ההסתדרות מכריזה על רפורמה בנמל חיפה; מבוי סתום באשדוד

ההסתדרות: "הגענו להבנות לגבי כל הנושאים המהותיים ואנחנו נבקש משופטי בית הדין חודש כדי לנסח את המתווה" • עובד הפרוש במסגרת תכנית ההתייעלות של נמל חיפה יקבל סכום שנע בין 2.5 ל2.8 מיליון שקל • הסתדרות תבקש את זכות השביתה בנמל אשדוד

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

דקות ספורות לפני תחילת הדיון בבית הדין הארצי לעבודה ההסתדרות מכריזה על החתימה על הסכם עקרונות של מתווה הרפורמה בנמל חיפה. לדברי אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "הגענו להסכמה לגבי כל הנושאים המהותיים ואנחנו נבקש משופטי בית הדין חודש לניסוח המתווה". לדבריו, המו"מ בנמל אשדוד עדיין תקוע ולכן ההסתדרות תבקש משופטי בית הדין לממש את זכות השביתה בנמל אשדוד.

אתמול נחשף לראשונה ב"גלובס" על ההתקדמות המשמעותית במשא-ומתן על רפורמת הנמלים בחיפה שחלה לאחר יומיים של מו"מ אינטנסיבי. אתמול התכנסו נציגי הנמלים, ההסתדרות והמדינה במשרדו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בתל-אביב לפגישה ממושכת שהסתיימה בשעות הלילה.

המשא-ומתן המרתוני בן יומיים התנהל כזכור על פי הוראת בית הדין הארצי לעבודה בירושלים. זאת, לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות במהלך התקופה שהוקצבה על ידי בית הדין של 18 יום וגם לא תוך שבוע של הארכה - אז הכריזה ההסתדרות על "מבוי סתום" במשא-ומתן ופנתה לבית הדין בדרישה לממש את זכות השביתה.

גורמים בהסתדרות עדכנו כי הגיעו להסכמות לגבי תוכנית הפרישה מרצון. כך, סוכם כי כל עובד הפרוש במסגרת תכנית ההתייעלות של נמל חיפה יקבל בסכום שנע בין 2.5 ל2.8 מיליון שקל - מעבר לדרישת העובדים. סכום זה כולל מענק פרישה ופנסיה מגשרת עד גיל 67. על פי התכנית כ-260 עובדי הנמל יפרשו במסגרת ההסכם שיגובש (מתוכם 100 עובדים ממחלקת ים). העובדים שיישארו בנמלים כפי, שכבר הכריז שר התחבורה ישראל כץ, יזכו לחסינות בפני הפיטורים למשך 10 שנים. על אף רצון העובדים להגדיל תקופה זו ל-15 שנים, המדינה לא תהיה מוכנה לזוז מדרישתה.

בנוסף, על פי המקורות בנמל חיפה, בנושא התשתיות הוחלט על מתווה לפיו נמל חיפה לא ישקיע בשדרוג המסיבי של התשתיות במהלך 12 שנים הקרובות. בעבר דובר על הצורך להשקיע כ-1.5 מיליארד שקל מקופת הנמל כדי שיוכל להתמודד בתחרות מול הנמל החדש שיוקם. הצדדים הסכימו כי הנמל יימנע מהעמקת הרציפים ובכך יוותר על יכולת קבלת אוניות הענק המודרניות בעלות קיבולת של 18,000 TEU. עם זאת, בנמל מתכוונים לבצע שידורג תשתיות למטען הכללי בעלות צנועה יותר של מאות מיליוני דולרים. התקציב שייחסך כתוצאה מכך יאפשר לנמל לבצע פרישה מרצון בהיקף הרצוי. לדברי המקור בנמל חיפה, ההשקעה המסיבית בתשתיות של נמל חיפה לא באמת נחוצה היות שעל פי ההערכות האוניות הגדולות לא צפויות לפקוד את הנמל בשנים הקרובות וגם אם כן, זה יהיה בתדירות נמוכה.

על פי הודעת משרד התחבורה במסגרת המתווה שסוכם ״יכנס לנמל משקיע פרטי במטרה להכין את הנמל לתחרות הצפויה. לאחר כניסתו של משקיע אסטרטגי לנמל תתאפשר לנמל העמקת ואף הרחבת רציפי הים .

״כחלק מהיערכות הנמל לתחרות סוכמו צעדי התייעלות בסקטורים השונים בנמל הכוללים תכנית פרישה שתיכנס לתוקף בכפוף למינימום עובדים שיפרשו ואי קליטת עובדים בגינם, ביטול משרות לא יצרניות, שינוי מנגנון התגמול כך שיתמרץ עבודה יעילה יותר ושינוי נורמות עבודה נוספות, וזאת לצד מתן הגנה לדור ב מפיטורי צמצום והגנה חלקית על שכר העובדים בשנים הראשונות לתחרות״ .

עוד הוחלט שמחלקת הים הפועלת כיום בנמל חיפה תעבור לחברת בת נפרדת ונייטרלית, שתיתן שירותים לשני הנמלים, החדש והקיים, באופן שוויוני.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ בירך על הסיכום שהושג עם ההסתדרות וועד נמל חיפה להכנסת תחרות בנמל: "היום צעדנו צעד גדול להשלמת הרפורמה בנמלים. ההסכם שהושג עם עובדי נמל חיפה, מבטיח את קידום התחרות, ההתיעלות והכנסת המשקיע הפרטי האיסטרטגי, שיזניק את פעילות הנמל.

"במקביל תמשך בניית נמל המפרץ החדש, דבר שיוביל, בתוך שנים ספורות לתחרות והוזלת יוקר המחיה והפיכת ישראל למרכז סחר ותובלה ימית, לטובת המשק הישראלי, עובדי הנמלים וכלל אזרחי מדינת ישראל", אמר השר כץ.

אשל ארמוני יו״ר דירקטוריון חברת נמל חיפה מסר: ״מדובר ברגע מכונן בחייה של חברת נמל חיפה. מהרגע הראשון אמרתי שניתן לסגור הסכם מצויין עבור נמל חיפה ועתידו, במתווה שעבדנו עליו אני, מנכ״ל החברה מנדי זלצמן, הדירקטוריון והנהלת החברה במשך חודשים ארוכים. הרוח הגבית של שר התחבורה ומנכ״לית המשרד, והמנהיגות של אבי ניסנקורן היו מרשימים וראויים לכל הערכה.

"אני מודה גם לגורמי משרד האוצר שהשקיעו לילות כימים, הממונה על השכר אפי מלכין, עדי בלוך ומאיר שמרה מרשות החברות. לכולנו מטרה אחת - תחרות, ותחרות אמיתית בהתאם לחזונו של שר התחבורה ישראל כץ. הצעדים עליהם הוסכם - יביאו בדיוק את זה״.