1,358 עורכי-דין חדשים : 55% נשים, 72% בוגרי מכללות

לקראת טקס ההסמכה מסרה הלשכה גם  כי 62% מעוה"ד החדשים הם ממחוז ת"א

בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין/  צילום: אלון רון
בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין/ צילום: אלון רון

אחרי הערעורים, הטענות, והמחאות, על בחינת ההסמכה הקשה - ביום שלישי הקרוב יצטרפו 1,358 חברים חדשים ללשכת עוה"ד בישראל. עורכי-הדין החדשים יצטרפו לעשרות אלפי עורכי-הדין שכבר פעילים בארץ, שכבר מזמן הפכה למדינה שבה כמות עורכי-הדין הגדולה ביותר בעולם ביחס לאוכלוסייה הכללית. עורכי-הדין החדשים יושבעו בטקס חגיגי בבנייני האומה בירושלים.

מנתונים שהעבירה היום (א') לשכת עוה"ד, עולה כי כ-72% מעורכי-הדין החדשים הם בוגרי מכללות (978), ואילו 28% הם בוגרי אוניברסיטאות (380). כך, בין היתר, 115 מעורכי-הדין החדשים למדו באוניברסיטה ת"א, 113 באוניברסיטה העברית, 95 באוניברסיטת בר-אילן ו-57 באוניברסיטת חיפה; 264 מעורכי-הדין החדשים למדו משפטים בקריה האקדמית (קריית אונו), 158 במכללה למינהל, 102 במכללת שערי משפט, 95 במרכז הבינתחומי ו-89 במכללת נתניה.

עוד עולה מהנתונים כי 55% מעורכי-הדין החדשים הם נשים (753). כמו-כן יותר ממחצית מעוה"ד החדשים (841) הם ממחוז ת"א, 170 מירושלים, 154 מחיפה, 128 מב"ש ו-65 מצפון הארץ.

הקלות בבחינה הבאה

ב-16 ביולי פרסמה הלשכה את תוצאות בחינת ההסמכה האחרונה לעריכת-דין וממנה עלה כי רק 32% מכלל הנבחנים שניגשו לבחינה עברו אותה בהצלחה. עוד התברר כי 80% מהנבחנים הם בוגרי מכללות למשפטים, שאחוז המעבר שלהם בבחינה עמד על 26% בלבד. לעומת זאת, 15% מהנבחנים הם בוגרי אוניברסיטאות, שהצליחו הרבה יותר מעמיתיהם במכללות - 74% מקרב המתמחים שלמדו באוניברסיטאות הצליחו לעבור את הבחינה. אחוזי המעבר הנמוכים עוררו סערה וגם מחאה של מתמחים שנכשלו וטענו כי הבחינה קשה מדי, לא הוגנת ונועדה להכשיל אותם. בעקבות הביקורת שרת המשפטים, איילת שקד, ויו"ר הלשכה, אפי נוה, פסלו כמה שאלות שהופיעו בבחינה באופן שהביא לכך ששיעור העוברים בבחינה עלה מ-32% ל-38%.

בנוסף, בעקבות הביקורת, פרסמה השרה שקד, בתיאום עם הלשכה, הודעה כל כמה הקלות שיינתנו לנבחנים בבחינות הבאות, בהן: תוספת זמן של למעלה משעה בזמן הבחינה - 4 דקות במקום 3 לכל שאלה בפרק של הדין המהותי; וביטול "גזירת השליש"- בנוסף לציון מעבר של 65 נדרשו הנבחנים לענות נכון לפחות על שליש מהשאלות בכל פרק. כך נוצר מצב שלפיו נבחנים יכלו נבחנים להשיג 65 נקודות ובכל זאת להיכשל, כיוון שלא עמדות ב"מגבלת השליש". 

בתוך כך, נחשף בשבוע שעבר ב"גלובס" כי תקלה עלומה בתוכנת השיבוץ של הוועדה הבוחנת הביאה לבדיקה חוזרת של עררים שהוגשו על מטלת הכתיבה במבחן ההסמכה האחרון ללשכה. כתוצאה מכך זכה מספר נוסף של נבחנים לציון "עובר".