מטרו בישראל? המכרז לתכנון רכבת תחתית יוצא לדרך

חברת נת"ע פרסמה מכרז לתכנון קווי המטרו העתידיים בישראל • מקטעי התכנון יחולקו בין ארבע החברות שיזכו במכרז ואורך הקווים המתוכננים הוא כ-130 קילומטר, בהם יהיו כ-100 תחנות

סינים בעבודות / צילום: נת"ע
סינים בעבודות / צילום: נת"ע

האם ישראל סוף-סוף תכנס למועדון המדינות המפותחות בעלות קווי רכבת תחתית? שבוע לאחר פרסום המכרז הענק להקמת הקווים החדשים של הרכבת הקלה בגוש דן, נת"ע פרסמה היום (ה') מכרז נוסף - לתכנון סטטוטורי של קווי המטרו. המכרז פונה לחברות תכנון ישראליות, ומקטעי התכנון יחולקו בין ארבע החברות שיזכו במכרז. היקף המכרז מוערך במאות מיליוני שקלים.

מלבד השלב התכנוני עליו מופקדת נת"ע, הקמת הפרויקט שעלותו מוערכת בכ-150 מיליארד שקל עדיין לא תוקצבה על ידי הממשלה. על פי נת"ע, האחראית על הקמת מערכת הסעת ההמונים בגוש דן, תהליך בחינת הישימות והתכנון הראשוני של המטרו צפוי להסתיים לקראת סוף השנה הנוכחית. לאחר שלב התכנון הסטטוטורי שיימשך לא פחות משנתיים, ניתן יהיה לעבור לביצוע הקווים.

רכבות מטרו הן מהירות וגדולות יותר מרכבות קלות, והן נוסעות בתוואי בלעדי- בדרך כלל תת קרקעי - המופרד במלואו מנתיבי תחבורה אחרים, זאת בניגוד לרכבת הקלה שיכולה לנוע לצד כלי רכב ולחצות צמתים. לכן, הן מתאימות לביקושים גדולים יותר ולמרחקים גדולים יותר, בעוד שרכבות קלות מאפשרות שירות טוב ונגיש יותר למרחקים קצרים יחסית. אורכם הכולל של קווי המטרו המתוכננים הוא כ-130 קילומטר, שבהם כ-100 תחנות. על פי התחזיות קרוב לחצי מיליארד אנשים צפויים להשתמש בקווי המטרו מדי שנה.

מערכת תחבורה עתירת נוסעים במטרופולין תל אביב
 מערכת תחבורה עתירת נוסעים במטרופולין תל אביב

תוואי קווי המטרו:

M1 - קו צפון-דרום באורך כ-73 ק"מ. ישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, ת"א, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד וכן אזורי פיתוח עתידיים כגון תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.

M2 - קו מזרח-מערב, באורך כ-25 ק"מ. ישרת את הערים ראש העין, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים ות"א וכן אזורי פיתוח עתידיים כגון אזור סירקין.

M3 - קו חצי טבעתי שיחבר בין כל קווי הרשת, באורך כ-32 ק"מ. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, פ"ת, ת"א, רמה"ש והרצליה וכן אזורי פיתוח עתידיים כגון גליל ים ומערב רמה"ש, תל השומר ואור יהודה.

בשבוע שעבר פרסמה נת"ע את מסמכי המיון המוקדם למכרז הבינלאומי הענק למערכות, קרונות ותחזוקה של הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה, בהיקף של כ-15 מיליארד שקל.