"ההצהרה המשותפת של ישראל עם ממשלת פולין היא חרפה"

כל קצוות הקשת הפוליטית הגיבו היום להצהרה השנויה במחלוקת, שמסירה חלק מהאחריות הפולנית על מעשי השואה, שפרסמו ראשי ממשלות ישראל ופולין במשותף • לפי היסטוריונים בכירים ביד ושם, ההצהרה מכילה "עיוותים היסטוריים" • בכירים במפלגות האופזיציה השונות ואף שר החינוך נפתלי בנט הגיבו בחומרה

בנימין נתניהו ביד ושם / צילום: רונן זבולון, רויטרס
בנימין נתניהו ביד ושם / צילום: רונן זבולון, רויטרס

באורח נדיר, ימין ושמאל מוצאים היום הסכמה על נושא חוק השואה הפולני. ראשי יש עתיד, הבית היהודי, מרצ והמחנה הציוני, כולם מפרסמים בשעות האחרונות הודעות ביקורתיות נגד החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרסם הצהרה משותפת עם ממשלת פולין, הצהרה שיש בה משום פגיעה בנרטבים היסטוריים בנוגע לאשמת העם הפולני בתקופת השואה.

הבוקר פרסמו היסטוריונים הבכירים של "יד ושם" הודעה על פי הצהרת ממשלת ישראל ופולין מכילה "עיוותים היסטוריים", והזהירו מפני תביעות אזרחיות מטעמם של ארגונים פולנים שיטענו כי חקר ההיסטוריה יפגע בשמה הטוב של פולין.

הודעת "יד ושם" הגיעה אחרי שהבוקר התפרסמה בעיתונים מודעה בשמם של ראשי הממשלות - נתניהו ומטאוש מורבייצקי - כעשרה ימים לאחר שהפרלמנט בפולין אישר את תיקון חוק השואה. כזכור, לפני כחצי שנה עבר בפולין חוק על פי מי שמאשים את הפולנים באחריות לשואה יכול להישלח לעונש של עד שלוש שנות מאסר. החוק תוקן ביוני האחרון, כך שהאיום הפלילי נמחק. בהמשך החליטו שתי הממשלות לפרסם הודעה משותפת, סעיף אחד בהודעה העמיד את הסבל של העם היהודי בשורה מקבילה לסבלו של העם הפולני מ"אנטי-פולניזם", וסעיף אחר הסיר את אחריותם של הפולנים למעשי משתפי הפעולה עם הנאצים.

בהודעת הארגון הבוקר נאמר כי לאחר שממשלת פולין הודיעה שהיא תתקן את החוק, היו להם תקווות "כי מדובר בהתפתחות חיובית וצעד בכיון הנכון". אולם אחרי שהם ראו את ההצהרה המשותפת הבוקר הבינו שגם לאחר "ביטול הסעיפים הפליליים בחוק, מהותו נותרה על כנה" וכי הם חוששים מן "האפשרות לפגיעה ממשית בחוקרים, במחקר החופשי ובזיכרון ההיסטורי של השואה".

עוד אומרים ב"יד ושם" שנוסח ההצהרה מגבה את הנרטיב אשר הופרך במחקרים והוא שממשלת פולין בגולה וזרועותיה המחתרתיות פעלו באופן מתמיד, בפולין הכבושה ומחוצה לה, בנסיון למנוע את השמדת יהודי פולין ושבמסגרת זו הם יצרו מנגנון של עזרה וסיוע שיטתיים לעם היהודי, ואף פעלו באופן תקיף כלפי פולנים שהסגירו יהודים. לדברי יד ושם, "התיעוד הקיים, כמו גם המחקר ההיסטורי בן עשרות השנים מצייר תמונה שונה לחלוטין: ממשלת פולין בגולה, שמושבה היה בלונדון, כמו גם ה"דלגטורה" (Delegatura - מיופה הכוח של ממשלה זו בפולין הכבושה) לא פעלו באופן נחרץ לאורך ימי המלחמה למען אזרחיה היהודיים של פולין. חלקים ניכרים של המחתרות הפולניות לא רק שלא סייעו ליהודים, אלא אף היו מעורבים לא פעם באופן פעיל ברדיפתם".

ביד ושם אף תוקפים את הצבת נושא ה"אנטי פוליניזם" במיצוב ערכי לצד האנטישמיות. "חובה לשרש את המושג המטעה והמוטעה של 'מחנות השמדה פולניים'. אך כינוי תופעה זו כ'אנטי-פולניות' הוא אנכרוניסטי מהיסוד, ואין לו דבר במשותף עם האנטישמיות".

