אלשטיין הוא לא היחיד שהפסיד מיליונים בגלל המטבע של קולו

אסימוני הקריפטו של הסטארט-אפ הישראלי Colu, שהתחילו להיסחר במאי, איבדו בתוך כשלושה חודשים כמעט 70% משוויים • אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין השקיעה בקולו 14.5 מיליון דולר, מתוכם כמחצית ברכישת האסימונים שלה, ובינתיים רשמה הפסד של 14 מיליון שקל מירידת ערכם

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

המשקיעים באג"ח אי.די.בי פתוח, חברת ההחזקות שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין ושולטת בין השאר בחברת כלל ביטוח, גילו באותיות הקטנות שבדוחות הכספיים של החברה, שפורסמו ביום חמישי האחרון, כי "במחצית הראשונה וברבעון השני של 2018 רשמה החברה הפסד מירידה בערך הטוקן CLN בסך 14 מיליון שקל, שנרכשו בחודש דצמבר 2017".

ואולם, אי.די.בי היא לא היחידה שהפסידה מיליונים כתוצאה מההשקעה באסימון הקריפטו הזה, שההנפקה הראשונית שלו (ICO) נעשתה לפני כשלושה חודשים.

CLN הם ראשי-תיבות של השם Colu Local Network - רשת של אסימוני קריפטו שהונפקו על-ידי חברת הסטארט-אפ הישראלית קולו. אם השם Colu מוכר לכם, זה כנראה בגלל שאפליקציית התשלומים של קולו, שפעילה בתל-אביב, בחיפה ובליברפול שבאנגליה, הוזכרה בשנים האחרונות בלא מעט כתבות בתקשורת. המשתמשים באפליקציה יכולים להטעין את החשבון שלהם בה באמצעות כרטיס אשראי במטבעות מקומיים (שקל בישראל או ליש"ט בבריטניה) ולשלם עימה על המוצרים או השירותים בבתי העסק שעובדים עם קולו בשלוש הערים האלה. במייל ששלחה השבוע החברה ללקוחותיה, נכתב בין השאר: "אפליקציית Colu היא למעשה העתיד - צורת תשלום דיגיטלית חדשה, קלה ונוחה".

קולו, שנוסדה בדצמבר 2014 על-ידי היזמים דיויד רינג, מארק סמרגון ועמוס מאירי, המכהן כמנכ"ל החברה, גייסה ב-4 השנים האחרונות ממשקיעים כ-40 מיליון דולר. בפברואר האחרון השלימה קולו גיוס של 27.5 מיליון דולר, מתוכו 14.5 מיליון דולר מאי.די.בי של אלשטיין. אי.די.בי השקיעה 7 מיליון דולר במכירה המוקדמת (PreSale) של אסימוני CLN, ועוד 7.5 מיליון דולר ברכישת אופציות על 10% ממניות קולו. בסך הכל, לדברי קולו, היא גייסה כ-19 מיליון דולר בהנפקת האסימונים שלה.

המטבע של קולו צנח ב-67% מאז שהתחיל להיסחר בשוק
 המטבע של קולו צנח ב-67% מאז שהתחיל להיסחר בשוק

מחזורים דלילים ושווי נמוך

אסימוני הקריפטו של קולו מבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של את'ריום (Ethereum). לפי קולו, רשת האסימונים שלה, CLN, "היא מערכת תשלומים חדשה עבור קהילות מקומיות, שתחליף חברות סליקה ועיבוד תשלומים. במקום לאלץ את הצרכנים והעסקים לשלם עמלות מיותרות, CLN תשתמש במטבעות קריפטו כדי לחלק את החסכונות בחזרה לבעלי העניין ברשת".

האסימון של קולו התחיל להיסחר בכמה בורסות קריפטו (זירות מסחר למטבעות דיגיטליים) לפני כשלושה חודשים, ב-21 במאי, וערכו כבר הספיק להיחתך מאז בכ-67%. מחירו הראשוני של האסימון היה כ-6.5 סנטים (0.065 דולרים), ואילו היום (יום ד', 29 באוגוסט) הוא נסחר לפי שער של כ-2.2 סנטים, המשקף לו שווי שוק נוכחי של כ-2.6 מיליון דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

מנתוני המסחר ב-CLN בשלושת החודשים החולפים, עולה כי בשיאו הגיע האסימון למחיר של יותר מ-10 סנט (קרוב למחיר שבו הונפק בפברואר) - ומאז צנח בכמעט 80%. מתחילת אוגוסט בלבד ירד מחירו של CLN ביותר מ-30% (אחרי שביולי ירד בכ-12% וביוני צנח ב-30%). מחזורי המסחר באסימון נמוכים למדי, ומסתכמים בכמה עשרות אלפי דולרים ביום.

נפילת המטבע של קולו יכולה להמחיש את הסיכון הרב הטמון בהשקעות במטבעות דיגיטליים, ובפרט בהנפקות של מטבעות חדשים. מתחילת 2018 בוצעו 460 גיוסי ICO בעולם, ובהם הושקעו בסך הכל כ-14.3 מיליארד דולר, לפי נתוני CoinMarketCap. הגיוס הממוצע בכל ICO השנה הסתכם ב-31 מיליון דולר. כמעט כל המטבעות שהונפקו השנה, כבר הספיקו לאבד מערכם עשרות אחוזים. שווי של כלל שוק הקריפטו, המונה כ-1,900 מטבעות שונים, צנח בכ-62% מתחילת השנה.

שרדו את הפריצה לבנקור

ב-5 ביוני צייצה קולו לעוקביה בטוויטר: "חדשות גדולות! אנו נרגשים להכריז כי אסימון CLN זמין כעת בזירת Bancor, המספקת נזילות מיידית למשתמשים באסימון". ואולם לרוע המזל, כחודש לאחר מכן, ב-9 ביולי, בישרה זירת המסחר בנקור כי נפרצה על-ידי האקרים, שגנבו ממנה אסימוני קריפטו בשווי של 23.5 מיליון דולר. הפריצה, שעליה דיווחנו בהרחבה ב"גלובס" בחודש שעבר, עדיין נחקרת. המשקיעים בקולו יכולים להתנחם בעובדה שהאסימונים שנגנבו מבנקור לא היו של קולו, אלא בעיקר אסימוני בנקור (BNT) ואת׳ריום (ETH). מלבד בנקור, אסימוני קולו נסחרים בהיקפים מצומצמים בזירות המסחר הקטנות IDEX, HitBTC, EtherDelta ו-Liqui.

חוץ מאסימון הקריפטו, ביוני השיקה קולו שלושה "מטבעות קהילתיים". קולו הסבירה כי "המטבע הקהילתי הוא תגמול במטבע קריפטו, שניתן כמתנה על רכישות באמצעות קולו בעסקים מקומיים". את המטבעות הקהילתיים שקיבלו משתמשי קולו, הם יכולים לראות בחשבון שלהם כשהם משתמשים באפליקציית הסלולר של קולו. ומה הם יכולים לעשות איתם? נכון להיום, כלום.