עובר אורח נפצע קשה מחפץ שנפל מאתר בנייה בחולון

מדובר במקרה שני תוך שבוע של פציעת עובר אורח בסמיכות לאתר בנייה • המקרה הראשון אירע ביום ראשון בירושלים, במסגרתו נפגע גבר באורח קשה • מהמשטרה נמסר כי האתר נסגר, והמעורבים נלקחו לחקירה

עובד באתר בנייה ללא ציוד מגן וכלים מאולתרים / צילום: איל יצהר
עובד באתר בנייה ללא ציוד מגן וכלים מאולתרים / צילום: איל יצהר

מקרה השני השבוע של פגיעת עוברי אורח מחפצים שנפלו מאתרי בנייה. לאחר שבתחילת השבוע נפצע קשה גבר שצעד ברחוב מאה שערים ממטען שנפל על ראשו ממנוף נייד שהעלה חומרי בניין לדירה בשיפוצים, היום נפצע צעיר שרכב על אופניים בסמוך לאתר בנייה בחולון כאשר קרש נחת על ראשו.

"בשעה 10:19 התקבל דיווח במוקד 101 של מגן דוד אדום במרחב איילון על גבר שנפגע בראשו מחפץ שנפל מגובה כשרכב על אופניים חשמליים סמוך לאתר בנייה ברחוב אצ"ל בחולון. חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח איכילוב גבר כבן 27 במצב קשה עם חבלת ראש כשהוא מורדם ומונשם", כך נמסר הבוקר ממד"א.

חובש רפואת חירום במד"א אריה פרקש שנכח במקום סיפר כי: "כשהגעתי למקום ראיתי גבר כבן 27 שוכב מחוסר הכרה עם חבלת ראש מדממת על המדרכה סמוך לאופניים חשמליים, אזרחים שהיו במקום סיפרו לי שהוא נפגע בראשו מקרש שנפל מגובה. הענקתי לו טיפול רפואי שכלל עצירת דימום וסיוע נשימתי והוא פונה במהירות לבי"ח בניידת טיפול נמרץ של מד"א כשהוא מונשם".

במקביל, ממשטרת ישראל נמסר בהמשך כי הנושא בטיפול ועד כה "נעצרו מספר מעורבים במקרה לחקירה". עוד נמסר מהמשטרה כי היא פועלת בשיתוף פעולה עם משרד העבודה והרווחה וכי פקחי מינהל הבטיחות סגרו את אתר הבנייה ממנו נפל הקרש, שמקורו ככל הנראה בפיגומים באתר.

מעיריית חולון נמסר כי: "מדובר באירוע שהתרחש באתר הבנייה ולא במרחב הציבורי אשר הביא לתוצאה מצערת ביותר במסגרתה נפגע אדם ברחוב. משרד העבודה הוא המפקח על הבטיחות באתרי הבנייה בישראל ובעירייה מצפים ממנו לעשות את כל הנדרש מול הקבלן ולוודא שמקרים מסוג זה לא יישנו". עוד נמסר מהעירייה כי מדובר באתר בנייה במסגרתו מתווספות מרפסות לבניין קיים ברחוב האצ"ל. במקביל גם בעירייה אישרו כי פקחי משרד העבודה והרווחה סגרו את האתר.

נזכיר כי הוויכוח בין אחריות משרד העבודה והרווחה לבין הרשויות המקומיות בכל מה שקשור לבטיחות באתרי הבנייה נמשכת כבר תקופה ארוכה כאשר במינהל הבטיחות שבמשרד העבודה והרווחה טוענים כי גם הרשויות המקומיות צריכות לסייע בפיקוח על אתרי הבנייה אולם ברשויות המקומיות מסרבים לעשות כן וטוענים כי מדובר באחריות המשרד הממשלתי. מקרים של פגיעת עוברי אורח רק מחדדים את הסוגיה כאשר מבחינת מינהל הבטיחות לא תמיד מדובר בתאונת עבודה באתר בנייה ומבחינת הרשות המקומית התאונות הללו נמצאות תמיד באחריות הגורם הממשלתי. במקרה של התאונה בחולון, העובדה שפקחי מינהל הבטיחות סגרו את האתר מחזקים את טענת הרשות המקומית אולם הוויכוח אודות האחריות וגם על הפיקוח נותר בעינו כדי למנוע תאונות נוספות כאלה בעתיד.

מהקבוצה למאבק בתאונות באתרי הבנייה נמסר היום כי "בטיחות הציבור מסכנות אתרי הבנייה מצויה באחריות הרשויות המקומיות מכוח פקודת הרשויות המקומיות ובמקרה זה עיריית חולון. משרד העבודה והרווחה פנה אשתקד בעניין זה ל מרכז השלטון המקומי בישראל ולכלל הרשויות המקומיות בישראל, אולם הן מתנערות בקביעות מאחריותן זו והן הציבור והן העובדים באתרי הבנייה נושאים בתוצאות הקשות".