הערכות: קרן ורבורג פינקוס קרובה לרכישת לאומי קארד

הקרן האמריקאית מציעה לקנות את חברת כרטיסי האשראי לפי שווי של 2.5-2.3 מיליארד שקל, עד 30% מעל הונה העצמי של החברה • ל"גלובס" נודע כי בין הצדדים מתקיימות שיחות אינטנסיביות בניסיון לגבש הסכם כבר במהלך השבוע הקרוב

רון פאינרו - מנכ"ל לאומי קארד, צילום: איל יצהר
רון פאינרו - מנכ"ל לאומי קארד, צילום: איל יצהר

שיחות מתקדמות בין בנק לאומי לקרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס למכירת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד לקרן, שעשויות להוביל לגיבוש הסכם בין הצדדים כבר במהלך השבוע הקרוב. בימים האחרונים חלה התקדמות משמעותית בשיחות, ועורכי הדין של הצדדים עובדים סביב השעון בניסיון לגבש הסכם בזמן הקרוב.

לפי הערכות, הקרן מציעה לרכוש את השליטה בלאומי קארד לפי שווי של 2.3-2.5 מיליארד שקל לחברה. מדובר במחיר נאה, הגבוה בשיעור של עד 30% מההון העצמי של החברה. אמנם בתחילת הדרך דובר על מכירת חברת כרטיסי האשראי לפי שווי של עד 3 מיליארד שקל, אולם בהמשך ההערכה הייתה שלאומי קארד תימכר סביב שווי ההון העצמי שלה (כ-2 מיליארד שקל), וזאת על רקע שינויים רגולטוריים משמעותיים בענף ואובדן המועדון המשותף של לאומי קארד עם שופרסל לטובת חברת כאל.

אולם, בסופו של דבר נרקמת עסקה שתשקף לחברה שווי הגבוה משמעותית מהונה העצמי, כך שמדובר בהישג לבנק. כמו כן, סביר להניח כי טרם העסקה יחולק דיבידנד בהיקף מוערך של מאות מיליוני שקלים לבעלי המניות של לאומי קארד (בנק לאומי 80%, וקבוצת עזריאלי 20%), ולאחר מכן תתבצע התאמה של מחיר העסקה הסופי.

לא צפוי מכשול בקבלת רישיון

ככל הידוע נציגים של הקרן כבר קיימו פגישות בפיקוח על הבנקים, ולפי הערכות, הקרן לא צפויה להיתקל במכשול בקבלת רישיון שליטה בלאומי קארד. זאת, אגב, בניגוד לעסקאות בתחום הביטוח שנרקמו בשנים האחרונות אך לא יצאו אל הפועל לא אחת מכיוון שהרוכשים הפוטנציאליים לא עברו את מכשול אישור הרגולטור.

קרן ורבורג פינקוס הוקמה לפני 50 שנה, והיקף השקעותיה היום עומד על 45 מיליארד דולר. היא ביצעה השקעות ב-40 מדינות בסקטורים כגון אנרגיה, שירותי בריאות ותקשורת. לקרן פעילות גם בתחום הפיננסים, בו היא השקיעה כ-5 מיליארד דולר ורכשה בין היתר בנקים, חברות ביטוח וחברות בתחום התשלומים.

השוק הישראלי אינו זר לורבורג פינקוס. היא רכשה ב-2007 את יצרנית הצמיגים אליאנס מידי אליעזר פישמן (לשעבר בעל השליטה ב"גלובס"), תמורת השקעה של פחות מ-100 מיליון דולר, וב-2013 מכרה אותה לקרן KKR ברווח של כ-400 מיליון דולר. כמו כן, היא ביצעה השקעה בחברת נס טכנולוגיות.

אל קו הגמר במרוץ לרכישת לאומי קארד הגיעו גם קרן סנטרברידג' האמריקאית, שמלווה בארץ על ידי מנכ"ל מזרחי טפחות לשעבר, אלי יונס, וכן חברת התקשורת פרטנר.

במקביל לכך היום הודיע בנק לאומי כי הגיש טיוטת תשקיף שנייה של לאומי קארד, למקרה שיחליט ללכת למהלך של הנפקה. יחד עם זאת, ההערכות הן כאמור שרוב הסיכויים שקרן ורבורג פינקוס תרכוש את השליטה בחברה.

היתרון המרכזי של ורבורג פינקוס בתהליך המכירה היה בהיכרותה העמוקה עם לאומי קארד, שכן היא התעניינה מזה כשנתיים ברכישת החברה והספיקה ללמוד אותה ואת השוק לעומק, ויכלה להעמיד בביטחון הצעה נדיבה. לורבורג פינקוס לא תהיה בעיה לממן את העסקה ממקורותיה העצמיים, אך היא עשויה להיעזר בגורמים חיצוניים למינוף של לפחות חלק מהעסקה, כדי לשפר את תשואתה בהשקעה זו.

בנק לאומי מחויב למכור את לאומי קארד בעקבות חוק שטרום שדרש מהבנקים הגדולים למכור את חברות כרטיסי האשראי שבשליטתם. ללאומי יש אמנם זמן עד שנת 2020, אך בבנק החליטו לקדם את תהליך המכירה, היות שממילא השלמת העסקה תארך כחצי שנה. כמו כן, תקופת הביניים אינה בריאה ליחסים בין הבנק לבין חברת כרטיסי האשראי, שאמורה להפוך למתחרה של לאומי ביום שאחרי המכירה. באחרונה נראה כי הוחלט להאיץ את תהליך המכירה, ולסיימו הרבה לפני המועד האחרון שהוגדר בחוק.

הגדולה ביותר באשראי חוץ בנקאי

לאומי קארד חולשת על נתח שוק של כ-25% משוק כרטיסי האשראי, והיא השחקנית הגדולה ביותר באשראי החוץ בנקאי מבין חברות כרטיסי האשראי. החברה, בניהולו של רון פאינרו, התמודדה באחרונה עם אתגר משמעותי בדמות אובדן המועדון המשותף עם שופרסל, הנחשב לאחד המועדונים החוץ בנקאיים המצליחים והגדולים. היא השיקה מספר מוצרים חדשים כדי לפצות על כך בהם מועדון חדש עם רשת פוקס.

אתגר נוסף הקיים בלאומי קארד הוא בנושא יחסי העבודה: בשבוע שעבר ועד העובדים הכריז על סכסוך עבודה על רקע הפערים הגדולים בין הצדדים בגיבוש הסכם קיבוצי חדש. בועד העובדים איימו בשבוע שעבר כי אם לא יגובש הסכם חדש לפני המכירה, דרישותיהם מהבעלים החדשים יוקצנו, וכן הם ינקטו עיצומים חריפים.

גם ישראכרט שבשליטת בנק הפועלים נמצאת בהליך למכירתה. בחברת כרטיסי האשראי מתעניינות הקרנות אדוונט וביין, להן חברה קרן סקיי הישראלית. יחד עם זאת, ההערכות בשוק ההון הן שסיכוי גבוה שבנק הפועלים יילך להליך של הנפקת החברה בבורסה וחלוקת חלק ממניותיה כדיבידנד בעין, במקום מכירת השליטה בה.