שליט צפון קוריאה משנה דרכיו? סייר בחוות ובמפעלים מרוחקים

אחרי חודשים של ביקורים באתרים צבאיים, החל קים ג'ונג און להקדיש תשומת-לב רבה לפרנסתם של בני עמו וביקר באזורים עניים ופחות מפותחים הממוקמים הרחק מהבירה • בהיעדר רפורמות ממשיות שיאפשרו את הרחבת היוזמה הפרטית, עדיין מוקדם מדי לומר אם יוזמותיו הכלכליות אינן קוסמטיות בלבד

קים ג‘ונג און ואשתו בביקור במפעל לייצור מזון ומשקאות / צילום: רויטרס KCNA KCNA
קים ג‘ונג און ואשתו בביקור במפעל לייצור מזון ומשקאות / צילום: רויטרס KCNA KCNA

כששר האוצר האמריקאי מייק פומפאו הגיע החודש לפיונגיאנג לדון בתוכניתה הגרעינית של צפון קוריאה, היה מנהיג המדינה קים ג'ונג-און מחוץ לעיר. הוא ביקר בחווה ובמפעל לגידול ועיבוד תפוחי אדמה בחלקה הצפוני והמרושש של המדינה, על פי אמצעי התקשורת הממלכתיים.

קים, שהכריז על השלמת תוכניתו הגרעינית, וביצע את הופעת הבכורה שלו על הבמה העולמית לצד נשיא ארה"ב בפסגת סינגפור, החל להקדיש תשומת-לב רבה לאופן שבו מתפרנסים בני עמו.

בשינוי פתאומי לאחר חודשים ארוכים של ביקורים לאתרים צבאיים, ערך קים שורת ביקורים לחוות חקלאיות ומפעלים מרוחקים, וכן לאתרים אחרים שקשורים לרווחה היומיומית של אזרחי המדינה.

ביקורים אלה משקפים את התמקדותו המוצהרת החדשה של קים בפיתוח כלכלי, מכיוון שהסנקציות מעיקות על המדינה, והשליטה הממשלתית על הפעילות הכלכלית הולכת ונשחקת, על פי מומחים לצפון קוריאה.

"עכשיו הכול למען הכלכלה", אמר רוברט קרלין, קצין מודיעין אמריקאי לשעבר ופרופסור אורח באוניברסיטת סטנפורד.

בדומה לאביו ולסבו, נוהג גם קים לערוך ביקורים "לצורך מתן הנחיות בשטח", שבמסגרתם הוא נותן עצות לפקידים ומפגין את תשומת-לבו העמוקה לצורכי התושבים המקומיים. הוא ביקר בחוות ובמפעלים לייצור מזון, אך עד כה נערכו ביקורים אלה לאתרים בפיונגיאנג עצמה או בסביבותיה, ורבים מהביקורים היו באתרים צבאיים.

כעת החל קים לערוך את ביקוריו לאזורים עניים ופחות מפותחים הרחק מהבירה, לדברי מומחים שמתחקים אחר מעשיו.

"זוהי הפעם הראשונה שקים מבקר מקומות מרוחקים", אמר מייקל מאדן, מומחה אמריקאי לצפון קוריאה שעוקב אחר תנועותיו של קים ושל פקידים בכירים בפיונגיאנג.

כמה ימים לאחר הגעתו של פומפאו לפיונגיאנג ב-6 ביולי, ביקר קים במפעל סיבים כימיים, מפעל טקסטיל ומפעל קוסמטיקה בעיר סינויג'ו, שנמצאת בצדו השני של נהר ילו על הגבול עם סין. ב-17 ביולי ביקר קים בצפון-מזרח המדינה, וסייר במפעל תרמילים, אתר בנייה שבו הופסקה בנייתו של בית מלון, מחנה נופש, מפעל לייצור ציוד מכני לכריית פחם, מספנה, תחנת חשמל וחוות דגים.

ביום ה' שעבר דיווחו אמצעי התקשורת הצפון קוריאנים על מסע לעיר החוף המזרחית וונסאן, שבה ביקר קים במפעלי חטיפים וציוד לתלמידי בית ספר.

