המועצה הארצית אישרה הקמת שני יישובים חדשים בנגב

המועצה המליצה היום לממשלה על הקמת היישובים דניאל ועיר אובות ועל הרחבה לכפר הנוער ניצנה

שלט ליישוב החדש שיוקם עיר אובות בערבה / צילום: איל יצהר
שלט ליישוב החדש שיוקם עיר אובות בערבה / צילום: איל יצהר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג') להמליץ לממשלה על הקמתם של שני ישובים חדשים בנגב: דניאל ועיר אובות. במקביל, המליצה המועצה על אישור הרחבה לכפר הנוער ניצנה. נציין כי עצם קידום היישובים החדשים אושר כבר בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) בחודשים האחרונים, וכעת נדרש גם אישור המועצה הארצית כדי שהתוכנית יגיעו לממשלה, אישור שניתן היום. כעת תעלה התוכנית להקמת היישובים לאישור הממשלה. את ההצעות להקמת היישובים הגישו משרד הבינוי והשיכון.

היישוב הכפרי-קהילתי דניאל צפוי לקום בצפון מערב הנגב, בצמוד למוסד "עלה נגב" וממערב לעיר אופקים. על פי התכנון, היישוב יוקם בשלבים, כך שבסופו של דבר יכלול כ-450 יחידות דיור. היישוב צפוי לספק מענה למשפחות של מטופלים, לאנשי צוות המוסד, לזוגות צעירים מהמועצה האזורית וכן גם לאנשי קבע המשרתים באזור. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי: "למוסד 'עלה נגב' יש תפקיד קהילתי חשוב ביותר שתורם לאזור לא רק ביצירת מקומות עבודה, אלא גם בתרומה לקהילה בדגש על ההיבטים החברתיים שבטיפול באוכלוסייה חלשה ופגועה".

עיר אובות הוא ישוב מחודש במועצה האזורית ערבה התיכונה ובו מתוכננות כ-250 יחידות דיור. היישוב, השוכן ממערב לצומת חצבה, צמוד לעתיקות תמר המקראית.

במקביל, אושרה כאמור גם הרחבה לכפר הנוער ניצנה - היישוב "ניצנית", שעל פי משרד הבינוי והשיכון יהווה הרחבה טבעית וארוכת טווח לכפר הנוער ניצנה כך שיוכל להפוך ליישוב קולט משפחות. ממינהל התכנון נמסר כי: "היישוב המוצע נמצא באגן ההתיישבות הדרום מערבי של מועצה אזורית רמת נגב ובסמוך למוסד החינוכי ניצנה שבגבול מצרים. הוועדה השתכנעה כי ניתן לאפשר את הקמת הישוב שנועד לתרום לביסוס אגן ההתיישבות כעוגן, על מנת לחזק את התפקוד של הכלל היישובים הסמוכים לו. עקרון נוסף שעמד לנגד עיני הוועדה הוא המרחק מיישובים עירוניים וסמיכותו לבינוי מאושר, כך שאינו פוגע ברציפות השטחים הפתוחים".

נזכיר כי במשרד הבינוי והשיכון ניסו לקדם יישובים חדשים נוספים בדרום הארץ אולם יישובים אלו לא הצליחו לעבור את אישור הולנת"ע ונסחו על הסף. הטענה של אנשי הוועדה הייתה שאין מקום להקמת יישובים נוספים לפני חיזוק היישובים הקיימים. מדובר ביישובים דיה, נווה גוריון ואשל הנשיא שכאמור הקמתם לא אושרה בולנת"ע.

"המועצה הארצית שמה לנגד עיניה בין יתר השיקולים גם את השיקולים החברתיים. היישובים שאושרו היום הינם בעלי חשיבות חברתית ובגדר עשייה ציונית", כך אמר היום יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה ויו"ר מטה הדיור באוצר זאב בילסקי.

מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, הוסיפה: "מינהל התכנון בוחן בכובד ראש כל מקרה של הקמת יישוב חדש על פי שיקולים תכנוניים, חברתיים, כלכליים וסביבתיים. בבחינת היישוב דניאל, בלט העניין החברתי והיווה משקל מכריע בהחלטה לאשר את היישוב".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר היום: ״אני מברך על אישור המועצה לאשר את הקמת יישובים חדשים בנגב, זהו צעד משמעותי נוסף בתכנית האסטרטגית שאנו מובילים כחלק ממימוש חזונו של בן גוריון - חזון ההתיישבות הציונית בנגב. הקמת יישובים חדשים בנגב תניע תושבים ממרכז הארץ לדרומה, תחזק את כלכלת הנגב ותגביר את בטחון התושבים באזור כולו. במטרה לחזק את היישובים הקיימים, חתמנו בשלוש השנים האחרונות על הסכמי גג בערים באר שבע, שדרות, דימונה, נתיבות ואופקים. כמו כן, אנו מקדמים את פרויקט שיקום שכונות חוזר ומובילים מיזמי התחדשות עירונית".