המבקר נגד העיריות: "פגמים חמורים ופגיעה בטוהר המידות"

המבקר מותח ביקורת על ראש עיריית רחובות רחמים מלול בעקבות שיפוץ בית התרבות בעיר שסיומו התעכב ב-6 שנים והתקציב גדל מ-6 מיליון שקל ל-11 מיליון • "ההתנהלות שלו פוגעת בשוויון, תוך עקיפת דיני מכרזים ופוגעת באמון הציבור במערכת השלטונית״ • עוד מצא כי הישיבה לאישור תקציב מועצת חבל מודיעין לשנת 2017 נערכה באילת במלון יוקרה ועלתה מעל לחצי מליון שקל מכספי משלמי המסים • במועצת מטה בנימין תפירת תפקיד לגזבר החשוד בעבירות טוהר מידות

רחמים מלול / צילום: איל יצהר
רחמים מלול / צילום: איל יצהר

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא מפרסם היום (ב׳) את דוח הביקורת לשנת 2018 בהתייחס למספר רשויות מקומיות בישראל. הפרק הגדול ביותר בדוח מוקדש לעסקת המקרקעין בפארק האגם בראשון לציון.

אך גם בערים אחרות מעיר מבקר המדינה על עניינים חריגים.

רחובות : 11 מליון שקל על בית תרבות - ולא גמרו לבנות

לדברי המבקר, עיריית רחובות החלה בשנת 2011 בשיפוץ בית התרבות בעיר באמצעות חברת "ה.ל .ר - החברה לפיתוח רחובות בע"מ", והעבודות היו אמורות להסתיים לפי התכנון במרץ 2012. באפריל 2018, יותר משש שנים לאחר המועד האמור, טרם הושלם שיפוץ בית התרבות. במשך התקופה גדל התקציב הכולל של הפרויקט מ-6 מיליון שקל בקירוב לכ-11 מיליון שקל.

המבקר מעיר לראש עיריית רחובות רחמים מלול, המכהן בתפקיד מאז 2009 שהתנהלותו והתנהלות חברי המועצה וחברת ה.ל.ר הינה רצופת כשלים. מלול שימש בעבר כח״כ מטעם מפלגת ש״ס, ולעיריית רחובות הוא נבחר כחבר מועצה ב-2008 ואחרי שראש העיר לפניו, שוקי פורר, הושעה ואז הורשע בפלילים, מלול נכנס לתפקיד ראש העיר מטעם הליכוד.

על התנהגות מלול כותב המבקר כי מדובר ב״גרירת רגליים וזלזול בחובה לשמור על החוק ועל הקופה הציבורית. ההתנהלות שלו פוגעת בשוויון, תוך עקיפת דיני מכרזים ופוגעת באמון הציבור במערכת השלטונית״. עוד קובע המבקר כי הליקויים כה חמורים ולכן ״מחייבים שמשרד הפנים יבחן אם יש מקום להטלת חיוב אישי על נושאי משרה ובעלי תפקידים בעירייה שישאו באחריות לליקויים״.

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הראל: איש הישר בעיניו יעשה

המבקר קובע שנמצאו ליקויים מהותיים בתיפקוד הוועדה בתחומי הפיקוח והאכיפה ובשמירה על המינהל התקין. ״במקרים רבים המבנים הבלתי חוקיים במרחב התכנון של הוועדה נותרו על כנם ופעולות האכיפה לא השיגו את מלוא יעדיהן - והגיעו הדברים עד כדי מצב שבו "איש הישר בעיניו יעשה", קובע המבקר 

עירית אשדוד : העיריה חילקה כרטיסים חינם בשווי של 1 מליון ש״ח

המבקר בדק את נושא חלוקת כרטיסי הזמנה למופעים ולאירועים על ידי רשויות מקומיות ותאגידים עירוניים וקבע שבאשדוד בין השנים 2014-2017 פעלו אנשי העיריה בחלוקה בחוסר שוויון ובניגוד לכללי מנהל תקין. המבקר מציין שמדובר בתופעה השוררת גם במוסדות אחרים במדינה.

באשדוד, שתי חברות עירוניות קיימו בנכסים של העירייה יותר מ-1000 אירועים וחולקו בהם בחינם כ-15,700 כרטיסים בערך כולל של כמיליון שקל (עלות כרטיס בודד כ- 60 שקל).

