישלון מהדהד זה מתועד היטב בהליכים המתמשכים סביב המכרז, שהסבו נזק תדמיתי רב למועצה. ראוי לציין כי חברי מועצה (שאינם היו"ר) ביקרו בחריפות ובגלוי את תפקודה במהלך ההליך. כדי לתקן את הנזק ולהבטיח את המשך התנהלותו התקינה באופן מקצועי, נאלצה בחודש נובמבר 2017 היו"ר, ביחד עם משרד התקשורת, לגייס באופן דחוף וחריג את חברת הייעוץ הכלכלי בראשות ד"ר רועי שלם, שמלווה את המועצה בהליך מאז ועד הלום. 

"טענותיה של העובדת ל'התעמרות' של הממונה עליה לא מתיישבות עם המציאות, שכן: למרות האמור לעיל, מתוך התחשבות במעמדה כאם חד-הורית, פנתה היו"ר לנציבות שירות המדינה בבקשה לכלול אותה באופן חריג בפיילוט שיאפשר לה ביצוע עבודה מהבית, ואישרה לה שעות נוספות רבות ואפילו תוספת תשלום עבור אחזקת רכב; כך שהעובדות מדברות בעד עצמן: מדובר בעובדת מדינה שמנסה לכפות על הממונה הישירה שלה להעניק קביעות למרות שנכשלה בתקופת המבחן.

"ד"ר בן-חי-שגב מייחסת כבוד רב לשירות המדינה, שלא אמור לשמש מפלטם של הנחשלים והנכשלים. נהפוך הוא - עליו להקפיד על מצוינות מקצועית ואישית, ולכן לא תיכנע לניסיונות סחיטה". 

איפה עומד עכשיו ההליך היצרי שמסרב להסתיים?

מאז יצא לדרך המכרז על הפעלת ערוץ הכנסת, הוא שובר שיאים בכל הנוגע לקרבות יצריים ומאבקים קשים שמנהלים כל המעורבים בו. נכון שמבחינת גופי התקשורת שפועלים בשוק קשה וחסר ודאות מדובר בהצעה קורצת - 25.2 מיליון שקל (כולל מע"מ) מדי שנה מהמדינה, למשך 10 שנים, כשעל-פי תנאי המכרז הרווח בכל שנה מובטח, וחרב הקיצוצים והרייטינג אינה רלוונטית לגביו.

מבחינת חברת "החדשות" (לשעבר חדשות 2) מדובר גם בנכס שאותו היא מפעילה למעלה מעשור, והיפרדות ממנו תדרוש מהחברה גם לפטר עובדים וגם להכניס שינויים בסימביוזה שקיימת היום בינה לבין הערוץ (שינוי שהיה צריך לקרות גם אם הייתה זוכה). ועדיין, ההליך כלל חברי מועצה שנאלצו או החליטו לפרוש ברגע האחרון ולא להשתתף בהצבעה, ואפילו, כפי שנחשף ב"גלובס", חוקר פרטי שככל הנראה נשלח אל שניים מחברי המועצה בניסיון לבסס קשר בינם לבין ערוץ 20.

אבל כמובן שהבעיה המרכזית עם ההליך היא העובדה שהוא פשוט ממאן להגיע לקו הסיום. העברת המקל בין חדשות 2 לבין המפעיל החדש אמורה הייתה להתבצע במהלך יולי 2017, וכעת, שנה מאוחר יותר, החברה עדיין מפעילה את הערוץ לפי תנאי המכרז מ-2006.

אז איפה עומדים הדברים כעת? לאחר פסילת הצעת ערוץ 20 בסוף 2017 עברה המועצה לבדוק את הצעת RGE שהגיעה למקום השני במכרז, בפער של 8 נקודות מעל הצעת חדשות 2. במאי השנה הודיעה המועצה כי לאחר שבחנה את ההצעה ואת תשובות ההבהרה שקיבלה מ-RGE, היא מכריזה עליה כזוכה, כשהחילוף בינה לבין חדשות 2 אמור להתבצע ב-1 באוגוסט.

לרגע היה נראה כי החילוף אכן קרוב, לאחר שבג"ץ קבע כי ידון בעתירה שהגיש ערוץ 20 נגד ההחלטה רק במהלך ספטמבר, זאת לאחר ש-RGE כבר תתחיל בהפעלת הערוץ, אך השבוע החליט בג"ץ להקדים את הדיון, וזה ייערך כבר ב-8 ביולי. גם חברת "החדשות" צפויה להגיש עתירה משלה נגד ההחלטה, שתעלה לדיון באותו מעמד. 

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות