הקשר בין שלד הקנאביס פרוטאולוג'יקס למורשעים בפלילים

פרוטאולוג'יקס מוחזקת ע"י שרשרת חברות הנמצאות בשליטתו של ניסים דג'לדטי, שהורשע בעבר בעבירות של זיוף, מרמה והלבנת הון במסגרת ההשתלטות על נכסיו של איש העסקים הרוסי אלכסיי זכרנקו שנעלם בשנת 2009

משקיעים בבורסת תל-אביב כבר מכירים את הריטואל היטב בחודשים האחרונים: עצירת המסחר בשלד בורסאי, ובעקבותיה הודעה על כניסה לפעילות הקנאביס, שמצדה גוררת נסיקה של המניה בעשרות עד מאות אחוזים. לטרנד הצטרפה אתמול חברת פרוטאולוג'יקס , שמנייתה עלתה אתמול ב-110% בעקבות החלטתה לפעול בתחום. את המסחר הבוקר פתחה המניה בירידה של 17%, כך ששווי החברה כעת כ-10 מיליון שקל.

במקרה של פרוטאולוג'יקס מעניינות הפרסונות המעורבות בחברה, שזהותן ועברן מעלים את השאלה עד כמה באמת מצליחה היק"ר, יחידת הקנאביס הרפואי, למנוע מגורמים החשודים כעברייניים להחזיק בחברות קנאביס. היק"ר הצהירה בעבר כי עליה לקבל אישור מהמשטרה לכל גורם שהינו בעלים של לפחות 5% בחברת קנאביס, כדי למנוע פעילות עבריינית סביב המוצר, שעדיין מוגדר כסם בלתי חוקי (למעט עבור בעלי מרשם). 

פרוטאולוג'יקס מוחזקת כיום על ידי שרשרת חברות, הנמצאות בשליטת ניסים דג'לדטי, שהורשע בעבר בעבירות של זיוף, מרמה והלבנת הון במסגרת ההשתלטות על נכסיו של איש העסקים הרוסי אלכסיי זכרנקו. האחרון נעלם בשנת 2009 ולא נמצא עד היום, גם לא גופתו. 

כתב אישום נגד גבי מגנזי

החברה שאותה מעוניינת פרוטאולוג'יקס למזג לתוכה, היא קאנומד, שנמצאת בשליטת איש העסקים יוסי אקב, בעבר יו"ר חברת אברות, המייצרת צינורות פלדה ופלסטיק. בעל השליטה באברות הוא גבי מגנזי, שרק לפני כחודש קיבל הודעה מפרקליטות מחוז ירושלים על כוונתה להגיש נגדו כתב אישום (בכפוף לשימוע) בגין עבירות שוחד וקבלת דבר במרמה במועצות המקומיות מטה יהודה, אשקלון וראש העין. ב-2017 הודיעה הפרקליטות על כוונתה להגיש נגד מגנזי כתב אישום בגין חדש לתיאום מכרזים בשוהם.

בעל הפעילות המתמזגת לפרוטאולוג'יקס הוא יוסי אקב, ולא מגנזי, אבל הקשר ביניהם קרוב. כשנחקר מגזני בגין פעילותו כבעל השליטה באברות, נחקר אקב גם כן. אקב משמש יו"ר חברת הנדל"ן הבורסאית אורן השקעות, שבה מחזיק מגזני 85% מהמניות. בעלת 15% הנוספים באורן השקעות היא לא אחרת מפרוטאולוג'יקס עצמה.

מפרוטאולוג'יקס נמסר ל"גלובס" כי מגנזי אינו קשור לחברת קאנומד בשום צורה, וכי היא מנוהלת על ידי אקב בלבד. לעניין ניסים דג'לדטי, מסרה החברה כי הוא אמור להיות משקיע פאסיבי, שאין לו מעורבות בחברת הקנאביס, ושלאחר המיזוג ידוללו החזקותיו ל-3.6% מהחברה - כך שלא יידרש אישור לבעלותו בה.

ואלה פרטי העסקה המתוכננת: פרוטאולוג'יקס תמזג לתוכה את פעילות קאנומד, המוחזקת ב-74% על ידי אקב ו-26% על ידי חקלאים, שהם בעלי רישיון גידול הקנאביס. אקב יעניק לחברה הלוואה של 500 אלף דולר מיידית, ועוד 2.5 מיליון דולר על פי הצורך בשנה שלאחר מכן. בתמורה, פרוטאולוג'יקס תנפיק לאקב מניות בה, המהוות 45% מהחברה.

לקאנומד רישיון גידול קנאביס בשדה שבבעלותה, התקף עד מארס 2019, ואחר כך יידרש חידושו. לחברה גם רישיון להקמת מפעל עיבוד קנאביס, שפג באחרונה והוגשה בקשה לחדשו. החברה מעריכה כי בתוך ארבעה חודשים תוכל לזרוע את הקנאביס לראשונה. אם תקצור החברה את הקציר הראשון בתוך שנתיים, יעברו לידי פרוטאולוג'יקס עוד 25% מהחברה.

אגב, חברת התרופות גלקסו סמית'קליין רשומה גם היא כבעלת עניין (5.3%) בפרוטאולוג'יקס - השקעה היסטורית מהתקופה שבה פרוטאולוג'יקס הייתה חברה פעילה בתחום פיתוח התרופות. כעת גלקסו עשויה למצוא את עצמה שלא בכוונה מחזיקה מניות בחברת קנאביס - עניין שרוב חברות התרופות מנסות להימנע ממנו בינתיים.