בנק ירושלים הגיש הצעה לרכישת דקסיה ישראל

לפני שבועיים הגיש גם בנק דיסקונט הצעה לרכישת דקסיה • על רקע ההתעניינות ברכישת דקסיה ישראל, המניה עלתה ב-10% בשבועיים האחרונים • תהליך רכישת דקסיה ישראל נחשב למורכב, היות שאין בעל שליטה בבנק - וזוהי הפעם הראשונה שבנק ללא גרעין שליטה מנסה להימכר

בנק דקסיה / צילום: שאטרסטוק
בנק דקסיה / צילום: שאטרסטוק

שבועיים אחרי שבנק דיסקונט הגיש לדירקטוריון דקסיה ישראל מתווה לרכישת הבנק, גם בנק ירושלים הגיש הצעה. מדובר בהצעה לא מחייבת למיזוג בין הבנקים. נראה כי ההתעניינות ברכישת הבנק, המתמחה באשראי לרשויות המקומיות, עושה טוב למניה: מניית דקסיה ישראל  טיפסה בשבועיים האחרונים בכ-10% לשווי של 580 מיליון שקל.

בנק ירושלים ניסה בעבר לרכוש את בנק דקסיה, עוד כשהיה בשליטת דקסיה העולמית, וגם הגיש הצעה, שלא נענתה. לאחר שבמארס האחרון הופצו מניות דקסיה העולמית בבורסה, הפך דקסיה לבנק ללא גרעין שליטה. הבנק הוא יעד מעניין לרכישה, שכן הוא שחקן מרכזי בתחום הרשויות המקומיות - שנחשב מעניין לפעילות בפרופיל הסיכון/תשואה.

על אף הפוטנציאל, תהליך רכישת דקסיה ישראל נחשב למורכב, היות שאין בעל שליטה בבנק - וזו הפעם הראשונה שבנק ללא גרעין שליטה מנסה להימכר. השליטה בדקסיה ישראל מפוזרת בבורסה ובין בעלי המניות הגדולים ניתן למצוא את מרכז השלטון המקומי, קרן הגידור נוקד ומשקיעים מוסדיים כמו הלמן אלדובי ומיטב. לפי הערכות בשוק, טדי שגיא, שאמנם כבר אינו מוגדר בעל עניין בבנק, עדיין מחזיק בהיקף מניות לא מבוטל.

חלק מבעלי המניות הפעילו בשבועות האחרונים לחץ על דירקטוריון הבנק, שבראשות לבנה שיפמן, לקדם מגעים לעסקה. ישנן כמה אפשרויות לגיבוש עסקה ובראשן רכישת המניות. אפשרות נוספת היא עסקת חילופי מניות, אלא שאז ישנם שיקולים שיש לקחת בחשבון כמו איזה צד לוקח על עצמו את המס בעסקה. אפשרות שלישית שעל הפרק היא מכירת הנכסים של דקסיה ישראל, ובראשם תיק האשראי, והשארת הבנק כמעין שלד בורסאי.

את תהליך המכירה מלווה בנק ההשקעות ווליו בייס, שגם ינסה למצוא רוכשים נוספים מלבד דיסקונט ובנק ירושלים שהביעו התעניינות. ווליו בייס מכיר היטב את הבנק, היות והוא ליווה רק לפני חצי שנה את מכירת מניות דקסיה העולמית בו.