בזק | בלעדי

לראשונה גובש תקן חדש לטלפוניה בישראל

עידן חדש: מפעילי התקשורת, משרד התקשורת ומכון התקנים גיבשו תקן חדש מבוסס אינטרנט לקישור הטלפוניה בין המפעילים דרכם אנו מתקשרים, שיחליף את התקן הישן שחובר על ידי בזק

איוב קרא/ צילום: איל יצהר
איוב קרא/ צילום: איל יצהר

לראשונה מזה שנים, משרד התקשורת ומכון התקנים גבשו תקן חדש לתקשורת טלפוניה בין מפעילי התקשורת. המפעילים, מכון התקנים ומשרד התקשורת הפיצו לאחרונה תקן ישראלי וולונטרי לקישורי גומלין ב־SIP בין מפעילים, במקום המפרט העתיק של בזק לקישור בשיטה 7 ב־TDM. משרד התקשורת צפוי לקבוע תאריך ליישום ועד אז מפעילי התקשורת יתיישרו בהתאם.

תקן התקשורת הישן חובר על ידי בזק עוד הרבה לפני שהאינטרנט נכנס לשימוש ומאז התקן לא התעדכן וכל המפעילים עבדו בתיאום אחד מול השני באופן פרטני. התקן החדש מבוסס אינטרנט ומשרד התקשורת ינחה לאמצו אצל כל המפעילים לאחר שתסתיים רשמית העבודה עליו. כרגע מדובר בטיוטה שהופצה בימים באחרונים להערות כל המפעילים וזו ככל הנראה אחת הפעמים הבודדות שמפעילים הוכיחו שניתן לייצר אסדרה עצמית בשיתוף פעולה עם משרד התקשורת.

התקן מגדיר למשל את שירותי כוכבית, צליל, צליל חסום, שירותי מיקום, ניידות מספרים ועוד הרבה פרטים נוספים המגדירים את התנאים ליצירת שיחות. גם אלמנט האבטחה שולב בתקן הישראלי היות וה-SIP הוא תקן מאובטח.

לדברי גורמים שהיו מעורבים בהכנת התקן, הוא נוצר בקונצנזוס בין כל הגופים המעורבים - מפעילים ויצרני ציוד לתעשייה. כל נציגי חברות התקשורת בישראל הוזמנו, כולל היצרנים המרכזיים נוקיה ואריקסון, נציגים של משטרת ישראל ומשרד הביטחון, ובכל דיון השתתפו קרוב ל-20 איש בלמעלה מ-10 דיונים ארוכים שנערכו כל שבועיים-שלושה. מכון התקנים היווה אכסניה לדיונים אבל משרד התקשורת היה המוביל ומטעמו הופיע שחר שיליאן, שריכז את התהליך מצד המשרד.

לדברי גורמים מעורבים, נציגים של כל חברות התקשורת היו בדיונים מי יותר ומי פחות. מדובר בתקן חדש טכנולוגי לקישוריות בין מפעילים. התקן האחרון שהיה בישראל היה מיושן מאד וכל מפעיל מול מפעיל אחר סגר על ממשקי התקשורת, אך ללא תיאום בין כל המפעילים, וזו הייתה המטרה של התקן החדש, שכל מפעיל חדש יידע איך להתממשק עם יתר המפעילים וכמובן שבתקן IP.

לדברי גורם שהשתתף בדיונים, הקושי בהתחלה היה על מה להסתמך, כלומר על איזה תקן. בהתחלה חשבו להסתמך על התקן הסלולרי העולמי אבל הוא התגלה כמסובך, ובזק והוט התנגדו. אפשרות נוספת שעמדה בפני המפעילים היא להסתמך על ארגון התקינה האירופאי אבל גם לזה היו התנגדויות. בסוף הוחלט להסתמך על התקן הצרפתי בתור נקודת מוצא, והוא למעשה שוכתב לצרכים הישראליים, כולל דרישות של גופי הביטחון. לדברי אותו גורם זה אירוע שקורה פעם ב-20 שנה.

יש כמה בסיסים בינלאומיים וכל גוש של מדינות מגבש לעצמו את התקינה. בתוך אותו גוש כל מדינה לוקחת לעצמה את נקודת הייחוס ועושה לעצמה את התוכניות שלה, כמו חיוג כוכבית מסוים, ניידות מספרים, שירותי מיקום וכו'. מה קורה כשמישהו דורש חסימה מזוהה, איזה צליל, צליל תפוס. ולהביא בחשבון שבדור החדש הכל עובר על תקן IP. התקן הזה נותן מענה גם לאבטחה מפני התקפות. התקן מגדיר את הבדיקות שצריך לעשות ואת הממשק בין המפעילים.