טראמפ: ישראל תשלם הרבה לפלסטינים בגלל העברת השגרירות

בנאום בעצרת בווירג'יניה המערבית אומר הנשיא: "הפלסטינים יקבלו משהו טוב מאוד כי עכשיו תורם" • טראמפ רמז כבר בעבר כי ישראל תצטרך "לשלם יותר"

הנשיא טראמפ/ צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ/ צילום: רויטרס Kevin Lamarque

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר אמש (ג'), כי במו"מ פוטנציאלי עם הפלסטינים תצטרך ישראל לשלם "מחיר גבוה יותר" בעקבות החלטתו להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר אליה את שגרירות ארה"ב.

בנאום בעצרת בחירות בווירג'יניה המערבית, הדגיש טראמפ שהפלסטינים יקבלו"משהו טוב מאוד" במו"מ עתידי עם ישראל.

"אם יהיה שלום אי פעם עם הפלסטינים, אז (העברת השגרירות) היתה מהלך טוב", אמר טראמפ. "הורדנו (את ירושלים) מעל השולחן. במשאים ומתנים קודמים, מעולם לא נרשמה התקדמות מעבר לירושלים. עכשיו ישראל תצטרך לשלם מחיר גבוה יותר, מפני (שירושלים) כבר לא מונחת על השולחן. הפלסטינים יקבלו משהו טוב מאוד, מפני שעכשיו הגיע תורם".

זו לא היתה הפעם הראשונה שטראמפ רומז שיגבה מחיר מישראל תמורת העברתה של השגרירות. בציוץ בינואר השנה הוא אמר: "הורדנו את ירושלים, החלק הקשה ביותר בכל מו"מ, מעל שולחן הדיונים. אבל, תמורת זאת תצטרך ישראל לשלם יותר".

ועם זאת, בפגישה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדאבוס, בשולי הפורום הכלכלי העולמי בינואר, לא ציין טראמפ שבדעתו לדרוש ויתורים מישראל תמורת ההכרה בירושלים. הוא אמר אז: "הנושא הקשה ביותר בדיונים הוא ירושלים. הבעיה הזו הוסרה מעל השולחן. הפלסטינים צריכים לכבד את תהליך אוסלו ואת העובדה שארה"ב מושיטה להם סיוע ענקי. הם צריכים לכבד אותנו או שלא תהיה התקדמות. אם הם לא יעשו שלום, לא יהיה לנו עסק אתם".

לפי כמה הערכות, מנסה עתה ממשל טראמפ למשוך את הפלסטינים לשולחן הדיונים בעקבות סירובם העיקש לשוב לתהליך השלום בגלל העברת השגרירות. מנהיגים פלסטיניים הצהירו פעמים רבות שהם אינם רואים בארה"ב מתווך אובייקטיבי בגלל החלטתה החד-צדדית להכיר בירושלים. תכנית שלום שאותה מגבשים במשך חודשים ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של טראמפ, וג'ייסון גרינבלאט, המופקד על המו"מ הישראלי-פלסטיני, תקועה בבית הלבן בגלל אי נכונותם של הפלסטינים להשתתף בצעד כלשהו שיוביל למו"מ בתיווכה של ארה"ב. את דברי טראמפ אמש אפשר לראות כמהלך שנועד לפתותם לחזור למו"מ.