עליות בבורסות אירופה; האירו מזנק במסחר מול הדולר

מנהיגי אירופה הגיעו להסכמה בנוגע לבעיית הפליטים לפנות בוקר, לאחר 10 שעות של דיונים רצופים

אולם המבואה של בורסת לונדון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אולם המבואה של בורסת לונדון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המסחר בבורסות אירופה מתנהל היום (ו') במגמה חיובית, לאחר עליות שערים בוול סטריט אתמול ועל רקע הסכם היסטורי בין מנהיגי האיחוד בנוגע לפתרון בעיית הפליטים ביבשת.

 

כאמור, מנהיגי אירופה הגיעו להסכמה בנוגע לבעיית הפליטים לפנות בוקר, לאחר 10 שעות של דיונים רצופים. בעקבות ההודעה על הסיכומים בפסגה מזנק הבוקר האירו ב-0.6% מול הדולר ונסחר סביב 1.163 דולרים לאירו. 

ההסכם קובע לראשונה הקמת "מרכזי קליטה" לפליטים מחוץ לגבולות אירופה בסיוע סוכנות הפליטים של האו"ם, צמצום פעילות ספינות ארגונים לא ממשלתיים בים התיכון שמסייעות לפליטים וכן השתתפות במימון מרכזי קליטה חדשים לפליטים באיטליה וביוון. ההסכם גם כולל תשלום נוסף לטורקיה, בשווי שלושה מיליארד, תמורת נכונותה למנוע הפלגת פליטים ליוון.

"אנחנו לא לבד יותר באיחוד האירופי", הכריז בסוף הפגישה ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, שהצהיר כי עמדות מדינות אומצו בהחלטה המשותפת. גם קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הודיע כי "בפעם הראשונה תחוזק השמירה על גבולות האיחוד האירופי". קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל , שההחלטה החדשה מהווה שינוי מהותי של מדיניות קבלת הפליטים שלה לפני שלוש שנים, אמרה כי ההצהרה המשותפת שולחת "מסר של תקווה" בנוגע לטיפול בסוגיה במסגרת האיחוד האירופי. מרקל אמרה לפני כן כי שאלת ההגירה וההתמודדות האירופית אתה היא "בעיה גורלית המאיימת על עתיד האיחוד האירופי".

באסיה הסתיים המסחר בעליות בין השאר על רקע רגיעה בחששות מהחרפה במלחמת הסחר. מדד HSI בהונג-קונג הוביל עם עלייה של יותר מ-1%.

 

 

המסחר באירופה ננעל אתמול בירידות, ואילו המסחר באסיה נסגר אתמול במגמה מעורבת. "הרבה מההצלחה של הבראה באירופה התבסס על יצוא חזק, בייחוד של גרמניה", אמר כריס איגו, מנהל ההשקעות הראשי באג"ח בחברת AXA ניהול השקעות. "באירופה, יכולה להיות עלייה כלשהי בפעילות הכלכלית, אבל זה לא יבוא לידי ביטוי אם החברות יחששו מנושא הסחר ויצמצמו בתגובה את תוכניות ההשקעה והתעסוקה שלהן".

כבר כעת יש סימנים שאי הוודאות בחזית הסחר זוחלת לנתונים המקרו-כלכליים. מדד מנהלי הרכש בחברות היצרניות בגוש האירו בחודש יוני הצביע על ירידה במגזר שתלוי ביצוא, לשפל של שנה וחצי, 55 נקודות, מ-55.5 נקודות במאי.

כאשר הציפיות לצמיחה ולמדיניות מוניטרית משני עברי האוקיינוס האטלנטי מתפצלות, פער התשואה בין אג"ח האוצר הגרמנית לאג"ח האוצר האמריקאית לעשר שנים נסגר בשבוע שעבר בשיא מאז מארס 1989, לפי שירות הנתונים של תומסון רויטרס.

מניית שארפ זינקה ב-17% לאחר שהחברה דיווחה כי אין בכוונתה להנפיק מניות חדשות בהיקף של כ-2 מיליארד דולר.