ועדת הכספים אישרה את מכירת מניות המדינה בבנק לאומי

הצפי להכנסה מהמכירה הוא כ-2 מיליארד שקל שישמשו להקטנת החוב של המדינה • המדינה תציע 10% מהמניות הנמכרות לעובדי בנק לאומי בהנחה

בנק לאומי / איל יצהר
בנק לאומי / איל יצהר

ועדת הכספים אישרה היום (ב') את מכירת מניות המדינה (5.8%) בבנק לאומי. שווי המניות עומד כיום על כשני מיליארד שקלים. רוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר ציין כי היקף החזקת המדינה "לא מהווה גרעין שליטה ולא נמכר ככזה, זו השקעה פיננסית גרידא וככזו אנחנו רוצים לבחון מכירה שלה". בנוסף אמר חזקיהו כי במסגרת המכירה תעמוד המדינה בהתחייבויותיה כלפי עובדי הבנק ותעמיד למכירה 10% מהמניות הנמכרות לעובדים בהנחה של 25% על מחיר השוק (מניות השוות כיום כ-200 מיליון שקלים).

"הפרוצדורה היא כזו שאנחנו מבקשים פרק זמן, שכן בורסה זה דבר שבנוי משמועות וספקולציות. צעד כזה נועד כדי למנוע ניחוש של זמן המכירה, כך נוכל להגיע למחיר האופטימלי ובלי להגיע לרעשים בבנק", אמר חזקיהו.

המדינה ביקשה שנה למכירת המניות, אולם לאור עמדת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כמו גם עמדת ועד עובדי הבנק כי משך הזמן ארוך מידי, נקבע כי משך ההליך יעמוד על 10 חודשים. כאמור, הצפי להכנסה מהמכירה הוא כ-2 מיליארד שקל שישמשו להקטנת החוב של המדינה, העומד כיום על כ-750 מיליארד שקל, המהווים כ-60% מהתוצר.

באפריל פורסם לראשונה ב"גלובס" כי המדינה מקדמת מהלך למכירת מניותיה בבנק לאומי - ההחזקה האחרונה שנותרה לה במערכת הבנקאות הישראלית. המדינה צפויה לקיים הליך תחרותי ולהפיץ את המניות בשוק למשקיעים. לאחרונה ביצע בנק ישראל הקלה בכלליו ואפשר למשקיעים מוסדיים להגדיל את החזקותיהם במניות הבנקים ל-7.5% ממניות כל בנק (לעומת 5% שהיה נהוג עד כה), כך שלא צפויה להיות בעיה לשוק ההון לקלוט את המניות.