כ"ץ: מחיר האוטובוסים הוא רכיב משמעותי בעלות התחב"צ

ח"כ נחמיאס-ורבין בפנייה לשר התחבורה: "כפי שאתה מגן על אובר- גם תעשיית האוטובוסים זקוקה להגנתך. החרב מתהפכת על התעשייה" • עובדי מפעלי הרכבת האוטובוסים "הארגז" ו"מרכבים" הפגינו אתמול מול קריית הממשלה בירושלים

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שר התחבורה ישראל כ"ץ הסביר אמש (ב') במליאת הכנסת את הסיבה להחלטת משרדו להפסיק לחייב יצרני אוטובוסים זרים לקיים רכש גומלין בישראל. החלטה זו חושפת את עתידם התעסוקתי של כ-1000 עובדי תעשיית הרכבת האוטובוסים לסכנה.

לדברי כ"ץ "המכרזים שמפרסם משרד התחבורה בנושא לא כללו התייחסות או הנחיות בכל הנוגע להצטיידות הזכיינים באוטובוסים והמכרזים מתייחסים ך ורק לדרישות שעניינן רמת השירות המחייבת. הזכיין מחליט על דעת עצמו אודות אופן ההצטיידות ועל זהות ספק האוטובוסים. משרד התחבורה אינו מעורב בהליך הרכש".

שר התחבורה כ"ץ הוסיף ואמר כי "בשל השמירה על התעשייה הישראלית, על הזכיינים לחייב את ספקי האוטובוסים מחו"ל לקיים שיתוף פעולה תעשייתי ולבצע רכש גומלין בארץ בהיקף של 35% מסכום ההתקשרות. עם זאת, יבוא האוטובוסים מחייב בין היתר עמידה בדרישות התקינה האירופאית המתקדמות ומחיר האוטובוס ותחזוקתו- מהווה רכיב משמעותי בעלות התחבורה הציבורית".

דבריו של כ"ץ נאמרו במענה על שאלות שהפנתה אליו יו"ר שדולת התעשייה בכנסת, ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני). נחמיאס ורבין הוסיפה והעירה לדברי השר כי "סין יכולה להיות פתרון להרבה דברים- אבל כולנו רוצים שתהיה כאן תעשייה חזקה. אני מרגישה את החרב מתהפכת על התעשייה הישראלית וכפי שאתה עומד בגאון במקרה של אובר - גם תעשיית האוטובוסים זקוקה להגנה דומה ממך".

כפי שנחשף ב"גלובס", משרד התחבורה ומשרד האוצר החליטו לבטל את הסעיפים שמחייבים יצרניות אוטובוסים זרות לקיים רכש גומלין בארץ. מחשש כבד לעתיד מפעלי הרכבת האוטובוסים "הארגז" ו"מרכבים" הפגינו אתמול מאות מעובדיהם מול קריית הממשלה בירושלים.