דני טל | בלעדי

צפי להיטל של עד 20% על מלט שמיובא מטורקיה ומיוון

הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה, דני טל, ימליץ על היטלי היצף בשיעורים משתנים על יבוא מלט המיוצר בטורקיה ויוון • יישום ההמלצות יהיה טעון עוד בשימוע שיעשה בקרב חלק מהיצרנים ובאישורם של שרי הכלכלה והאוצר, אלי כהן ומשה כחלון • חברת סימנט איי.אס: ההחלטה תעלה לציבור הישראלי כמיליארד וחצי שקל מדי שנה

מלט / צילום: שאטרסטוק
מלט / צילום: שאטרסטוק

ההמלצות שיצילו את תעשיית המלט הישראלית? הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, ימליץ על היטלי היצף בשיעורים משתנים על יבוא לישראל של מלט המיוצר בטורקיה וביוון בידי 9 יצרנים שונים. מדובר בשיעורי היטל שבין 7% ל 20% - כך נודע ל"גלובס".

ההמלצות המסתמנות גובשו בתום חקירה ממושכת שניהל טל, בעקבות תלונה שהוגשה לו בידי היצרנית מלט הר טוב, שהזהירה כי המשך יבוא המלט בהיצף- יוביל אותה לסגירת החברה ולפיטורי 120 עובדיה. מדובר ביבוא של מלט שנמכר בשוק הישראלי במחירי נמוכים יותר מהמחירים שבהם הוא נמכר בשוק המוצא שלו. רוב המלט שנמכר בארץ במחירי היצף מיובא בידי חברת סימנט איי.אס, של מספנות ישראל.

בתלונה של מלט הר טוב תמכה גם היצרנית נשר, שנהנית ממעמד של מונופול בשוק המלט הישראלי וזאת, לאחר שהיבוא של מלט זול הוביל אותה להפסדים. מנגד, היבואנית סימנט איי.אס טענה בעבר כי בזכות היבוא של מלט- מחירו בשוק הישראלי ירד משמעותית וכי נוצרה בענף תחרות.

במרכז הבדיקה של טל, היו 9 יצרנים של מלט מיוון ומטורקיה. הבדיקה מצאה כי ההיצף בשיעורים הגבוהים ביותר- הוא במלט שמיובא מחברות יווניות. לדברי מקורות בתעשייה, על רקע ממצאים אלה לישראל עומדת הזכות להגן על השוק שלה וזאת לאחר שנמצא כי כללי הסחר ההוגנים הופרו.

לדברי המקורות, שיעור ההיצף שהממונה טל ממליץ עליו ישקף מחיר של תחרות הוגנת בענף- תוך הימנעות מפגיעה ונזק ממשיים לתעשיית המלט. הם הוסיפו וציינו כי היבוא בהיצף של מלט בשנים האחרונות- נגרם בשל עודפי יצור בטורקיה וביוון.

יישום ההמלצות יהיה טעון עוד בשימוע שיעשה בקרב חלק מהיצרנים ובאישורן בידי שרי הכלכלה והאוצר, אלי כהן ומשה כחלון.

כבר לפני מספר חודשים קבע הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה כי מתקיים יבוא של מלט בתנאי היצף- אך הוא לא קבע עליו היטל בטענה שהיצרנית נשר לא חשפה לפני נתונים שמעידים על היקף הפגיעה שנגרם לה בשל יבוא זה.

מחברת מלט הר טוב נמסר: "אנו מברכים על ההחלטה שמגנה על התעשיה המקומית מיבוא בלתי חוקי ותשמר את התעשייה ואת התחרות ההוגנת לאורך זמן. אנו מקווים שההמלצה תאומץ ותיושם ע"י כל הדרגים הרלוונטיים בהקדם האפשרי".

מהתאחדות התעשיינים נמסר: "עודפי הייצור של התעשייה הטורקית מגיעים לישראל בתנאי סחר לא הוגן לכאורה ומסכנים באופן ממשי חברות תעשייה ישראליות בענפים רבים. אנו מברכים על ההחלטה ומקווים כי חקירות ההיצף ייעשו גם בענפי הפלדה, הפלסטיק ועוד, בהם יש חשד ממשי לסחר לא הוגן".

חברת סימנט איי.אס, שמייבאת לארץ מלט מטורקיה ומיוון וצפויה להיות הנפגעת המרכזית מההחלטה על היטל היצף בענף, מסרה בתגובה כי החלטה זו תעלה לציבור הישראלי כמיליארד וחצי שקל מדי שנה, ותאיים על התכנית מחיר למשתכן ועל מיזמי תשתית לאומיים: "ההחלטה הגיע בעקבות חקירה שנפתחה בניגוד לאמנות הסחר שעליהן חתומה ישראל ובניגוד לחוק. החלטה זו משולה לתקיעת אצבע בין של שר האוצר, משה כחלון ושל שר הכלכלה, אלי כהן שעושים ככל שביכולת להיאבק ביוקר המחיה. הממונה על היטלי הסחר החליט לייקר את המלט בישראל ולהטיל על הציבור עלויות עצומות. ההחלטה תייקר את המלט ואת הבטון ובעקבותיה גם את מחירי הדירות, ותזניק את מדד תשומות הבנייה".

עוד נמסר מסימנט איי.אס כי אודות לתחרות שהיא הקימה בשנים האחרונות למונופול נשר, מחיר המלט בישראל ירד בכ-30%. היא מסרה כי "בפעם הקודמת ששר התמ"ת, אהוד אולמרט חתם על היטל היצף למלט מחירי המלט בישראל זינקו, והעלות למשק הישראלי נאמדה במיליארדי שקלים. נדרשו 12 שנה כדי להתאושש מכך- ובזמן הזה מחירי המלט בעולם דווקא ירדו".