על פי הדיווח, קרא קים לפקידים להבטיח אספקה יציבה של אריג קנבס, רוכסנים ועור סינתטי לייצור תרמילים איכותיים, ועודד אותם "לעבוד בלב ונפש ובמסירות כדי לייצר תיקים איכותיים ממש כמו התיקים שהם היו מייצרים לילדים של עצמם".

מפת סיוריו של קים משקפת שימת דגש על עידוד הצריכה הפרטית, לדברי בנג'מין סילברסטין, פרופסור במכון מחקר מדיניות החוץ בפילדלפיה ואחד ממחברי התוכן באתר האינטרנט North Korean Economy Watch.

זמן קצר לאחר שקים עלה לשלטון בסוף 2011, הוא הכריז על מדיניות של "התקדמות כפולה", שתבטיח לעמו פיתוח גרעיני וכלכלי כאחד. אך באפריל, לאחר שורת ניסויים בליסטיים וגרעיניים שכללו ניסויים בטילים הבין-יבשתיים הראשונים שמסוגלים להגיע לארה"ב, אמר קים שהוא מוכן לפרק את אתר הניסויים הגרעיניים, ולהקדיש את מלוא תשומת-לבו לכלכלה בלבד.

בהיעדר רפורמות שיאפשרו את הרחבת היוזמה הפרטית, עדיין מוקדם מדי לומר אם יוזמותיו של קים בחזית הכלכלית אינן קוסמטיות בלבד, לדברי קווין גריי, פרופסור ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת ססקס בבריטניה. הוא הזהיר מפני ייחוס משמעות רבה מדי לסיוריו של קים, וציין שהממשלה איבדה את השליטה על מרבית הפעילות הכלכלית בצפון קוריאה.

בנוסף לכך, המדינה עדיין לא הוכיחה כי נטשה את תוכניתה הגרעינית. צילומי לוויין מראים שפיונגיאנג החלה לפרק אתר השקת רקטות, אך במקביל היא מרחיבה מתקנים שקשורים לתוכניתה הגרעינית והבליסטית.

ייתכן שהדגש ששם לכאורה קים על הכלכלה נובע מחששותיו מפני הנזק שיגרמו הסנקציות שאותן החמיר האו"ם אשתקד בתגובה לניסויים הגרעיניים והבליסטיים של צפון קוריאה. הבנק המרכזי של דרום קוריאה מעריך שכלכלת צפון קוריאה התכווצה אשתקד ב-3.5% - הירידה החדה ביותר לעומת השנה הקודמת בעשרים השנים האחרונות.

מכיוון שהכלכלה במצב גרוע, זה טבעי שקים יתחיל כעת להתמקד בפרנסתם של אזרחי המדינה, לדברי סילברסטין.

אחד מיעדי הביקור של קים החודש היה אתר שבו הייתה פרוסה בעבר חטיבת חיל אוויר, ושמפונה כעת לצורך בניית חממות. "זוהי דוגמה ברורה של השינוי", אמר סילברסטין.

באחד הסיורים האחרונים מתח קים ביקורת על פקידים מקומיים בגין ליקויים במתקנים שעליהם הם ממונים.

"בתמונות שהתפרסמו לצד הדיווחים על הביקור נראה קים כשפניו זועמות ופיו קפוץ, כשאחריו משתרכים פקידים מקומיים, במפעל עלוב עם רצפה מלוכלכת שעליה ניצבו מכונות עתיקות שכבר חדלו לתפקד", אמר קרלין. "זאת לא תמונה טיפוסית".

באשר לזלזול שהפגין קים כלפי פומפאו, מדובר בטקטיקה שבה משתמשים הצפון קוריאנים לעתים תכופות, ושאותה הנהיג סבו של קים", לדברי מאדן. "זו דרך לשדר לאזרחי המדינה שיש לו דברים טובים יותר להקדיש להם את זמנו", אמר מאסן. "ביקור של שר חוץ אמריקאי - זה פחות חשוב מאשר לשרת את עמו".