ווייט מאונטיינס ואלון קצף יקימו חברת ביטוח חדשה בישראל?

White Mountains האמריקאית, שמחזיקה בשלוש סוכנויות ביטוח ישראליות מוכרות – וובי, דיווידשילד ופספורטכארד - עשויה להקים, ישירות או בשרשור, חברת ביטוח חדשה בישראל, יחד עם שתי האחרונות • הלוותה לוובי 20 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2018

אלון קצף  / צילום:תמר מצפי
אלון קצף / צילום:תמר מצפי

ענף הביטוח בישראל הוא ענף מקומי בהווייתו. כמעט כל חברות הביטוח והסוכנויות נמצאות בבעלות ישראלית למהדרין, וגורמי ביטוח בינלאומיים מחזיקים במיעוט מזער מהשוק. כך, עבור הציבור הרחב יש רק חברת אחת שנמצאת בבעלות זרה - AIG ישראל, שבעליה, AIG האמריקאית, נמנית עם קבוצות הביטוח הגדולות בעולם. העסקים המקומיים מכירים עוד שלוש חברות ביטוח אשראי וסיכוני סחר חוץ, שבהן יש בעלי עניין זרים: בססח, שנמצאת בבעלות קבוצת הראל ויולר הרמס; וכלל ביטוח אשראי, שנמצאת בבעלות כלל ביטוח ואטרדיוס; לצדן פועלת כאן חברת קופאס, שנמצאת בבעלות מלאה של קופאס העולמית.

לצד השחקניות האלה, יש עוד קבוצות ביטוח בינלאומיות, מערביות, שפועלות בישראל לא רק מול חברות הביטוח והעסקים הגדולים ביותר, אבל בינתיים "רק" מהצד של סוכנויות הביטוח. אחת הבולטות שבין החברות האלה היא White Mountains האמריקאית, שמחזיקה בשלוש סוכנויות ביטוח מוכרות מאוד, ושכפי שמתברר עתה, עשויה להקים, ישירות או בשרשור, חברת ביטוח בישראל.

בעבר, ווייט מאונטיינס התעניינה ברכישת השליטה בכלל ביטוח, אבל לבסוף רכשה בישראל "רק" סוכנויות ביטוח: שליטה בחברת וובי (Wobi) - סוכנות ביטוח ישראלית, בעלת פלטפורמה אינטרנטית להשוואת מחירים ומכירת פוליסות ביטוח, שאליה נכנסה ווייט מאונטיינס ב-2014; ורכישת שותפות בסוכנות הביטוח פספורטכארד ב-2015, כשבתחילת 2018 החברה האמריקאית הוסיפה לה שותפות בסוכנות דיווידשילד, מ"משפחת פספורטכארד המורחבת".

בתחילת 2018 רכשה ווייט מאונטיינס את החזקות (50%) חברת גדקס של גד חיטרון בדיווידשילד, שפועלת בתחום ביטוח הנסיעות לחו"ל לטווח ארוך (ביטוח רילוקיישן). מדוע "המשפחה המורחבת" של פספורטכארד? ווייט מאונטיינס ודיווידשילד החזיקו ערב עסקת חיטרון-ווייט מאונטיינס בחלקים שווים בסוכנות פספורטכארד.

כמו כן, במקביל לעסקה לרכישת החזקות חיטרון בדיווידשילד, מכרה ווייט מאונטיינס מחצית מהחזקותיה בפספורטכארד לידי השותף שלה בדיווידשילד, אלון קצף - כך שהוא יחזיק ישירות ב-25% מפספורטכארד, בדיוק כמו ווייט מאונטיינס. כך, בסופו של יום, לאחר שהושלמו העסקאות, קצף והאמריקאים מחזיקים בחלקים שווים בשתי הסוכנויות, כששני הצדדים גם התקשרו בהסכם בעלי מניות. 

דיווידשילר
 דיווידשילר

היסטוריה לא הומוגנית בישראל

תחילת הפעילות בישראל של ווייט מאונטיינס, שנסחרת בבורסת ניו יורק תחת הסימול WTM וששווי השוק שלה עומד כיום על כ-2.95 מיליארד דולר, הייתה עם רכישת סוכנות הביטוח האינטרנטית וובי (Wobi), שהוקמה לפני כשמונה שנים.

ווייט מאונטיינס רכשה את המניות בוובי בשני שלבים: הראשון, והמתוכנן, בתחילת 2014, והשני, במהלך 2015, נכפה עליה כשהתגלה ששותפה בסוכנות (רוביקון של אמיר ברמלי) חשוד בפלילים. בכך לא תמו הצרות של ווייט מאונטיינס עם הסוכנות האינטרנטית שלה בישראל.

השותף דאז של החברה האמריקאית, והמייסד של וובי, שרון גילר, התברר בשנה שעברה כמשקולת עבורה. או אז דווח בהרחבה כי גילר הפריז בנתונים ואף סילף אותם - "תגלית" שהובילה את ווייט מאונטיינס לתקן את דוחותיה הכספיים ולמחוק עשרות מיליוני שקלים, ובמקביל להחליף את המנכ"ל בערן אורן.

מאז וובי שינתה כיוון, מקצצת בהוצאותיה וצועדת בדרך חדשה, אף שהיא קרוב לוודאי עדיין הפסדית ובעלת נדוניה לא קלה. אגב, בדיווחים של ווייט מאונטיינס מצוין כי במחצית הראשונה של 2018 וובי לוותה 20 מיליון שקל מווייט מאונטיינס, לעומת הלוואות בעלים של כ-26 מיליון שקל שקיבלה מהחברה האם במחצית הראשונה ב-2017.

