הקרנות בהוסטינג פדו קרוב למיליארד שקל ברבעון השני השנה

ב-12 החודשים האחרונים רשמו 38 הגופים שמנהלים קרנות באמצעות הוסטינג, גיוסים מצרפיים בהיקף של כמעט 3.5 מיליארד שקל

גיוס הון / צילום: Shutterstock
גיוס הון / צילום: Shutterstock

במחצית הראשונה של 2018 רשם שוק קרנות הנאמנות גיוסים סמליים, שקרו הודות לתחילת שנה חזקה מאוד, ולמרות פדיונות ניכרים בקרנות המסורתיות. באותו הזמן הגופים שמנהלים את ההשקעות בקרנות נאמנות שמנוהלות באמצעות שירותי הוסטינג, בחברות ניהול חיצוניות להם, רשמו פדיונות מצטברים של כמה מאות מיליוני שקלים, וזאת בקרנות מסורתיות בלבד. אגב, במחצית הראשונה של חודש יולי המשיכה המגמה השלילית בשוק קרנות הנאמנות בכללותו, שהיקף הנכסים הכולל שמנוהל באמצעותו קטן מסוף יוני ביותר מ-200 מיליון שקל, לקצת יותר מ-241 מיליארד שקל.

ניהול בהוסטינג הוא ניהול השקעות בקרנות שמתופעלות ומנוהלות מבחינה רגולטורית באמצעות חברת ניהול קרנות נאמנות בעלת רישיון מרשות ני"ע, בתמורה לחלק מדמי הניהול. מי שמנהל את הקרן שבהוסטינג הוא מנהל ההשקעות החיצוני והקטן, ומי שאחראי על הקרן הוא חברת הניהול. ההתקשרות לניהול בהוסטינג מאפשרת למנהל תיקים תחליף להקמת חברה לניהול קרנות, תוך חיסכון ניכר בעלויות שונות - בין היתר מנגנון תפעולי, דירקטוריון והוצאות ביקורת. גופים אלה מנהלים את ההשקעות בקרנות שמנוהלות באמצעות ארבע חברות ניהול: מיטב דש, איילון, אלומות ומודלים, כשגם הראל פיא החלה לתת שירותי הוסטינג, לקרן שמנהלת כיום נכסים בהיקף ממש זניח.

בסיוע חברת דירוג קרנות הנאמנות הבינלאומית Morningstar, ששירותיה בישראל מופצים על-ידי חברת IFO, שבניהול גדעון בוק, אנו מגלים כי במחצית הראשונה של יוני רשמו קרנות הנאמנות שבהוסטינג פדיונות מצטברים של כמעט חצי מיליארד שקל, כשבסוף יוני האחרון הן ניהלו יחדיו כ-4.7% משוק קרנות הנאמנות, עם נכסים בשווי מצרפי של יותר מ-11 מיליארד שקל. כלומר, מדובר בגופים שלא מהווים פקטור מרכזי בשוק קרנות הנאמנות, ושאינם נמנים על מובילי השוק, וזה נכון לגבי נתחי השוק של שווי הנכסים המוחזקים על ידם כמו גם היקפי הגיוסים, וגם הפדיונות, שהם רושמים.

נכון לסוף המחצית הראשונה בשנת 2018 נוהלו באמצעות קרנות הנאמנות שבהוסטינג נכסים בשווי כולל של כ-11.4 מיליארד שקל, וזאת לעומת שווי נכסים מנוהלים בהיקף של כ-12.2 מיליארד שקל שהיה להן בסוף דצמבר 2017. מנתוני מורנינגסטאר עולה כי בחודש יוני האחרון רשמו הקרנות שבהוסטינג פדיונות מצרפיים של כ-407 מיליון שקל, כך שברבעון השני הן הציגו פדיונות מצרפיים של כ-964 מיליון שקל, במה שמסתמן כרבעון לא פשוט שבא אחרי רבעון ראשון חיובי. בשקלול שני הרבעונים הראשונים של השנה עולה כי הקרנות שבהוסטינג רשמו פדיונות מצרפיים של כ-490 מיליון שקל. עם זאת, ב-12 החודשים האחרונים רשמו 38 הגופים שמנהלים יחדיו 138 קרנות באמצעות הוסטינג, גיוסים מצרפיים בהיקף של כמעט 3.5 מיליארד שקל. אגב, בכל שנת 2017 רשמו קרנות הנאמנות שבהוסטינג גיוסים מצרפיים של כ-7.6 מיליארד שקל.

