התקדמה שלב: אלומיי ביצעה עסקת גידור לפרויקט בספרד

ההשקעה בפרויקט הענק תעמוד על קרוב למיליארד שקל • המנכ"ל, רני פרידריך: "קיבלנו עשרות פניות מגופים אירופאים שמעוניינים להיכנס לפרויקט"

שלמה נחמה /צילום: איל יצהר
שלמה נחמה /צילום: איל יצהר

חברת האנרגיה הסולארית אלומיי קפיטל מתקדמת שלב נוסף בהקמת פרויקט טלאסול (Talasol) בספרד, שעם השלמתו אמור להפיק כ-300 מגוואט חשמל בשעות ביקוש השיא. הפרויקט מוקם בעיר טלאבאן במחוז קסרס. הבוקר (ב') דיווחה אלומיי כי ביצעה עסקת גידור לריביות המימון של הפרויקט עם גולדמן זאקס.

ביחד עם עלויות פיתוח ומימון צפויה ההשקעה בפרויקט הענק לעמוד על 220-230 מיליון אירו (קרוב למיליארד שקל), כאשר 50%-60% ממנו ימומנו על ידי קונסורציום בהובלת דויטשה בנק. הסגירה הפיננסית צפויה עד סוף 2018 ותחילת הפעילות של המיזם צפויה במחצית הראשונה של שנת 2020.  בחודש שעבר חתמה אלומיי על הסכם להקמת הפרויקט וחיבורו לרשת החשמל בספרד, בהיקף של כ-193 מיליון אירו, ומיד לאחר מכן על הסכם למכירת 80% מהחשמל שיופק בפרויקט הענק, לתקופה של 10 שנים.

אלומיי קפיטל, המשקיעה בפרויקטים בתחומי האנרגיה והתשתיות בישראל ובחו"ל, נכנסה לפרויקט לאחר שרכשה בחודש אפריל אשתקד את החברה הספרדית טלאסול סולאר ב-10 מיליון אירו. העבודות בפרויקט כוללות תכנון הנדסי, רכש ובנייה של תחנת הכוח ומתקני העזר להולכת חשמל לרשת וביצוע שירותי תפעול וניהול במשך שנתיים. 

לפי תחזית ניתוח מחירים וההשפעה הצפויה של הסכם הגידור, ההכנסות מפרויקט טלאסול צפויות לעמוד בטווח של 25-20 מיליון אירו לשנה. הוצאות התפעול הצפויות עומדות על כ-6 מיליון אירו לשנה, כך שההכנסות התפעוליות נטו יסתכמו בכ-14-19 מיליון אירו בשנה.

רני פרידריך, מנכ"ל אלומיי קפיטל, אמר היום בתשובה לשאלת "גלובס" בנוגע למימון הפרויקט כי "יש הרבה מאוד גופים אירופאים שמעוניינים להיכנס איתנו לפרויקט. קיבלנו עשרות פניות, כך שאני מעריך שעד לסוף השנה נוכל לסגור את המימון. בעסקה הנוכחית למעשה עברנו מריבית משתנה לקבועה, וזה יעלה לנו בסביבות 1%. כלומר, אם למשל נסגור את המימון בריבית לייבור פלוס 2%, אז הריבית שנשלם תהיה קבועה ברמה של 3% עד 2032".

מה צפוי להיות המחיר על החשמל שיופק בפרויקט?

"אני מעריך שהמחיר יעמוד על כ-4.2-4.5 אירו-סנט לקילווואט חשמל, כלומר כ-19-20 אגורות, בדומה למחיר של המכרזים האחרונים שנסגרו בארץ. זה יהיה אחד הפרויקטים הראשונים באירופה שיפעלו ללא סובסידיות מהממשלה".

פעילות בהולנד, אשקלון ומנרה

אלומיי קפיטל, שנמצאת בשליטתם של שלמה נחמה, חמי רפאל והמנכ"ל פרידריך, נסחרת בת"א בשווי של כ-335 מיליון שקל. החברה פעילה בשוק הספרדי משנת 2012, ובבעלותה אתרי ייצור אנרגיה פוטו-וולטאית בהיקף מצטבר של כ-5.6 מגוואט במורסיה (Murcia) שבספרד ופרויקט נוסף בהיקף של 2.3 מגוואט בקורדובה. בנוסף, לחברה אתרי ייצור סולאריים באיטליה בהיקף של 22.6 מגוואט וכ-9 מגוואט בישראל.

כמו כן, יש לחברה החזקה של כ-9.4% בתחנת הכוח הפרטית דוראד באשקלון והיא שותפה, ביחד עם לודן, בפרויקטים להפקת חשמל בשיטת הביו-גז בהולנד. החברה גם שותפה בחברה המקדמת פרויקט של אגירה שאובה בצוק מנרה שבאזור הצפון. את הרבעון הראשון של 2018 סיימה אלומיי עם הכנסות של כ-3 מיליון אירו, רווח תפעולי של 45 אלף אירו והפסד נקי של כ-450 אלף אירו.