להכות בפלדה בעודה חמה: יצרנית הפלדה שתרוויח מהמכסים

העלאת המכסים על יבוא פלדה לארה"ב פוגעת ביצרני פלדה מקנדה ומאסיה, אולם לחברות אירופאיות היא צפויה להניב רווחי עתק • אג"ח ארסלור מיטל, יצרנית הפלדה הגדולה בעולם, צפויה להציג ביצועי יתר

גללי פלדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס
גללי פלדה במפעל הייצור / צילום: רויטרס

העלאת המכסים על יבוא פלדה לארה"ב, עליה הורה נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, נתנה את אותותיה באזהרות הרווח והורדת תחזיות של יצרני פלדה מקנדה ומאסיה. ואולם, בעבור חברות אירופאיות כמו יצרנית הפלדה הגדולה בעולם ArcelorMittal  (סימול: MTNA), מכסים אמריקאיים צפויים להניב רווחי עתק.

הממשל האמריקאי הטיל באחרונה מכסים של 25% על יבוא פלדה לארה"ב, מהלך שגרם לירידה של 7.5% בהיקף משלוחי ייצוא פלדה ל-18 מיליון טון במחצית הראשונה של 2018. ביקוש חזק יחד עם ירידה במשלוחים הזניקו את החוזים העתידיים על מחירי הפלדה בעולם ב-35% מתחילת השנה לכ-900 דולר לטון, שיא של עשור בשוק הפלדה.

בניגוד לחששות המשקיעים ממלחמת סחר גלובלית, הסביבה הפונדמנטלית בשוק הפלדה תומכת ביצרניות אירופיות אשר עדיין מייצאות לארה"ב, ואף מוגנות על ידי האיחוד האירופי בזכות הטלת מכסים בתגובה לצעדיה של ארה"ב. בנוסף לכך, יצרניות אירופיות נהנות גם מהצמיחה הגלובלית וממגוון צעדים של ממשלת סין, שנועדו על מנת להפחית את קיבולת ייצור הפלדה במדינה.

ארסלור מיטל היא חברת הפלדה הגדולה באירופה והשנייה בגודלה בארה"ב. החברה מפעילה יותר מ-65 מפעלי ייצור ב-20 מדינות ברחבי העולם, מה שמביא את יכולת הייצור שלה לכ-100 מיליון טון של פלדה בשנה. מוצריה של החברה משמשים כחומרי גלם במגוון רחב של תעשיות כגון: רכב, בנייה, אנרגיה, צינורות, מכונות הנדסיות ועוד.

MTNA - נזילות והיקף החוב 2016-2012
 MTNA - נזילות והיקף החוב 2016-2012

יתרון בולט בחברת ארסלור מיטל הוא פיזור השווקים בהם היא פועלת, לצד מגוון הרחב של מוצריה, אשר מקטין את הסיכון העסקי. יתרון נוסף של יצרני פלדה מחוץ לסין הוא העובדה שמרבית החברות משתמשות ברווחיהן כדי להחזיר חובות למחזיקי אג"ח. וזאת, על חשבון השקעה בקיבולת חדשה השווה באותה מידה לקיבולת הסינית המתכווצת.

צמיחה בהכנסות וירידה במינוף

ארסלור מיטל  הציגה דוחות כספיים חזקים מהצפוי לרבעון השני, וסיפקה תחזית לצמיחה שנתית של 2.5% בביקוש לפלדה. התנאים הפונדמנטליים נראים מעודדים עבור הסקטור לאור הציפיות לביקושים חזקים יחסית בשוק הרכב העולמי הצומח, התאוששות בפעילות קידוחי הנפט במגזר האנרגיה, וכן בהתאוששות סקטור התעשייה הכבדה בארה"ב ובאירופה.

אג"ח ArcelorMittal S.A
 אג"ח ArcelorMittal S.A

ברבעון השני צמחו הכנסות ארסלור מיטל ב-16% לעומת הרבעון מקביל אשתקד, והסתכמו בכ-20 מיליארד דולר, על רקע זינוק של 20% במחיר הפלדה הממוצע. היקף המשלוחים בחברה עלה גם כן, אבל בשיעורים צנועים יותר, של כ-1%. ה-EBITDA (רווח לפני ריבית מסים פחת והפחתות) רשם גידול של 46% והסתכם ב-3.1 מיליארד דולר, מעל תחזית הקונצנזוס של 2.9 מיליארד דולר. ב-12 החודשים האחרונים, הסתכם ה-EBITDA של ארסלור מיטל בכ-9.7 מיליארד דולר, מה שמשקף לחברה יחס מינוף (חוב ל-EBITDA) של 1.4 לעומת 1.7 בסוף 2017.

הירידה ברמת המינוף נובעת מהצלחת החברה להפחית את היקף החוב שלה בצורה משמעותית. כך למשל, בשלוש השנים האחרונות פרעה החברה חובות בהיקף של כ-7 מיליארד דולר, מה שהשאיר אותה עם חוב במאזן בהיקף של 13.5 מיליארד דולר - כמעט חצי מסך החוב בשנת 2012. מול חוב זה, יושבים בקופת החברה מזומנים ושווי מזומנים בסך של 3 מיליארד דולר ובמקביל עומד לרשותה קו אשראי זמין בסך של יותר מ-6 מיליארד דולר עד 2021.

דירוג מלא ותוכנית צמיחה

ברבעון האחרון השיגה ארסלור מיטל את היעד העיקרי של דירוג השקעה מלא, לאחר ששלושת סוכניות דירוג האשראי הבינלאומיות העלו את דירוג החברה מ"זבל" ל-BBB מינוס. במקביל, השיקה ארסלור תוכנית אסטרטגית חדשה אשר נועדה להוביל צמיחה אורגנית בחברה. במסגרת התוכנית, החברה צפויה להגדיל את השקעותיה בכ-30% בשנה הקרובה ל-3.7 מיליארד דולר, כאשר מחציתן מיועדות להשקעות במפעלים בארה"ב ובאירופה. למרות הגידול בהשקעות, מדובר במספר נמוך יותר בהשוואה לתחזית קודמת ויחד עם השיפור בתזרים המזומנים החופשי והצפי להמשך עליית מחירי הפלדה בעולם - כל אלה תומכים בהשקעות אלו וממצבים את החברה בעמדת מפתח בענף הפלדה.

מה זה אומר למשקיעים? שהחשיפה כרגע לשוק הסחורות עדיפה באמצעות חברות פלדה אירופיות ולא לפלדה עצמה. אנו רואים באג"ח ארסילור מיטל השקעה ראויה כחלק מהתיק לאור איתנותה הפיננסית, היכולת התזרימית החיובית ומובילות השוק שלה.

לארסלור מיטל איגרת חוב דולרית הנושאת קופון שנתי של 6.25% עם תאריך פירעון בשנת 2022. התמחור הנוכחי של האיגרת משקף תשואה שנתית לפדיון של 4% ומח"מ של שלוש שנים. אנו מעריכים כי אג"ח ארסלור מיטל צפויה להציג ביצועי יתר בשל פרמיה משמעותית ביחס למדד הרחב ולעומת איגרת דומה של Steel Dynamics. זאת, אף למרות דירוג האשראי ושיעורי המינוף העדיפים על פני קבוצת ההשוואה הרלוונטית.

הכותבים הם המנכ"ל המשותף של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט החוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם