הבוררות בלונדון תכניס לקבוצת עמוס לוזון בין 16-20 מיליון דולר

ההליך התנהל קרוב ל-5 שנים מול קבלן ההקמה של תחנת הכוח דוראד, בעקבות סיום ההתקשרות בינה לבין חברת דורי בנייה

עמוס לוזון ויונתן וינר  / צילום: ערן לם
עמוס לוזון ויונתן וינר / צילום: ערן לם

בימים האחרונים עלה שוב לכותרות הליך הבוררות המתנהל כבר זה כשנה וחצי בין השותפים בתחנת הכוח דוראד, בעקבות בקשה לפסילת השופטת בדימוס, הילה גרסטל, כבוררת בסכסוך. מדובר בסכסוך שנחשף בתחילת 2016, עם טענות חריפות שהעלתה חברת דורי אנרגיה, שבה מחזיקים קבוצת לוזון ואלומיי קפיטל, כלפי שותפיה בפרויקט - חברת אלדקום של משפחת אדלסבורג והחברה הטורקית זורלו (Zorlu), הנוגעות לניפוח סכום החוזה של הקמת תחנת הכוח.

בעוד סכסוך זה נראה רחוק מסיום, קבוצת לוזון יכולה לסמן לעצמה וי בהליך בוררות אחר שבו הייתה מעורבת, אשר קשור גם הוא לדוראד, ואשר כעת צפוי להכניס לקופת הקבוצה כ-16 מיליון דולר, ובהמשך עשוי להכניס לה כ-4 מיליון דולר נוספים. 

קבוצת לוזון, שנמצאת בשליטת המנכ"ל עמוס לוזון, עדכנה בימים האחרונים על קבלת פסק דין חלקי מהמוסד לבוררות בלונדון (ICC - The international Chamber of commerce), בקשר להליך בוררות שהתנהל קרוב ל-5 שנים (נפתח ב-2013) בינה לבין חברת וודגרופ (Wood Group) האמריקאית, שנבחרה לשמש קבלן ההקמה של תחנת הכוח.

הוצאות המשפט ייפסקו בהליך נוסף

ההליך עסק בבירור תביעות הדדיות בטענות להפרת ההסכם שהיה בין וודגרופ לדורי בנייה, שבה מחזיקה לוזון במלואה, אשר ביצעה עבור וודגרופ את העבודות להקמת דוראד, ואשר בשלב מסוים לפני השלמת הקמת הפרויקט, החליטה לסיים את ההתקשרות מול דורי בנייה.

כעת לוזון עדכנה כי במסגרת פסק הדין החלקי שהתקבל, נקבע כי וודגרופ תשלם לה כ-13 מיליון דולר "בגין עבודות שבוצעו במסגרת הסכם הביצוע, חריגים ועבודות נוספות, החזר עיכבון ותשלומי עמלות" -סכום שיישא ריבית בשיעור הליבור +5% מתחילת 2015, המוערך ב-3 מיליון דולר.

מדובר בפסק דין חלקי, ובהמשך יתקיים הליך נוסף שיפסוק הוצאות משפט, ועשוי להניב ללוזון כ-4 מיליון דולר נוספים, וזאת על בסיס הערכות שלפיהן סך הוצאותיה בגין המשפט עלו על 20 מיליון שקל. בדוחות לשנת 2017 דיווחה לוזון על הוצאות משפטיות בסך כ-7 מיליון שקל בגין ניהול הבוררות בלונדון.

בלוזון מעדכנים כי פסק הדין שניתן קובע כי "הביטול על ידי קבלן ההקמה של הסכם ביצוע העבודות שבין קבלן ההקמה לבין החברה, וסילוק ידן של החברות מאתר הפרויקט, היו לא מוצדקים ונעשו שלא כדין".

עוד עולה מפסק הדין כי קבלן ההקמה נדרש להשיב ערבות ביצוע בהיקף של כ-6 מיליון דולר, שהועמדה לטובת הפרויקט, וכי הוא דוחה את תביעת קבלן ההקמה המתייחס לעבודות מסוימות שלא בוצעו על ידי דורי בנייה (למעט סכום לא מהותי של פחות מחצי מיליון דולר).

הקמת דוראד התחילה בשנת 2002, במטרה לעסוק בייצור חשמל ובהקמת התשתית הנדרשת לפעילות זו, והנכס היחיד שלה הוא תחנת כוח פרטית באזור התעשייה הדרומי של אשקלון, שכיום היא תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל. תחנת הכוח פועלת בעיקר על בסיס גז טבעי, וכושר הייצור המקסימלי שלה הוא כ-850 מגוואט. הקמת התחנה הסתיימה באפריל 2014, והיא התחילה לפעול כחודש לאחר מכן, עם רישיון ייצור ואספקה לתקופה של 20 שנה.

השותפים בדוראד הם אדלקום של משפחת אדלסבורג (כ-19%); דורי אנרגיה (19%), שבה מחזיקות בחלקים שווים לוזון וחברת אלומיי קפיטל של שלמה נחמה רני פרידריך וחמי רפאל; חברת זורלו הטורקית (25%) וחברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א) הממשלתית (38%). 

סכומים שמניב פסק הדין בלונדון לעמוס לוזון
 סכומים שמניב פסק הדין בלונדון לעמוס לוזון

ירידת ריבית באג"ח החדשה

חדשות חיוביות נוספות מכיוונה של לוזון מהימים האחרונים נוגעות לסדרת האג"ח החדשה שהנפיקה באחרונה, עם רישום השיעבודים על החוב - מניות השליטה בחברה הבת רונסון, הפועלת בתחום הנדל"ן למגורים בפולין, וזאת בהתאם להנחות שניתנו במועד ההנפקה. בעקבות כך, שיעור הריבית של האג"ח יירד ב-2% ויעמוד על 5.5% מעל ריבית בנק ישראל.

מדובר באג"ח בהיקף של כ-43 מיליון שקל שגייסה לוזון בסוף מאי, בהובלת חברת החיתום ווליו בייס - גיוס שסבל מביקושים נמוכים יחסית, כחלק מהחולשה היחסית הנרשמת בהנפקות חוב והון קטנות בשוק ההון המקומי, שהוביל את החברה לגייס קצת פחות מסכום המקסימום שביקשה ועמד על 50 מיליון שקל.

הבוקר עדכנה לוזון על אישור דירקטוריון החברה בהסכם בנייה מול דורי בנייה להקמת שלב ב' בפרויקט של החברה בגני תקוה, הכולל שני בנייני מגורים, שבכל אחד מהם כ-70 דירות, בהיקף כולל של קרוב ל-120 מיליון שקל, בתוספת מע"מ.

עמוס לוזון רכש את השליטה בקבוצת לוזון (שנקראה אז א. דורי) מידי ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב בינואר 2016 תמורת פחות מ-10 מיליון שקל, במהלך בזק שנעשה אחרי קריסת המניה בעקבות החלטת גזית גלוב להיפרד ממנה. מאז רכישת השליטה ביצע לוזון כמה מהלכי התייעלות וסדר בחברה, במטרה לחסוך עלויות ולמקסם את פוטנציאל הנכסים.

כיום לוזון נסחרת בשווי של כ-145 מיליון שקל, אחרי שחיקה של כ-15% שרשמה מנייתה מתחילת השנה.