על המשטרה לטפל בתופעת העושק

ניצול זקנים לביצוע רכישות בכרטיסי אשראי ייפסק רק כשהנצלנים ישבו בכלא

קשישה ומטפלת  / צילום: שלומי יוסף
קשישה ומטפלת / צילום: שלומי יוסף

בשבוע שעבר העלתה חברת החדשות תחקיר מצוין ומרגיז שעוסק בעושק הקשישים לפי שיטה ישנה ומוכרת, שממשיכה לפעול באין מפריע: חיובים בסך אלפי שקלים בכרטיסי אשראי של קשישים, בתמורה למוצרים שנשלחים לבתיהם. נציגי המכירות, שפועלים באמצעות תכסיסים פשוטים, שולחים את ידם הארוכה לכיסם של הקשישים. גם ב"גלובס" פורסמו עם השנים שורה של כתבות שהקורא לא יכול שלא לחוש צביטה בלב בעת קריאתן ובכולם עוברת כחוט השני אותה השיטה בדיוק: קשישים שמשלמים לעיתים גם עשרות אלפי שקלים בחודש על מוצרים, שדוחפים להם אנשי מכירות חסרי לב ומצפון. מה השתנה עם השנים? כלום. למעט העובדה שחלק מהקשישים כבר עברו לעולם שכולו טוב, שבו אין אנשי מכירות ממולחים ורודפי בצע. אבל אל מעגל הנעשקים נכנסו צרכנים חדשים. גם הנוכלים לא נעלמו - החברות שבראשם עומדים אותם נוכלים שינו את שמן לוואריאציה עלובה כלשהי, שמכילה את המילים "קנייה טובה" ובפועל - עולם כמנהגו נוהג.

זו השנה-15 שלי בתור כתבת צרכנות במהלכן "זכיתי" להיחשף, גם מקרוב לצערי, לעשרות מקרים של קשישים שנעשקו בדיוק באותה שיטה. גם קשישים "נורמטיביים" וגם צרכנים שהם טרף קל יותר (כמו חולי דמנציה). בכל פעם שעלה תחקיר, עלה ההד סביב הנושא הכאוב, אנשים צקצקו, פוליטיקאים הזדעזעו - והנושא חלף.

גם קנסות של מיליוני שקלים שהשיתה הרשות להגנת הצרכן על אותן חברות ועל מנהליהן מתבררים כלא מרתיעים וגם תיקוני חוק, שניסו לשנות את המציאות העגומה, דוגמת האפשרות לבטל עסקה בטווח של חצי שנה לקשישים (ביוזמת חה"כ איציק שמולי), לא מפריעים לאותם נוכלים. ולראייה, כפי שמעידים אנשי המכירות עצמם, גם היום הקשישים ממשיכים להיות מחויבים ב-10,000 שקל בחודש במקרה הטוב ובפי שלושה מזה אם מדובר בטרף קל של ממש.

האם מתישהו זה ישתנה? הבוקר (א') הודיע יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, כי הוא ייכנס את הוועדה לדיון בעניין עושק הקשישים: "מקרים מרתיחים, לא ניתן לעושק הזה להימשך", פרסם כבל בהודעה, לפיה יתכנס דיון דחוף בעניין מקרי ההונאות של קשישים כפי שנחשפו בתחקיר, וזאת בסיועה של הפעילה החברתית מירב כהן (לשעבר מנכ"לית אמון הציבור) שמובילה את המאבק. "כבר תקופה ארוכה נחשף מקרה אחר מקרה ועולם כמנהגו נוהג", קרא כבל, "אדרוש הסברים מהרשות להגנת הצרכן, ממשרד הכלכלה ומכל הגורמים המקצועיים כיצד תופעה כזו רווחת ולא מטופלת".

עם זאת נראה שהלוחמנות הסוחפת של כבל לא תסייע לנו, כל עוד אותם עושקים, שאת שמותיהם חשפה חברת החדשות בתחקיר (מכאן שגם למשטרה אין בעיה להגיע אליהם), לא ישבו מאחורי סורג ובריח, ויחד עמם כל נציגי המכירות והטלפנים וכל העוסקים במלאכה העלובה של עושק הקשישים.

אם דבר לא ישתנה, שוב יתברר שאנחנו בעיצומו של הד תקשורתי שיחלוף. וכבר ראינו שהמשטרה יודעת גם לפעול במהירות וביעילות (תשאלו את כתבת הספורט שרון פרי, שהשר לביטחון פנים גלעד ארדן נחלץ לסייע בפרשה התמונות שלה, שבאה אל סיומה הרבה יותר מהר מכל תחנות הצדק והוועדות הממשלתיות גם יחד). לא מופרך גם להניח שבעת כתיבת שורות אלה, כבר סימנו לעצמם נציגי המכירות וי על מכירה של עוד סט מצעים או סט תכשיטים או מיקסר לאדם, שכל הפשע שלו הוא שהוא קשיש עם מסגרת בכרטיס האשראי, שאותה קל לנצל בעיקר כי אין מי שמגן עליו באמת.