הלירה הטורקית בשפל; האם קרן המטבע תחלץ את המדינה?

השתיקה בטורקיה, במיוחד לאחר נצחונו של ארדואן, רועמת • קהילת המשקיעים והעסקים חוששת שהוא לא יניח לבנק המרכזי לעשות את מה שנחוץ לייצוב המיידי של שוקי ההון

רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

השמועות בטורקיה מדברות זה יומיים על אווירה כלכלית נואשת: בחדרי מסחר מרחפות השערות על חילוץ המדינה מחובותיה על ידי קרן המטבע הבינלאומית, יחד עם פיקוח על ההון, והאווירה היא של חוסר ודאות.

הבנק המרכזי והממשלה שמרו גם היום על שתיקה כאשר הלירה הטורקית צנחה לשפל חדש, וארה"ב הטילה עליה עיצומים ואיימה בעוד צעדי ענישה בפרשת הכומר האמריקני שעצור בטורקיה בטענה שהוא נמנה עם מארגני ההפיכה הצבאית לפני כשנתיים. הלירה איבדה ערך זה יום מסחר שביעי ברציפות מול הדולר, ואתמול (ב') היא צנחה בשיעור שיא יומי בעשור האחרון. תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים עלתה במקביל לשיא של כל הזמנים, מעל 20%.

"המצב יישאר כזה עד שהבנק המרכזי יתחייב ללא תנאי להעלאות ריבית ולשמיר על ריבית גבוהה עד שהאינפלציה תיבלם", אמר הנריק גלברג, אסטרטג בנומורה אינטרנשיונל בלונדון. "השוק זקוק לסוג הזה של מחויבות".

אבל השתיקה בטורקיה, התוצאה של הבחירות ביוני שהעניקו לנשיא רג'אפ טאיפ ארדואן כוח כמעט מוחלט בקביעת מדיניות, היא רועמת. ארדואן הוא מבקר תקיף של ריביות גבוהות, מחשש שהן יחנקו את תוכיות הצמיחה וההשקעות שלו, וקהילת המשקיעים והעסקים חוששת שהוא לא יניח לבנק המרכזי לעשות את מה שנחוץ לייצוב המיידי של שוקי ההון.

"קשה מאד לצפות לפניית פרסה של הרשויות", אמר פר המרלונד, אסטרטג ראשי לשווקים מתעוררים בחברת SEB משטוקהולם. "הרגע שבו טורקיה תצטרך לפנות לעזרת קרן המטבע הבינלאומית הולך ומתקרב".

הלירה הטורקית נאנקת תחת משקל אחד הגירעונות הגדולים ביותר בחשבון שוטף במאזן התשלומים בעולם המתעורר, ואינפלציה שממשיכה לגאות. ביולי נרשמה בטורקיה אינפלציה של 14%, פי שלושה מהיעד הרשמי של בנק המרכזי, ולכן הריבית הריאלית של הבנק היא 2% בלבד, שפל מתחילת השנה.

הלירה נחלשה היום (ג') בשעת צהריים באינסטנבול ב-0.5% ל-5.3548 לדולר, אחרי צניחה של 6.7% אתמול, ומתחילת השנה היא איבדה 29% מערכה. תשואת אג"ח המדינה ל-20 שנה עלתה ב-42 מאיות אחוז ל-20.09%, ומדד המניות העיקרי עלה בפחות מ-1%, כשהוא רושם הפסד של כ-40% במונחים דולריים מתחילת השנה.

בינתיים יש בשווקים קונצנזוס שתידרש הרבה יותר ממדיניות מוניטרית, העלאת הריבית, כדי לבלום את קריסת שוקי ההון. "זה הולך להיות הלם כזה או אחר: או הלם כתוצאה מדיניות או הלם-מקרו או שילוב כלשהו של שניהם", אמר מנהל חטיבת שוקי ההון באירופה והמזרח התיכון והמחקר הפוליטי בחברת TS Lombard בלונדון. "אבל הדרך להמתיק את הגלולה המרה תהיה הסדר פוליטי עם המערב. ארדואן יצטרך להשלים עם טראמפ".