לצד ההשקעה בוובי, לחברה האמריקאית יש גם שותפויות עם אלון קצף, שנמנה עם סוכני הביטוח היזמיים והחדשניים בישראל. קצף שותף של ווייט מאונטיינס כבר מאפריל 2015, אז רכשה החברה האמריקאית החזקה בחברת ביטוחי הנסיעות לחו"ל, שמשווקת, מפיצה ומפיקה פוליסות ביטוחי נסיעות לחו"ל לתקופות קצרות של חברת הפניקס, שנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה. להפניקס בלעדיות בפעילות פספורטכארד בישראל, וההסכם בין שתי החברות נחתם בסוף מארס 2015 לתקופה של שבע שנים עם מנגנון חידוש אוטומטי.

פספורטכארד מספקת ללקוחותיה פוליסות ביטוח בשיטה ייחודית, שעל פיה לבעל הפוליסה מונפק כרטיס חיוב לפני יציאתו לחו"ל, ואם קורה לו אירוע ביטוחי, אזי כרטיס החיוב נטען והמבוטח יכול לשלם באמצעותו עבור השירותים הרפואיים, ללא צורך בקבלה ובהחזר לאחר החזרה לישראל. הסוכנות מספקת שירותים נוספים למבוטחיה, ובהם שירותי ניהול תביעות והתקשרות עם ספקים רפואיים - מה שבדרך כלל עושות חברות הביטוח עצמן. וזה אומר שהיא, יחד עם הגב של ווייט מאונטיינס - שגם מחזיקה בבנק לקוחות משמעותי לא רק מפספורטכארד ודיווידשילד (שנוסדה כבר בשנת 2000), אלא גם מוובי - "מתאימה" להקים חברת ביטוח מתמחה.

מפרטים שגילתה רשות ההגבלים העסקיים ביחס להתקשרויות שאישרה לחברות האלה, עולה כי לא מן הנמנע שאחת משלוש החברות - ווייט מאונטיינס, פספורטכארד או דיווידשילד - תהפוך בעצמה למבטחת ישראלית בעתיד.

כבר בספטמבר 2017 נכתב במסמך רשמי של רשות ההגבלים כי "דיווידשילד, המחזיקה במניות פספורטכארד, מבצעת צעדים לקראת קבלת רישיון מבטח ומתעתדת לפעול בתחום ביטוחי הנסיעות לחו"ל לתקופות קצרות וארוכות וכן בתחומי ביטוח משיקים", כשבמסמך אחר של הרשות, מינואר 2018, נכתב, בין השאר, על "כוונותיהן של קבוצת ווייט מאונטיינס או קבוצת דיווידשילד לפעול כחברת ביטוח בתחום ביטוח הנסיעות לחו"ל ובתחומי ביטוח נוספים".

צמיחה מהירה ומרשימה לסוכנויות שהקים קצף - ששוות עשרות מיליוני דולרים / רון שטיין

מה ניתן ללמוד מדוחותיה ונתוניה של חברת ווייט מאונטיינס האמריקאית ביחס לסוכנויות הביטוח פספורטכארד ודיווידשילד? בראש ובראשונה, הם מלמדים שמדובר בשתי סוכנויות ביטוח צומחות, עם היקף לקוחות מרשים ועם תוכניות לצמיחה בינלאומית.

ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף הרבעון הראשון השנה, שתי הסוכנויות רשמו פרמיות ביטוח בהיקף מרשים של כ-113 מיליון דולר - גידול של כ-32% ביחס למחזור הפרמיות שמכרו בתקופה המקבילה אשתקד. בכלל, מדובר בגופים עם שיעורי צמיחה אדירים, וזאת מאחר שבכל שנת 2017 שתי הסוכנויות רשמו פרמיות בהיקף כולל של כ-107 מיליון דולר, לאחר שב-2016 היקף הפרמיות שהן מכרו עמד על 79 מיליון דולר, וב-2015 על 64 מיליון דולר.

גם היקף הלקוחות של שתי הסוכנויות צמח מאוד בשנים האחרונות, מכחצי מיליון לקוחות בשנת 2015 ל-800 אלף לקוחות ב-2016, וליותר מ-1.2 מיליון לקוחות בשנה שהסתיימה בסוף מארס 2018.

כמו כן, ברבעון הראשון השנה, שתי הסוכנויות של ווייט מאונטיינס ושל אלון קצף ייצרו מזומנים בהיקף של יותר מ-10 מיליון דולר, שהושקעו בהרחבת הפעילות בעולם, כולל השקת פעילות באוסטרליה (באפריל השנה, תחת המותג TravelCard) ותוכניות להשיק פעילויות בינלאומיות נוספות בגרמניה, בקנדה ובבריטניה. בעבר, דיווידשילד הקימה פעילות בסין, שלא זכתה להצלחה.

מה כל זה אומר על השווי של שתי הסוכנויות של קצף ושל ווייט מאונייטנס? מפרסומי החברה האמריקאית עולה כי ההשקעה הכוללת עבור רכישת 50% ממניות דיווידשילד בתחילת השנה, עמדה על 41.8 מיליון דולר, כשקצף שילם לה 13.5 מיליון דולר. לפיכך, השווי שנגזר מכך לשתי הסוכנויות עומד על כ-83.6 מיליון דולר לדיווידשילד וכ-54 מיליון דולר לפספורטכארד.