סכסוך עבודה ומיתוג מחדש: האתגרים שמחכים ללאומי קארד

האתגר המרכזי שניצב מול לאומי קארד הוא המעבר שלה מחברה שנשענת על הכנסות תפעוליות לחברה שעוסקת בתחום ההלוואות ובפעילות בתחום המוצרים הפיננסים

לאומי קארד / צילום מסך
לאומי קארד / צילום מסך

חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד היא החברה הראשונה בענף שנוטשת את הבית החם של בעלות בנק, ועוברת לידיים זרות. לאומי קארד היא החברה הצעירה בענף שהוקמה לפני פחות מ-20 שנה. היא חולשת כיום על נתח שוק של כ-25% משוק כרטיסי האשראי, והיא השחקנית הגדולה ביותר באשראי החוץ בנקאי מבין חברות כרטיסי האשראי.

למרות מעמדה הטוב בשוק, עומדים כיום בפניה לא מעט אתגרים, כשהמרכזי מבינהם הוא המעבר שלה מחברת כרטיסי אשראי הנשענת על הכנסות תפעוליות לחברת העוסקת בתחום ההלוואות ובפעילות בתחום המוצרים הפיננסים. בתחום ההלוואות מתחילה לאומי קארד לבצע שינוי ולהקטין את חשיפתה הגדולה להלוואות בתחום הרכב לטובת אשראי צרכני רגיל המתאפיין ברווחיות גבוהה יותר (אך גם בסיכון גבוה יותר).

לאומיקארד תוצאות
 לאומיקארד תוצאות

בדומה לחברות אחרות בענף כרטיסי האשראי, מתמודדת לאומי קארד עם שינויים רגולטוריים רבים ובהם הירידה בעמלה הצולבת שצפויה לשחוק את ההכנסות מפעילות הסליקה לבתי העסק. כמו כן בעוד 3 שנים תיכנס הסליקה היומית לתוקף, מה שמהווה גם כן טלטלה לחברות בענף.

ואולם ללאומי קארד גם כמה נושאים הייחודיים לה. החברה, בניהולו של רון פאינרו, התמודדה באחרונה עם אתגר משמעותי בדמות אובדן המועדון המשותף עם שופרסל - הנחשב לאחד המועדונים החוץ בנקאיים המצליחים והגדולים. היא מנסה לפצות על ידי השקת מספר מוצרים חדשים בהם מועדון חדש עם רשת פוקס. במקביל מנהלת החברה הליך משפטי רווי אמוציות מול שופרסל בנושא הפרידה של המועדון המשותף.

אתגר נוסף הקיים בלאומי קארד הוא בנושא יחסי העבודה: בשבוע שעבר ועד העובדים הכריז על סכסוך עבודה על רקע הפערים הגדולים בין הצדדים בגיבוש הסכם קיבוצי חדש, וכן בנושא קבלת מענק במסגרת מכירת החברה. בוועד העובדים צפויים להיפגש עם ההנהלה מחר, ואם לא תושג התקדמות משמעותית, אז צפוי הועד להתחיל בעיצומים כבר ביום רביעי הקרוב.

לאומי קארד צפוי לעבור גם מהפך בנושא המיתוג. לאחר שהחברה תופרד מבנק לאומי, היא תצטרך ככל הנראה למתג עצמה מחדש ולהתנתק מהשם "לאומי". מדובר במהלך לא פשוט, במיוחד בתחום הפיננסי בו למותג ותיק יש ערך משמעותי מבחינת אמון הציבור בו. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי החברה תישאר עם חלק מהסממנים שלה כגון הלוגו או הפרזנטורים, על מנת להשאיר את הקשר עם המותג הנוכחי. 

ת.ז. לאומי קארד

שנת הקמה: 2000

בעלים: בנק לאומי (80%), קבוצת עזריאלי (20%)

מנכ"ל: רון פאינרו

מספר עובדים: כ-1,400

הון עצמי: 1.9 מיליארד שקל

מחזור שימוש בכרטיסי אשראי ב-2017: 80.4 מיליארד שקל

רווח נקי ב-2017: 143 מיליון שקל