בנוסף יד ושם מציינים שההצהרה המשותפת לממשלות "מנתקת, באופן פסול, את אסונם של היהודים מההקשר ההיסטורי הקונקרטי ומהמציאות שהתקיימה בפולין הכבושה בימי המלחמה בטענה כי בתקופת המלחמה 'אנשים מסוימים, ללא קשר למוצאם, דתם או השקפת עולמם, חשפו את הצד האפל ביותר שלהם'. מעבר לרמיזה המקוממת כי גם יהודים ביטאו 'את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו' הרי אלה ש'חשפו את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו' - בהקשר של החוק הספציפי שעומד על הפרק, חוק המבקש להיאבק במאשימי 'האומה הפולנית' - לא היו אנשים חסרי זהות. היו אלו פולנים אתניים קתולים, ששיתפו פעולה עם הכובש הגרמני השנוא עליהם ברדיפת אזרחיה היהודים של פולין".

בשעה האחרונה הצטרף שר החינוך נפתלי בנט, לעמדות של יאיר לפיד, אבי גבאי ותמר זנדברג. בהודעה שפרסם בנט הוא אמר "ההצהרה המשותפת של ישראל עם ממשלת פולין היא חרפה רוויית שקרים. כשר החינוך, האמון על הנחלת מורשת השואה, אני דוחה אותה לחלוטין - היא נטולת תוקף עובדתי והיסטורי ולא תילמד במערכת החינוך. אני דורש מראש הממשלה לבטל את ההצהרה או להביאה לאישור הממשלה".

לדברי בנט, ההצהרה המשותפת של ממשלות פולין וישראל מתארת פעולה שיטתית כביכול של ממשלת פולין הגולה והמחתרות הפולניות לעזרה ולסיוע לעם היהודי. "תיאור זה אינו תואם את המציאות. הפעולות היו מועטות ולא מרכזיות".

השר התייחס לעיוותים בהצהרה המשותפת ואמר "ההצהרה גם מגמדת את חלקם של פולנים רבים שביצעו הלשנה, הסגרה ואף רצח יהודים ("אנו מכירים ומוקיעים כל מקרה..."), לעומת האדרה מספרית ("פולנים רבים") של חסידי אומות העולם, שהיו מופלאים, אך לא רבים. כלומר, הופכים את אנשי החסד הנדירים לתופעה נפוצה כביכול, ואת ארועי ההסגרה והרצח הנפוצים לנדירים".

אולם הצוות הישראלי מטעם הממשלה, בהובלת יוסף צ'חנובר ויעקב נגל עומדים על כך שההחלטה לפרסם את ההצהרה המשותפת היא תקינה.

"ההיסטוריונית הראשית של "יד ושם" פרופ' דינה פורת ליוותה את התהליך מראשיתו, ואמירות היסטוריות המופיעות בהצהרה אושרו על ידה.

ההצהרה המשותפת שנחתמה ע"י ממשלת פולין, כוללת התייחסות מפורשת לכך שהיכולת לבצע מחקרים באופן חופשי נשמרה, וששום חוק לא מונע ולא ימנע זאת בעתיד".

יצוין שיו"ר יש עתיד יאיר לפיד קורא מזה כמה ימים לנתניהו לבטל את ההצהרה המשותפת. לדבריו, "ההודעה שעליה חתם נתניהו עם ראש ממשלת פולין היא חרפה וביזוי שערורייתי של זכר הנספים ועליו להודיע שהוא מבטל אותה לאלתר. 200 אלף יהודים נרצחו בשואה בידי פולנים ונתניהו חותם על הצהרה שמנקה את הפולנים ומבזה את זכר הנספים".

מטעם המחנה הציוני, ציפי לבני פרסמה הודעה התוקפת את ההצהרה המשותפת. "החרפה שביצע נתניהו בזיכרון השואה על חשבון מדינת ישראל והעם היהודי כולו תיזכר לדיראון עולם. שוב התברר הפער בין נאומי נתניהו להסכמי הכניעה שלו. מי שמשתמש בשואה ללא הפסק - נתן תוקף מוסרי בשם העם היהודי לעיוות היסטורי מזעזע. אחרי הסיבוב הציני הפומבי של הפולנים, צריך להודיע מיידית על ביטול חד-צדדי של ההצהרה. הפולנים הוכיחו שהם רואים בנתניהו כלי למירוק עברם".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג פרסמה הודעה על פיה: "נתניהו חתם על מכתב שגדולי האנטישמים ומכחישי השואה היו חותמים עליו. הוא נתן להם לגיטימציה ומכר את ההיסטוריה של העם שלנו בנזיד עדשים. המסמך של נתניהו וראש ממשלת פולין הוא חלק מתופעה מבישה עליה התרעתי בה נתניהו והליכוד חוברים למנהיגים ומפלגות אנטישמיות ונאו נאציות בעולם."