התקיפה הישראלית ששברה את המשוואה שניסה לקבוע חמאס

מאז הלילה: עשרות שיגורים ואזעקות בעוטף עזה • חיל האוויר השמיד מפקדה של חמאס בצפון הרצועה: "התקיפה הגדולה בעזה לאור יום - מאז צוק איתן"

רונן מנליס דובר צהל / צילום: אודי פורטל
רונן מנליס דובר צהל / צילום: אודי פורטל

בצה"ל ובמערכת הביטחון מסמנים את יום הקרב בעזה כניסיון לנתץ את המשוואה שחמאס מנסה לקבע, ולפיה כל תקיפה ישראלית ברחבי הרצועה, כמו תגובה על הפרחת בלונים או עפיפוני תבערה לעבר ישראל, תיענה בירי של רקטות או פצצות מרגמה לעבר עוטף עזה ויישובי הדרום. "יש כאן וקטורים שאנחנו רואים בחומרה ולא יכולים לתת להם להמשיך להתקיים", אמר היום (שבת) בצהריים דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס בתדרוך לכתבים.

מאז שעות הצהריים צה"ל תקף יותר מ-40 מטרות טרור בכל רחבי רצועת עזה, ולדברי תא"ל מנליס מדובר בגל התקיפות הרחב ביותר שהצבא עשה לאור יום ברצועה מאז מבצע צוק איתן לפני 4 שנים.

התקיפה הנרחבת בעזה באה אחרי לילה מתוח שלווה בכ-30 שיגורים לעבר ישראל משטח הרצועה: רוב השיגורים היו של פצצות מרגמה שכוונו ליישובים סמוכי גדר בעוטף, ועוד כמה שיגורים של רקטות. מערכת כיפת ברזל יירטה 7 מהם.

חרף התקיפות הנרחבות של צה"ל, אזעקות צבע אדום נשמעו לאורך כל היום ביישובי עוטף עזה וביישובים בדרום: צופרי אזעקה הופעלו במועצות האזוריות אשכול, שער הנגב, לכיש וחוף אשקלון. חוף זיקים נסגר, ונאסר על התושבים באזור להתקהל. מאז השעה 6 בבוקר שוגרו זוהו בידי צה"ל כ 60 שיגורים לעבר ישראל. 10 מהם יורטו בידי כיפת ברזל.

בין המטרות המרכזיות שהופצצו היום הייתה גם מפקדת גדוד בית להיא של חמאס: לפי דובר צה"ל, מתחם המפקדה שכלל מתקן אימון ללחימה בשטח בנוי; חמ"לים; מחסנים, משרדים ועוד - נהרס לחלוטין: "כל המתחם הפך לשטח בור" אמר תא"ל מנליס.

לאחר התקיפה בבית להיא צה"ל העביר מסר לחמאס כי יש לו די יכולות מודיעיניות ומבצעיות שיכולות להתעצם, וזאת בהתאם להערכות המצב התכופות שנעשות נוכח ההסלמה בדרום ובהתאם לצרכים המבצעיים.

התקיפה שעשה צה"ל בלילה האחרון בעזה כללה בין השאר שתי מנהרות התקפיות שחפר חמאס: אחת באזור רפיח ושנייה באזור בין חאנון שבצפון הרצועה. בנוסף, חיל האוויר תקף שני מחסנים ששימשו לאחסנה של בלוני תבערה שמופרחים לעבר ישראל, וגורמים לשריפות הענק באזור הדרום.

ההסלמה בדרום באה אחרי ימים מתוחים גם בגבול סוריה, ולאחר שמערך ההגנה האווירית של חיל האוויר נאלץ ליירט בימים האחרונים שני מל"טים (מטוסים ללא טייס) המשמשים את הצבא הסורי: ביום רביעי יורט מל"ט סורי מעל הכינרת באמצעות טיל פטריוט ואתמול בצהריים יורט מל"ט סורי נוסף- שהתקרב למרחב האווירי של ישראל. גורם צבאי אמר בהתייחס למתיחות בזירות השונות כי "צה"ל מסוגל לעמוד בצורה איתנה בכל זירות הלחימה - בו זמנית".