שטיינמץ משלם את חוב סקורפיו לבנק הפועלים מכספו

כפי שנחשף ב"גלובס", שטיינמץ סיכם עם הבנק על פריסת יתרת חוב של כ-20 מיליון אירו (85 מיליון שקל), שהוא אישית ערב לו • מדובר בתשלום ראשון מתוך שלושה • מחזיקי האג"ח מקווים כי שטיינמץ יכניס את היד לכיס גם לטובת החוב כלפיהם, בסך כ-20 מיליון שקל

בני שטיינמץ / צלם: שלומי יוסף
בני שטיינמץ / צלם: שלומי יוסף

המיליארדר בני שטיינמץ העביר ביום חמישי האחרון לבנק הפועלים תשלום ראשון מתוך שלושה על חשבון חובותיה של חברת הנדל"ן סקורפיו שבבעלותו. כפי שנחשף ב"גלובס", סיכם שטיינמץ עם הבנק הנושה של סקורפיו על פריסת יתרת חוב בהיקף של כ-20 מיליון אירו (85 מיליון שקל), כשהוא עצמו ערב אישית לתשלום החוב.  

בנק הפועלים לא נדרש למחוק עד היום כספים שהעמיד למימון פעילותה של סקורפיו, למרות שני הסדרי החוב שנחתמו בחברת הנדל"ן. מאז נחתם הסדר החוב השני בחברה, ביולי 2016, שילם שטיינמץ לבנק עשרות מיליוני שקלים מכספו הפרטי.

ממכתב שהעבירה סקורפיו במארס השנה לחברת הרמטיק נאמנות, הנאמן לאג"ח סקורפיו, עולה כי במהלך דצמבר 2017 לא היו בידי החברה מקורות לפרוע תשלום חוב לבנק בסכום של 3.8 מיליון אירו (16 מיליון שקל) על פי תנאי ההסדר. בנוסף, על פי תזרימי המזומנים הצפויים לה, היא צפתה כי לא יהיו בידיה המקורות לפרוע את התשלומים הבאים, באפריל 2018 ובינואר 2019 (8.1 מיליון אירו כ"א). אי לכך פנתה סקורפיו לבנק הפועלים בבקשה לדחות את תשלומי החוב ולוותר על ריבית הפיגורים שהצטברה לחובתה.

הבנק, כך עולה מהמכתב, נעתר לבקשת החברה והסכים להכניס שינויים בהסכם מתוקן, לפיהם יידחו שלושת התשלומים - הראשון לסוף חודש יוני השנה (כאמור שולם בשבוע שעבר); השני לסוף חודש מארס 2019; והשלישי לסוף ספטמבר 2019. הריבית על תשלומים שלא שולמו הועלתה באחוז אחד לשיעור של ליבור פלוס 3%, כשהתוספת תשולם על ידי שטיינמץ ולא מקופת החברה. בד בבד, נעתר הבנק לבקשת החברה למחול לה על ריבית פיגורים, אם תעמוד בתשלומים המעודכנים הנ"ל. 

בחודש שעבר נחשף ב"גלובס" כי מחזיקי האג"ח של סקורפיו התכנסו לדיון, לאחר שהתברר להם כי החברה אינה מסוגלת לפרוע ממקורותיה תשלום של 20 מיליון שקל שנועד לסוף חודש יוני, על פי תנאי הסדר החוב שנחתם עמם. מחזיקי האג"ח מקווים כי שטיינמץ, הערב אישית גם לחוב החברה כלפיהם, יכניס את היד לכיסו כפי שעשה במקרה של בנק הפועלים. על פי תנאי ההסדר, הוא מחויב לעשות זאת בתוך 90 יום ממועד כשל הפירעון. 

9 השנים הקשות

סקורפיו עוסקת בפיתוח, ייזום ובנייה למגורים ובנדל"ן מניב במזרח ובמרכז אירופה. בשלהי העשור הקודם נקלעה החברה למשבר קשה על רקע מפולת בשווי הנדל"ן שהחזיקה, אשר גרמה לה הפסדי עתק וקשיים תזרימיים. סקורפיו לא הייתה מסוגלת לעמוד בהחזר החובות לנושיה, ורואי החשבון שלה הצמידו הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים.

החל מסוף 2009 ניהלה החברה מו"מ להסדר חוב עם נושיה - מחזיקי האג"ח ובנק הפועלים - שבמהלכו דרש הבנק פירעון מיידי של החוב כלפיו, בהיקף של 100 מיליון דולר. בסופו של דבר נחתם הסדר חוב בחברה בתחילת 2011, ובמסגרתו הכניס שטיינמץ את היד עמוק לכיס, והזרים 100 מיליון דולר לקופת החברה תמורת פריסת החוב.

אלא שמצבה של החברה נותר קשה, והידרדרות נוספת במצבה הגיעה ב-2014, בעקבות המתיחות שנוצרה בין אוקראינה לרוסיה, וערערה את פעילות החברה במדינות אלה. ביולי 2016 אושר הסדר החוב השני בסקורפיו, בסיומו של מו"מ ארוך שנוהל בין הצדדים. במסגרת ההסדר השני בוצעה תספורת של 72 מיליון שקל לחוב האג"ח, והוא קטן מ-240 מיליון שקל ל-168 מיליון שקל.