נגמרו המחיקות בגין הרכישות הכושלות בטבע? "קשה לומר"

מנהל הכספים הראשי של טבע מייקל מקללן מופתע מהירידות במניה: "ייתכן שחלק מהמשקיעים ציפו לתוצאות אפילו יותר טובות מאלה שפרסמנו" • "אנחנו מצפים למחצית שנייה עם יותר תחרות לקופקסון, אז אנחנו זהירים בתחזיות, אבל עדיין העלינו אותן"

מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני / צילום: אתר החברה
מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני / צילום: אתר החברה

מניית טבע  נפלה בטרום מסחר בוול סטריט בכ-8% ופתחה את יום המסחר בירידות של כ-10% - לאחר שהחברה אמנם העלתה את התחזית השנתית שלה, אך ביצעה עוד מחיקת מוניטין בגין הרכישות הבעייתיות של שנת 2016 - אקטביס ורימסה. טבע הכירה ברבעון בירידת ערך מוניטין בסך 668 מיליון דולר בעיקר בגין שתי הרכישות הללו. נזכיר, שברבעון המקביל טבע הציגה הפסד עתק של מעל 6 מיליארד דולר על רקע מחיקת מוניטין הקשורה לעסקי הגנריקה בארה"ב (כולל אקטביס) ובהמשך הכירה במחיקה נוספת; ועסקי Rimsa כבר הובילו לירידות ערך של מעל מיליארד דולר. האם במחיקה הנוכחית הסתיימו ההפתעות השליליות הנוגעות לשתי הרכישות?

מייקל מקללן, מנהל הכספים הראשי של טבע, לא מתחייב: "קשה לומר", הוא אומר בשיחה עם "גלובס". "עשינו תוכנית ארוכת טווח, הסתכלנו על העתיד של כל אחד מהנכסים שרכשנו, ולכל אחד יש רשימה של מוצרים רבים. במוצרים שבהם אנו רואים היום ערך נמוך יותר מזה שהיה לו כשרכשנו אותו, יש להכיר בירידת ערך, בעוד שבמוצרים שיש להם ערך גבוה יותר, אי אפשר לקזז. סביר להניח שנעשה עוד בחינה בסוף השנה, כפי שאנו עושים תמיד, ונמשיך לבדוק זאת מפעם לפעם, אבל אנחנו לא מצפים לירידות ערך גדולות נוספות".

בזמן שאנחנו מדברים המניה נופלת בטרום מסחר ב-8%. אתה מופתע מתגובת השוק?

מקללן: "אני קצת מופתע מהירידה בטרום מסחר - אם כי צריך לראות מה יקרה במסחר עצמו - וזאת לאור העובדה שהתחזית שלנו עלתה. ייתכן שחלק מהמשקיעים ציפו לתוצאות אפילו יותר טובות מאלה שפרסמנו".

למעשה, העלאת תחזית הרווח הנקי למניה נובעת כמעט כולה מהאפסייד בתוצאות הרבעון השני.

"היה אפסייד גם ברבעון הראשון וגם ברבעון השני. אנחנו מצפים למחצית שנייה עם יותר תחרות לקופקסון, אז אנחנו זהירים בתחזיות, אבל עדיין העלינו את התחזיות בכ-30 סנט למניה בהשוואה לתחזיות המקוריות (אמצע טווח התחזית הוא 2.68 דולר למניה, לעומת 2.38 דולר בתחזית הראשונה שנמסרה, ש.ח.ו)".

התחרות לקופקסון שצפויה להתגבר לא מונעת מטבע להעלות את התחזית שלה להכנסות מקופקסון השנה, ל-2.1 מיליארד דולר לעומת צפי קודם ל-1.8 מיליארד דולר, וזאת על בסיס התוצאות שכבר הושגו במחצית הראשונה. לדברי מקללן, טבע ציפתה בתחילה שהתחרות הגנרית מצד מומנטה תגיע מוקדם יותר, וכעת כשמומנטה כבר בשוק, היא מתחילה לקחת נתחי שוק. השפעה נוספת היא כמובן מצד מיילן שהשיקה את הקופקסון הגנרי שלה באוקטובר שעבר, ולאחרונה נודע שהיא חתכה את המחיר הקטלוגי לגרסה הגנרית שלה בכ-60%. לדברי מקללן, טבע מתחילה לראות קצת יותר לחץ מחירים.

הורדתם בעצמכם את מחיר התרופה בתגובה למיילן?

"לא הורדנו את המחיר אבל כן יש לנו דיונים עם הלקוחות על מהי רמת המחירים שצריכה להיות, ואנחנו מצפים להשפעה מסוימת במחצית השנייה של השנה".

אתם מצפים להשיק בקרוב את התרופה fremanezumab לטיפול במיגרנה. אמג'ן כבר השיקה מוצר דומה לאחרונה, איך אתם מעריכים שתיראה הסביבה התחרותית?

"ראשית, אנחנו רואים הרבה פוטנציאל ב-CGRP (התרופות למיגרנה של טבע ושל חברות אחרות פועלות נגד החלבון CGRP, ש.ח.ו) כי יש הרבה מאוד אנשים שסובלים ממיגרנה עם הרבה אפיזודות בחודש, והמוצר יעיל. אמג'ן ראשונה בשוק, אבל זאת רק ההתחלה. אנחנו מצפים לקבל אישור בספטמבר ולהיות שניים בשוק, במקביל לאלי-לילי. אנחנו צופים שוק תחרותי, אבל גדול, ואם ניקח נתח שוק הוגן, זאת הזדמנות גדולה עבורנו. אנחנו עושים את כל ההכנות הנדרשות לכך".

נכון לרבעון השני, ההוצאות על מחקר ופיתוח היו 6% מסך ההכנסות. זה שיעור שיישאר בטווח הארוך?

"הייתי מצפה שיישאר באזור הזה בזמן הקרוב. חלק מתוכנית ההתייעלות שלנו היא לחסוך גם במו"פ, לכן ייקח זמן עד שנגדיל השקעה בתחום".

בהקשר של תוכנית ההתייעלות ציינו בטבע כי מתחילת תוכנית ההתייעלות ועד סוף הרבעון השני ירדה מצבת כוח ב-8,300 עובדים, ולדברי מקללן, בישראל החברה עדיין נמצאת בתהליך של סגירת המפעלים עליהם דיווחה בעבר כך שההשפעה צפויה להימשך, ועד כה עיקר הירידה בישראל היא בהפחתת מספר עובדי המטה.

כזכור, תוכנית ההתייעלות של טבע הושקה בדצמבר במטרה להביא לחיסכון של 3 מיליארד דולר בעלויות השנתיות, והיום ציין מנכ"ל טבע קאר שולץ כי החברה מתקדמת היטב לקראת היעד. התוכנית יצאה לדרך במטרה לאפשר לטבע לשרת את החוב הגדול שלה, שהמשיך להצטמצם ברבעון השני אם כי בקצב נמוך יותר מאשר ברבעון הקודם, והסתכם ב-30.2 מיליארד דולר, או 28.4 מיליארד דולר חוב נטו.