המבקר מציין שהמשכן לאמנויות הבמה של אשדוד חילק כרטיסים לגוף תקשורת אחד יותר מאשר לאחרים ונתן כרטיסים לעובדים העיריה, תאגידים עירוניים, וחברי דיקרטוריון המשכן, ולשאר גורמים שנוכחותם באירוע אינה הכרחית מכורח עבודתם. ״הממצאים הרבים שהועלו בדו״ח מעלים חשש להליך לא תקין ומשוא פנים. על משרד הפנים לבחון אם יש מקום להטיל חיוב אישי על נושאי המשרה ובעלי תפקידים שהיו שותפים לחלוקת הכרטיסים״.

רכש והתקשרויות לא חוקיות. מבקר המדינה בדק רשויות בצפון - עוספייא, חורפיש, אעבלין, יסוד המעלה, מגדל, מזרעה, עילבון ופקיעין והעיר בדו״ח המבקר ש בעוספייא נעשית בניה ללא היתרים ובניגוד להוראות התיכנון והבניה באופן שעשוי לסכן חיי אדם. לדבריו, המועצה המקומית שכרה מבנה שנבנה ללא היתר והפעילה בו בית ספר באופן העלול לסכן את שלומם וביטחונם של הילדים והמורים.

באשר לרשויות הנוספות בצפון, המבקר מצא שורה של כשלים בעבודת הרכש וההתקשרויות, עריכת מכרזים ויועצים שלא לפי החוק, הימצאות במצב של ניגודי עניינים בהתקשרויות עם מקורבים ועובדי מועצה. לדבריו, חלק מהמועצות המקומיות אינו ערוך להתקשר עם נותני שירות באמצעות מכרזי זוטא בשל היעדר ספר ספקים. באעבלין ישנם ליקויים חמורים, בתפקוד המועצה והעומד בראשה ובפעולותיהם בנושא רכש והתקשרויות, העסקת יועצים ונותני שירותים וניהול כוח האדם עד כדי מקרים של ניגוד עניינים בין גזבר המועצה למזכיר המועצה, הנמשכים מזה עשור וטרם הוסדרו.

גבעת שמואל : ועדת התמיכות הפכה לחותמת גומי

מבקר המדינה מותח ביקורת על מערך התמיכות העירוני לתנועות הנוער בני עקיבא ועזרא ועמותת הכדורסל אליצור גבעת שמואל. הוא מציין שהעיריה לא קבעה קריטריונים מפורטים למתן התמיכות ולא ניהלה הליך שקוף והוגן כפי שנקבע בפסיקה ובדינים בנוגע להעברת תמיכות. בנוסף, עיריית גבעת שמואל העניקה תמיכות לתיכון בני עקיבא ועמותות בתי כנסת לשם השלמת בנייתם - גם שם ללא קריטריונים מוגדרים וברורים.

״הקביעה אילו עמותות יקבלו תמיכה ובאיזה היקף רוקנה מתוכן את הליך הדיונים בוועדה המקצועית ובכך הועדה בעיריה הפכה לחותמת גומי להחלטות שהתקבלו חודשים קודם לכן״.

עוד קובע המבקר כי ניהול התקציבים הבלתי רגילים (התב״רים) היה לקוי ובהקשר הזה גם משרד הפנים לא הכין לעירייה נוהל לאישור תקציב זה. זאת ועוד, משרד החינוך אישר לעירית גבעת שמואל תקציבים למימון פרויקטים בלי לדרוש מן העירייה מסמכים, עלויות, דרכי אישור למתן תמיכות.

מועצת חבל מודיעין : מקיימת ישיבות המועצה במלון יוקרה באילת

מבקר המדינה בדק תלונה שהתקבלה על מועצת חבל מודיעין (מועצה מקומית המונה 24 יישובים) לפיה הישיבה לאישור תקציב המועצה לשנת 2017 נערכה באילת במלון יוקרה. למשתתפים בישיבת המועצה באילת הותר לצרף את בני זוגם וילדיהם בהשתתפות עצמית של 1400-1650 שקל. בישיבה השתתפו 87 נבחרים ועובדי מועצה ועובדי תאגידים, 80 בני זוג ו-12 ילדים והחגיגה של המועצה באילת עלתה מעל לחצי מליון שקל מכספי משלמי המסים.

בבדיקה נודע למבקר שהחל משנת 2009, מתכנסת ישיבת המועצה האיזורית של חבל מודיעין באלת ועלות ״ישיבות המועצה״ האלה הגיעו ל-4 מליון שקל במשך השנים.

