טראמפ שלח את הלירה הטורקית לשפל כל הזמנים מול הדולר

הצניחה במטבע הטורקי הגיעה עד 20% היום, לאחר שנשיא ארה"ב צייץ בטוויטר על הכפלת מכסי יבוא המתכות מטורקיה • הבית הלבן פרסם הצהרה: "מדובר במכס מהסוג המוטל על מדינות שהיצוא שלהן מאיים על ארה"ב"

טראמפ וארדואן / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque
טראמפ וארדואן / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

הלירה הטורקית הוסיפה לצלול וכרתה לעצמה היום (ו') שפל חדש מול הדולר, לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר את הכפלת המכסים על יבוא מתכות מטורקיה. 

הלירה צנחה ב-20% אל מול הדולר לשער של 6.797 לירות לדולר, לאחר שטראמפ צייץ בטוויטר את דבריו. בהמשך נחלשו מעט הירידות לכ-15%, בשער של 6.38 לירות לדולר. 

בציוצו כתב טראמפ: "זה עתה נתתי אישור להכפלת המכסים על פלדה ואלומיניום בכל הנוגע לטורקיה, בעוד שהמטבע שלהם, הלירה הטורקית, צונח במהירות כנגד הדולר החזק מאוד שלנו! אלומיניום יהיה מעתה 20% ופלדה 50%. יחסינו עם טורקיה אינם טובים בתקופה זו!".

בזמן שהלירה הטורקית צללה לשפל של כל הזמנים מול הדולר, סילק הנשיא ארדואן את הדאגות והודיע לאזרחיו: "לנו יש את אלוהים שלנו".

בהמשך יצא הבית הלבן בהצהרה: "כפי שהצהיר, הורה הנשיא על הכנתם של מסמכים להעלאת מכסים על יבוא פלדה ואלומיניום מטורקיה. מדובר במכס מהסוג המוטל על יצוא ממדינות מסוימות שהיצוא שלהן מאיים לפגוע בביטחון הלאומי, ללא תלות במו"מ על סחר או בכל נושא אחר".

ביום שלישי השבוע הזהירו כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זאקס, כי ירידה נוספת בלירה הטורקית לשער של 7.1 לירות לדולר, תשחק במידה רבה את הון היתר של הבנקים הטורקיים. לדבריהם כל ירידה של 10% בשער המטבע הטורקי תשחק את הון הבנקים במדינה ב-0.5% נוספים.

החשש מפני התפשטות המשבר הטורקי שולח את השווקים לירידות. הירידות בחוזים העתידיים על מדדי המניות לקראת פתיחת המסחר בוול סטריט מתחזקות. 

הציוץ של טראמפ הגיע לאחר שהנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן ביקש מהאזרחים להמיר את הדולרים שברשותם, וכן מטבעות זרים אחרים, וגם החזקות בזהב, ללירות טורקיות.

"החליפו את האירו הדולרים והזהב שאתם שומרים מתחת לכריות שלכם ללירה בנקים שלנו. זהו מאבק ביתי ולאומי", אמר ארדואן. ארדואן אמר שטורקיה ניצבת בפני "מלחמה כלכלית" וציין שהמדינה תגיב למדינות שפתחו בה. 

בחודש יולי אמר טראמפ שארה"ב תטיל "סנקציות נרחבות" על טורקיה לאחר שנכשלו מאמצים להביא לשחרורו של כומר אמריקאי שנעצר שם ב-2016. נראה כי הציוץ של הנשיא האמריקאי מהיום מגבה את העמדה הזו.