בסימן ירידה-קרנות הנאמנות שבהוסטינג
 בסימן ירידה-קרנות הנאמנות שבהוסטינג

אחרי הזינוק, גם אזימוט ירד

בכל אופן, מהנתונים שפרסמה IFO, עולה כי הגוף הגדול ביותר בשוק זה הוא בית ההשקעות אזימוט, שניהל בסוף 2017 נכסים בשווי של קצת פחות מ-2 מיליארד שקל, וזאת לאחר שבסוף 2017 נוהלו על ידו נכסים בשווי של כ-2.3 מיליארד שקל. למרות הירידה מתחילת השנה, ואפילו שמדובר בקיטון דו ספרתי, הרי שעדיין מדובר בגוף שביצע צמיחה מרשימה בשנים האחרונות, וזאת מאחר ובסוף 2015 נוהלו על-ידיו קרנות בשווי כולל של כ-324 מיליון שקל, שתפחו במהלך 2016 לשווי של כ-434 מיליון שקל. את אזימוט מובילים אורנן סולומון, נמרוד פינקו, שלומי אוזמו וחניאל כהן, שאליהם הצטרף זיו שמש, שבעבר היה בכיר במנורה מבטחים פיננסים ובפסגות.

כמו בסוף 2017, כך גם בסוף המחצית הראשונה של השנה הזו: הגוף השני בדירוג מנהלי קרנות הנאמנות שבהוסטינג הוא בית ההשקעות הוותיק כוון, שמזוהה יותר מכל עם בני מוזס, שמנהל כיום נכסים בשווי של יותר מ-1.5 מיליארד שקל. לגבי שני המובילים נציין כי הם רשמו במחצית הראשונה של השנה הנוכחית פדיונות של כ-289 מיליון שקל ו-179 מיליון שקל, בהתאמה, כשפרט להם רק אניגמה רשם בתקופה הזו פדיונות בהיקף תלת ספרתי במיליוני שקלים (117 מיליון שקל מתחילת השנה).

יצירה ופורטה בצמרת המגייסים

למעשה, נתוני מורנינגסטאר מגלים כי בחודש יוני היו "רק" 12 מנהלי השקעות שגייסו כסף בשוק שבהוסטינג, כשהמוביל היה יצירה, עם גיוסים של כ-46 מיליון שקל. מנגד, יוני היה בעייתי במיוחד עבור אזימוט, אניגמה (של מורן שטרנליב וזיו שואקה) וכוון. ברבעון השני הובילו את הגיוסים בשוק הקרנות שבהוסטינג בית ההשקעות יצירה, שבניהול אילן ארד קשת ובראשות גיא ניסנסון, שגייס כ-75 מיליון שקל, בית ההשקעות מוניטר, שבניהול אלון זנד, ובית ההשקעות פורטה, שבניהול חגי בדש, לשעבר מנכ"ל בית ההשקעות פסגות. נציין כי פורטה ניהל בסוף יוני קרנות נאמנות בהיקף של כ-278 מיליון שקל.

יצירה ופורטה בולטים בצמרת המגייסים גם בחישוב חצי שנתי, כשהראשון מהשניים מוביל את הקרנות שבהוסטינג בהיבט זה, כשאחריו די.בי.אם, של אופיר בן נון שטיינברג ושל שלמה מאיר, פורטה ופוקוס. ומה לגבי 12 החודשים האחרונים? כאן בולטים לחיוב שלושה: כוון, אזימוט ותלתן, שתחילת יולי נודע כי הוא הופך לחלק אינהרנטי מהקרנות של מי שנותן לו את שירותי ההוסטינג - בית ההשקעות אלומות.

נכון לסוף יוני 2018 עומד שווי כל שוק קרנות הנאמנות על 241.4 מיליארד שקל, לעומת כ-243.1 מיליארד שקל שנוהלו באמצעות הקרנות בסוף 2017. כמו כן, מנתוני מורנינגסטאר עולה כי בעוד שבמונחי שווי נכסים מוחזקים הקרנות שבהוסטינג מהוות יחדיו כ-4.7% מהשוק כולו, הרי שבמונחי מספר קרנות מנוהלות הן מהוות כ-9.5% מהשוק. לסיום, בסוף יוני היו בשוק 1,456 קרנות נאמנות, מה שמעיד על המשך גידול, כשבסוף 2017 דובר על 1,421 קרנות.