המבקר קבע שקיום ישיבות המועצה במקום המרוחק משטח השיפוט, המצריך הגעה בטיסה או נסיעה ארוכה, אינו מאפשר את פומביות הישיבה וכן, המועצה לא יידעה את התושבים על הקיום הישיבות באילת ובנוסף: הקלטות הישיבות באילת בשנת 2016 - אבדו.

מועצת חבל מודיעין ניסתה להגדיר את ההתכנסויות הללו באילת כ״השתלמות מקצועית״ על אף שלא היה בהן כל היבט מן הסוג הזה, כ-50 מתוך 87 חברי המועצה והעובדים לא הגיעו לישיבה של המועצה (באילת), ההטבה הכספית לעובדים ונבחרי הציבור לא נזקפה לצרכי המס. בנוסף, אנשי המועצה חילקו מתנות בשווי 300 שקל כל אחת לעשרות מעובדי המלון באילת וזאת ללא כל הליך אישור במועצה.

מועצת מטה בנימין : תפירת תפקיד לגזבר החשוד בעבירות טוהר מידות

בראש המועצה האיזורית מטה בנימין עומד מעל לעשור אבי רואה, אשר הודיע כי לא יתמודד בסיבוב הבא. דוח מבקר המדינה מטיח ביקורת קשה במועצה אשר בתחומה 28 יישובים ביו״ש. בין השאר מזכיר המבקר את תפירת התפקיד המיוחד ׳ראש אגף הכנסות ונכסים׳, בשנת 2015 עבור מי שהועבר מתפקידו כגזבר המועצה וזאת בשל חקירות המשטרה בפרשת ישראל ביתנו ופאינה קירשנבאום. באוקטובר 2017, הודה פלס במסגרת עסקת טיעון בעבירות מתן שוחד והלבנת הון וחתם על הסדר טיעון בו עליו לבצע 6 חודשים של עבודות שירות ולשלם קנס.

״ראש המועצה על פי שיקול דעתו העביר את א׳ מתפקידו כגזבר המועצה והחליטו למנותו למנהל אגף חדש, תפקיד החולש על כספים רבים בתוך הגזברות, כל זאת בידיעה שנגד א׳ עומדים חשדות כבדים מתחום טוהר המידות. עולה החשש שהמועצה ״יצרה״ תפקיד חדש עבור א״, קובע המבקר.

במקום פלס כגזבר ערכה המועצה מכרז לתפקיד ואחרי בחינת 4 מועמדים בחרה ועדת הבוחנים של המועצה בישראל מלאכי. במשרד הפנים הביעו בפני המועצה הסתייגות מן הבחירה והעלו תמיהות לגבי הליך המכרז המזורז.

במועצת מטה בנימין נתגלו עוד הרבה אי סדרים במכרזים ובמינויים, לגבי מאות מכרזים בין השנים 2013-2017. ״המועצה ניהלה את המידע על המכרזים בהליך שאינו עולה בקנה אחד עם הנחיות החוק, בתיעוד ושימור תיקי מכרזים באופן חסר ולא מסודר, הפחתת דרישות הסף שנקבעו על ידי משרד הפנים, מכרזים אליהם ניגש רק מועמד אחד או הצעת התפקיד למי שממלא אותו כממלא מקום באופן ממושך".

מבקר המדינה מסכם שבמועצת מטה בנימין ״נתגלו פגמים חמורים במינוי עובדים בכירים במועצה, בחירת מועמדים שמעיון בקורות החיים שלהם עולה כי לא עמדו בתנאי הסף, קביעת תוצאות מכרזים מראש, והתאמת תנאי המכרז למועמדים שחפצו ביקר ובפרט בריאת תפקיד מיוחד עבור הגזבר שהיה חשוד בעבירות טוהר מידות״.

פתח תקווה : העיריה שכחה לגבות שכירות

דוח מבקר המדינה בפתח תקווה מתריע באשר לניהול לא תקין של נכסי המקרקעין אשר בבעלות העירייה. מתוך 283 נכסים, מבנים או קרקעות שהיו בשימוש של עמותות שונות בפתח תקווה, רק כ-75 נכסים הם מוסדרים והשאר נמצאים בהליך הסדרת קרקעות או שלא הוקצו כלל. הביקורת היא על כך שהעירייה אפשרה למשתמשים בנכסים להמשיך לעשות זאת במשך שנים ללא הסדרת השימוש או חיוב בתשלום דמי שימוש ראויים , ללא שכירות או הוצאות.