לא רק בישראל: ארה"ב סירבה להקל בסנקציות על בנק טורקי

הערכות: סנקציות נוספות עוד השבוע • הרשויות בטורקיה ביקשו הקלות בקנסות לבנק טורקי שהפר לכאורה את הסנקציות האמריקאיות על איראן אך נענו בשלילה • ממשל טראמפ דורש שחרור מיידי של הכומר אנדרו ברנסון לפני כל דיון בסוגיה • היחסים בין הצדדים על סף החרפה נוספת

הנשיא ארדואן/ צילום: רויטרס
הנשיא ארדואן/ צילום: רויטרס

ממשל טראמפ דחה ניסיון של ממשלת טורקיה לקשור בין שחרורו של הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון לבין בקשה טורקית לקבלת הקלות כלכליות. הממשל בטורקיה ביקש מהאמריקאים להקל בקנסות של מאות מיליוני דולרים שאמורים להיות מושתים על הבנק הטורקי "הלקבנק" (Halkbank). הבנק ניצב מול קנסות פוטנציאליים אדירים בגין הפרה לכאורה של הסנקציות האמריקאיות על איראן. הממשל האמריקאי סירב כאמור לבקשה והודיע כי עד שחרור הכומר "אין על מה לדבר".

ארה"ב וטורקיה מנהלות מו"מ ממושך בסוגיית הקנס הכבד על הבנק הטורקי שנחשב לאחד הבנקים הגדולים בטורקיה, אך הדיונים נקלעו למבוי סתום. לאחרונה ציית הבנק לצו המצאת מידע מצדו של המשרד לנכסים זרים ובקרה במשרד האוצר של ארה"ב, אך תגובתו הוגדרה על ידי פקידים בבית הלבן "כלא מספקת".

הממשל האמריקאי דורש כתנאי קודם שחרור של הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון, שמעצרו בטורקיה הצית את המשבר החמור ביותר בין שתי המדינות בעשרות השנים האחרונות, ותרם לצניחת המטבע הטורקי לשפל חסר תקדים בחודשים האחרונים. דחיית הצעת הסדר זו סוללת את הדרך לסבב נוסף של סנקציות אמריקאיות נגד אנקרה כבר בשבוע הנוכחי.

פקידים טורקים מאשימים את ברנסון בן החמישים, יליד קרולינה הצפונית, כי סייע לארגון שמואשם בארגון ההפיכה הצבאית הכושלת ביולי 2016, וכן לארגון נוסף של בדלנים טורקים שנלחמים בצבא טורקיה במטרה להרחיב את האוטונומיה הכורדית. הכומר מוחזק במעצר מאוקטובר 2016. גורלו של ברנסון, שנמצא כעת במעצר בית, הפך לסוגיה מרכזית בקרב נוצרים אוונגליסטים, ולסוגיה בעלת עדיפות אצל טראמפ וסגנו מייק פנס.

נקודות מחלוקת אחרות בין שתי המדינות כוללות את צעדי התגמול של טורקיה נגד מוצרי ייצוא אמריקאים בתגובה למכסי המגן שהטיל ממשל טראמפ על אלומיניום ופלדה. משרד נציג הסחר של ארה"ב פתח בבדיקה של הפטור ממס של טורקיה בשווקים אמריקאיים.