לילה של דיונים בכנסת: אוחנה עם הסתייגות לחוק הפונדקאות

ח"כ אמיר אוחנה הגיש הסתייגות לתיקון שהוצע לחוק הפונדקאות כך שיחול גם על גברים • בנוסף, אושר במליאה חוק לפיו בהחלטה שלא להעמיד לדין לא תצוין עילת סגירת התיק • בשעה זו הוועדה המשותפת לחוק הלאום מתכנסת כדי לאשרו עד סוף היום

ח"כ אמיר אוחנה / צילום: דוברות הכנסת
ח"כ אמיר אוחנה / צילום: דוברות הכנסת

במהלך לילה של דיונים במליאת הכנסת אושר במלואו חוק לפיו בהחלטה שלא להעמיד לדין לא תצוין עילת סגירת התיק. החוק לא אמור היה לכלול אישי ציבור בגרסה מקורית, אך בסופו של הועבר כך שיחול על כולם. יוזם החוק ח"כ דוד אמסלם ציין שכאשר נסגרים תיקים בהיעדר ראיות, החשדות ממשיכים להתנוסס במרשם הפלילי כנגד החשוד ורישומו לא נמחק. לפי ההצעה, מצבו של חשוד שלא נמצאו ראיות מספיקות לאישומו חמור ממצבו של חשוד שנמצאו ראיות מספיקות להגשת אישום נגדו אך הן לא צלחו במשפט את רף ההרשעה מעבר לכל ספק סביר. "הראשון ממשיך לשאת על גבו רישום פלילי בעוד האחרון, שהראיות נגדו מוצקות יותר, נותר חופשי מרישום".

לפי החוק החדש, בהחלטה שלא להעמיד לדין תימסר הודעה בכתב אשר לא תציין את עילת סגירת התיק, הן לחשוד והן למתלונן; בהודעה יצוינו הדרכים בהם ניתן לברר את עילת הסגירה. בעבירות מין או אלימות, בהודעת הסגירה הנשלחות לחשוד ולמתלונן, יכללו את עילת סגירת התיק.

החל משעה 05:00 עברה מליאת הכנסת לדון בחוק הפונדקאות. בשעות של לפנות בוקר נאמו חברות הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) , איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) וסתיו שפיר (מחנה ציוני) בעד זכותם של גברים להיות כלולים בחקיקה כדי שהחוק יחול גם על משפחות של שני גברים או גברים יחידנים, כפי שהחוק חל על נשים.

קודם לכן הצעת החוק לא תוקנה כך שתחול על גברים וזאת על אף התגייסות ראש הממשלה נתניהו (באמצעות הצהרה וציוץ) למען התפיסה המודרנית הזו. ח"כ אוחנה הגיש הסתייגות לסעיף הספציפי אך לא ברור אם ההסתייגות שלו תעבור ותיכנס לתוך החוק.

האם הח"כים יגיעו לתמוך בהסתייגות של אוחנה? התמיכה וההתנגדות הצפויה היא כדלקמן:

‏חרדים - מתנגדים, הרשימה המשותפת - מתנגדים; הליכוד- מתנגדים; ישראל ביתנו - מתנגדים; יש עתיד, כולנו, מרצ, מחנצ- תומכים; הבית היהודי- לא ברור.

במהלך הנאומים התייחסה ח"כ ‏נחמיאס-ורבין לזכות להורות של גברים ונשים ומבנה משפחות מיוחדות. ח"כ שפיר טענה שהממשלה מנצלת את הקהילה הגאה עבור יחסי ציבור של המדינה כאשר היא מעוניינת להיראות כנאורה אך לא מעבירה את החוקים הדרושים.

‏עוד מאירועי הלילה בתחום המשברים הפוליטיים: סגן השר ליצמן יצא להפוגה מאיומי ההתפטרות שלו סביב נושא חוק הגיוס. דוברו הודיע: "לאחר שהממשלה ביקשה ארכה מבג"ץ מועצת גדולי התורה הורתה הערב לנציגי אגודת ישראל להמתין עם פרישתם על רקע חוק הגיוס עד לתחילת חודש אלול."

‫בנוסף, בשעה זו הוועדה המשותפת לחוק יסוד הלאום מתכנסת כדי לאשר סופית את החוק ולהביאו למליאה עוד היום.

מושב הכנסת של הקיץ אמור להסתיים היום והקואליציה עושה מאמצים גדולים להשלים את החקיקה עד לסוף היום (ד').