מטבעות קריפטו הם יותר קומודיטי, פחות כסף

הביטקוין עדיין איתנו, והוא דומה יותר לעסקת ברטר מאשר מטבע עובר לסוחר

ביטקוין / שאטרסטוק
ביטקוין / שאטרסטוק

זו כנראה לא תהיה הפעם הראשונה בה מפתחים וממציאים חשבו על משהו אחד ויצא להם משהו אחר, אבל נראה שגם אחרי שהמעריצים ישימו לב לטעות, הם צפויים להתעקש בהגדרת אופי המוצר שלהם, אולי יטענו ש"מיליארד סינים לא טועים" אבל לדידי זו עדיין תהיה טעות.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין שעליה נבנית כל תשתית המטבעות הקריפטוגרפים, היא טכנולוגיה חדשה ובעלת תכונות מקוריות ואיכותיות שיכולות להועיל מאוד בעתיד המימוני של המשקים של המדינות ושל מערכות המודיעין השונות. יתרונותיה רבים ומפתיעים ויביאו אותה להיות גורם חשוב בתחום הבנקאות, כספות, אריזת חוזים מסמכים ומודיעין.

עם זאת, בכל חיפוש אפשרויות והיתרונות של הטכנולוגיה הזו, עוד לא מצאתי מהיכן נולד הרעיון שהיא תוגדר כמטבע. מה אנחנו בסך הכל מבקשים ממטבע טוב? או יותר נכון - מה יבקשו הסוחר, היצרן או הקניין, הרי הם אלו שקובעים מה יהיה מטבע ומה לא ולא מפתחי מוצר בהייטק או אינטלקטואלים כלליים?

הם מבקשים מחיר יציב עם הסכמה לתנודות קלות, שקיפות לגבי הגורמים המשפיעים על תנודתו, נזילות גבוהה ופשוטה והכרת האלטרנטיבות הזמינות לתמחור והמרה. מה שקבלנו בינתיים מהביטקויין הוא בדיוק ההיפך, בכל בוקר ולילה מתעוררים למחיר חדש, חוסר ידיעה מוחלט מי נגד מי וכמובן שמרכיב חוסר הידיעה עצמו הוא זה שמוסיף ומשנה את המחיר כל הזמן.

נכון שזה נורא נחמד שיש איזו חברה אי שם רחוק במזרח הרחוק, או פאב מקומי בקצה עיירה באירלנד, שמוכנים לקבל תשלום בביטקוין או במטבע דומה אחר, זה כמובן מעיד על מיוחדותם. מצדי הם גם יכלים היו להסכים לקבל תשלום במרצפות קרמיקה, או בשקי שעועית וזה אותו דבר וזה בסדר, אבל זה לא מעיד על נוכחות מטבע אלא על הסכמה לברטר כלשהו מפורסם ומיוחד ככל שיהיה.

אז מה יש לנו כאן אם לא מטבע? והתשובה תהיה אחת משתיים ואולי התפצלות לשני מסלולים. הראשונה: מחצב (קומודיטי - וראו הרי גם היצרנים בעצמם מדברים על יצור בתהליך של כרייה) ב. נייר ערך  -קרן עוקבת או סל צמוד טכנולוגיה או מניה של חברה בנקאית או אחרת שזה עיסוקה.

כנראה שהחסידים של "המטבע החדש" יטענו לשמרנות מצדי - "חכה, זה דבר חדש ובמקומות רבים מאיים על השיטה, ולכן אסור לשימוש. רק ברגע שזה יחדור להכרה ולחיים בעולם שאותו בונים הצעירים של היום, הביטקוין יתמתן ויהיה גלוי מובן שקוף ויציב".

ותשובתי לכך - לא נכון! אני עוד לא רואה את זמן היעלמותו של הכסף תחת כל מיני חידושים והתלהבויות. הוא משרת כאן עוד מהעידן התנכ"י וימשיך בצורה כזו או אחרת, כי זה מה שהאיש מהמסחר רוצה, והמסחר הוא בן 2,500 שנה. הקשיש הזה אף פעם לא התעניין בטכנולוגיה ולא התאבד כשעברו ממטבעות כסף חתום לנייר, ולא נעמד בכיכר וצעק הצילו שעברנו גם ל"שורת רישום" אלקטרונית עם אישור בנקאי.

המטבעות הקריפטוגרפים הם סחורות, כמו שאר הסחורות בשוק, וצפויים להישאר כאלה כאשר מחירם יעלה ויירד על פי הצלחתן או מיותרותן לאורך השנים הרבות הבאות, אבל כסף לקנות הפלאפל הם לא!

■ הכותב הוא מנהל משותף בפיטנגו בוטיק השקעות.