חברת האנרגיה אנרג'יקס נמצאת במקום הנכון ובזמן הנכון

משרד האנרגיה נמצא בעיצומו של תהליך פרסום מכרזים שצפויים להגדיל את תפוקת האנרגיה החלופית ב-1000 MWp • אנרג'יקס שבבעלות אלוני חץ יכולה לתפוס חלק מהותי במכרזים העתידיים

נתן חץ, מנכ"ל, כנס שוק ההון / צילום: איל יצהר
נתן חץ, מנכ"ל, כנס שוק ההון / צילום: איל יצהר

תחום ההשקעות באנרגיה ירוקה אינו חדש, והוא מהווה שם קוד ל"סל התרופות" המיוחל שיביא את העולם להפחית את ההתמכרות העולמית למקורות אנרגיה מזהמים. חברת אנרג'יקס  שהוקמה בדצמבר 2006 היא חברה ציבורית בולטת בתחום חם זה ומנייתה רשומה למסחר מאז מאי שנת 2011 בבורסת תל-אביב. בעלת השליטה באנרג'יקס היא חברת אלוני חץ, שלעומד בראשה מוניטין חיובי בשוק ההון המקומי.

השנים הראשונות בחייה הציבוריים של החברה כללו פעילות צנועה בתחום הפוטו-וולטאי בישראל. לחברה מתקנים פוטו-וולטאיים המייצרים במצטבר כ-49 MWp (מגוואט בשיא), כשחלקה בנכסים אלו הוא 45 MWp. הגדול שבמתקנים אלו הוא המתקן בנאות חובב, שהוקם בסוף שנת 2014 ומפיק 37.5 MWp. כל החשמל המיוצר מנכסים אלו נמכר לחברת החשמל, ומניב הכנסות שנתיות של כ-58 מיליון שקל.

התנופה בעסקיה של אנרג'יקס בשנה האחרונה היא פועל יוצא של מומנטום חזק בפעילות האנרגיה החלופית בישראל. המדינה האיצה באחרונה את פיתוח האנרגיות החלופיות והחברה זכתה בשנת 2017 בצמד מכרזים גדולים להקמה של מתקנים פוטו-וולטאיים. הקמתם תושלם באמצע 2018 וברבעון הראשון בשנת 2019, ומתקנים אלו צפויים להפיק 90 MWp ו-52 MWp בהתאמה.

משרד האנרגיה הישראלי מצוי בעיצומו של תהליך לפרסום מכרזים שצפויים להגדיל את תפוקת האנרגיה החלופית ב-1000 MWp, ואנרג'יקס נמצאת במקום הנכון ובזמן הנכון על מנת לתפוס חלק מהותי במכרזים העתידיים. תעריפי החשמל במכרזים האחרונים, העומדים על פחות מ-20 אגורות לקילוואט שעה (kWh) הם מקבילים ואף נמוכים מעלות ייצור חשמל "שחור" ׁׁ(ממקורות מזהמים), ולפיכך הסיכון הכרוך בהרעה בתנאים הרגולטוריים על ידי המדינה הוא נמוך. ההפחתה הדרמטית במחירי החשמל הירוק ממקורות פוטו-וולטאיים התאפשרה כפועל יוצא של צניחה חדה במחיר רכיבי התא הפוטו הוולטאי. כך, מחיר פאנל סולארי ירד משנת 2008 ועד היום בכ-80%.

במקביל למאמץ המתמשך בזירה המקומית בתחום הפקת האנרגיה ממקורות השמש, יוזמת החברה פרויקט ענק בתחום הפקת אנרגיה מן הרוח ברמת הגולן, אשר אמור לקרום עור וגידים בשנת 2020 ולהפיק כ-152 מגוואט. אישור הפרויקט על כלל היבטיו הוא מסע רגולטורי מפרך, אולם אישורו של פרויקט מקביל בעמק הבכא, ומאמץ ניהולי ניכר של החברה, מגדילים את ההסתברות להתממשות הפרויקט. היה וכך יהיה - אזי החברה צפויה להכפיל את הכנסותיה, ולפיכך עיני המשקיעים נשואות להתקדמות בפרויקט זה.

פעילות בפולין ובארה"ב

ביוני 2016 ביצעה החברה דריסת רגל משמעותית בשוק האנרגיה הפולני, לאחר שהשלימה את הקמת צמד השלבים במתקן גדול בעל תפוקה של 106 MWp לייצור אנרגיה באמצעות טורבינות רוח. במקביל הקימה החברה פעילות אנרגיית רוח נוספת בהיקף תפוקה של 13.2 MWp בפולין.

מדובר על מתקן שהוערך בדוחות 2016 על ידי כלכלני BDO בשווי לא שמרני של כ-1.2 מיליארד שקל, ביחס לשווי בספרים של כ-670 מיליון שקל. כל שינוי בסביבת מחירי החשמל השחור והירוק בפולין משפיע על הערכת השווי בצורה ניכרת, שכן לא מתקיימת הבטחת מחיר רגולטורית לחשמל השחור.

היציבות הרגולטורית בפולין אינה מן המשובחות, ולפיכך הרעה בהטבות ובתמריצים לתחום משפיעה באופן חד על השווי הכלכלי של הפרויקט. בחודשים האחרונים טיפס מחיר החשמל בפולין וכן חל זינוק במחיר התעודות הירוקות (תמריץ ממשלתי לייצור אנרגיה ירוקה הנסחר בבורסה), ולפיכך תוצאות המתקן השתפרו ותמכו באופן ניכר בשיפור התוצאות הכספיות של אנרג'יקס. מציאות זו צפויה להישמר בטווח הקצר. צניחה מחודשת במחיר החשמל השחור ו/או ירוק בפולין, ו/או עליית ריבית בפולין ו/או פיחות חד בשער החליפין של הזלוטי, הם איומים מוחשיים.

אם לא די בפעילות הגלובלית בפולין, הודיעה אנרג'יקס לאחרונה על כניסה לפעילות משמעותית בארה"ב בתחום המערכות הפוטו-וולטאיות בארה"ב בהספק כולל של מאות MWp. עליית מחירי הנפט בעולם בחודשים האחרונים מגבירה את העניין הכלכלי בהקמת מתקני אנרגיה חלופית ברחבי העולם, ומנגד מיסוי הפאנלים הסיניים מייצר חוסר בהירות ביחס להשקעות בתחום.

הקסם שבפעילות בישראל עבור המשקיעים באנרג'יקס הוא הוודאות הרגולטורית הגבוהה, אשר מאפשרת לייצר מוצר בעל מאפיינים פיננסיים לטווח ארוך, למנף השקעה זו בצורה ניכרת וכך לייצר תשואה-להון גבוהה. בכל האמור בפעילות הגלובלית של החברה, הסיכונים להבנתי גדולים הרבה יותר, ואולם בנקודת הזמן הנוכחית נראה כי ביחס למקבילותיה בבורסת ת"א, החברה נוהגת ביתר שמרנות בהיבט זה ומתמקדת בייזום פרויקטי אנרגיה בכלכלות מפותחות. 

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.