מציעים לכם קידום ללא תוספת שכר? כך תגיבו

מספר גדל והולך של מעסיקים מציעים לעובדים תפקידים הכרוכים באחריות נוספת, אבל ללא תוספת תשלום • איך צריך להגיב להצעה כזאת?

קריירה / צילום: שאטרסטוק
קריירה / צילום: שאטרסטוק

מספר גדל והלך של עובדים ניצבים בפני אותה דילמה: המנהל מציע תפקיד עם תואר נחמד וחדש, אבל ללא העלאת שכר. האם לקבל את ההצעה?

לפי סקר חדש של חברת כוח האדם Office Team, שהקיף 300 עובדים, 39% מהמעסיקים מעניקים לעתים קרובות קידום ללא העלאת שכר. בסקר דומה שנערך ב-2011, שיעורם היה נמוך בהרבה - 22%. עובדים רבים תוהים אם "לבלוע" את זעמם ולהשלים עם רוע הגזירה או להפעיל לחץ כדי לקבל יותר כסף. תגובה חכמה מחייבת בחינה של נוהלי השכר בחברה. כך תוכלו לדעת מה ביכולתכם להשיג ולקבל החלטה מושכלת.

ראו לדוגמה את פרידה הורוביץ, סמנכ"לית אסטרטגיה ושיווק ב-RedPeg Marketing. במקום העבודה הקודם שלה, היא קיבלה תחומי אחריות דומים לאלה של שני הסמנכ"לים שהיא הייתה כפופה להם, ובפגישת המשוב השנתית היא החליטה לנצל את ההזדמנות כדי לבקש תואר משרה חדש והעלאת שכר. התגובה הראשונית של המנהלים הייתה: "יכול להיות שנוכל להשיג לך את תואר התפקיד, אבל לא גם תואר חדש וגם העלאת שכר.

הורוביץ התעקשה לקבל גם את התואר וגם את הכסף. היא עשתה שיעורי בית על נוהלי השכר בחברה, הגיעה לפגישת המשוב עם טיעונים חזקים, ופירטה את הישגיה באופן עובדתי, ללא רגשנות, לדבריה. לבסוף העניקו לה הבוסים את מבוקשה. 

לפני שמחליטים לקבל קידום ללא העלאה
 לפני שמחליטים לקבל קידום ללא העלאה

"משהו להתגאות בו"

אכן, לפעמים העלאות שכר מושגות רק אחרי הפעלת לחץ וההחלטה לא להעלות נובעות מהטיות מגדריות, אתניות, דתיות ואחרות של המנהלים. חלק מהחלטות השכר פשוט אינן הוגנות. שון רודס, מרצה מקצועי והבעלים של חברת הייעוץ הארגוני Shoshim Consulting, חווה את זה על בשרו. הוא התבקש לקבל על עצמו את התפקיד של הבוס שלו לשעבר, שנעדר מהחברה כמה חודשים, והוא עשה שגיאה והסכים. "התשתי את עצמו בביצוע שני תפקידים ללא העלאת שכר, הטבות נוספות או אפילו מכתב נחמד שיצורף לתמיד לתיק האישי שלי", הוא מספר. בפעם השנייה שלחצו עליו לעשות זאת שוב, הוא אמר לממונה עליו: "לא בלי העלאת שכר", והתפטר.

סירוב להצעה עלול לפגוע בתדמית שלנו בתוך החברה, אבל יש תפקידים שהם מתכון לכישלון, אומר כהן, מחבר "מדריך ההישרדות של המקצוען בוול סטריט".
"אם אתה יודע שכמה אנשים נכנסו ויצאו מהתפקיד הזה, אז יש לך סיבה לדאוג שאותו דבר יקרה גם לך". שקלו לקבל את התפקיד על בסיס זמני, וזה יאפשר לכם לנסות למלא אותו ובמקביל לשמור על תוכנית מילוט.

לפעמים יש הנמקות מתקבלות על הדעת לקידום ללא העלאת שכר בצדו. לדוגמה, המקרה של אלכסנדר לואורי. הוא נדהם כשקיבל במקום עבודתו הקודם, באחת החברות בוול סטריט, מכתב המברך אותו לרגל קידומו מתפקיד סגן נשיא לתפקיד סגן סמנכ"ל תפעול. נקודה. "הסתכלתי על המכתב וחשבתי: הם עשו כאן שגיאה. לא היה שום אזכור של השכר, אומר לואורי, פרופסור לפיננסים. המנהל שלו הסביר לו את המסר הכפול: הביצועים של לואורי היו טובים, אבל הביצועים של החטיבה שלו היו לא טובים, ומדיניות החברה אסרה על העלאות שכר לעובדים בחטיבות חלשות. לואורי התייחס לתפקיד החדש שלו כאל הזדמנות ללמוד ולצמוח.

יש גם סיבות אחרות לכך שמעסיקים מעניקים קידום ללא העלאת שכר. חלקם מעלים שכר רק פעם בשנה, אחרים מגבילים תפקידים מסוימים לטווחי שכר ספציפיים, וזה מונע העלאות שכר נוספות לעובדים שכבר נמצאים בקצה העליון של טווח השכר.

ויש גם מעסיקים שמבצעים שינויים קטנים בתוארי התפקיד - מעין קידומים בזעיר אנפין - כדי להשביע את תאוותם של בני דור המילניום לפידבק, אומרת קרוליין בטס פלמינג, מייסדת ומנכ"לית Betts Recruiting בסן פרנסיסקו. כך, ייתכן ששותף בגיוס יקבל תואר של מגייס. בטס פלמינג אומרת כי אינה מאמינה בקידום אנשים ללא העלאת שכר, אך "שדרוג תיאור התפקיד זה משהו שאפשר להתגאות בו" מבחינת חלק מהעובדים הצעירים.

תואר חדש גם עשוי להניב הטבות אחרות, כגון בונוס גדול יותר, מספר ימי חופשה רבים יותר, החזר דמי לימוד או אופציות מניות, לדברי רוי כהן, מאמן קריירה בניו יורק.

"הכי חשוב זה להתרכז בהזדמנות ובתמונה הגדולה", אומרת מיכאלה קינר, שמילאה תפקידי ניהול בתחום משאבי אנוש באמזון, סטארבקס ומיקרוסופט. "האם זה תפקיד ששאפת אליו? האם זה תפקיד שבו תוכל ללמוד וליצור, תפקיד שמאפשר לך לקדם את הקריירה שלך באופן שאתה רוצה?".

רק אל תתגוננו

אם נדהמתם או נחרדתם מהצעת קידום ללא העלאת שכר, אל תגיבו באופן מתגונן. "הביעו עניין אמיתי באופן המחשבה של הבוס", אומרת ד"ר איימי ס' אדמונדסון, מרצה למנהיגות ולניהול בבית הספר לעסקים הרווארד. כלומר, הציגו שאלות ניטרליות שמשקפות סקרנות לגבי אופן המחשבה של המנהל. אם נוצר אצלכם הרושם שהוא נוהג באופן מאיים ועקשני, "אזרו את האומץ להציג את הבקשה שלכם בכל זאת", אומרת ד"ר אדמונדסון,"בקשו קצת זמן לחשוב על ההצעה, ובאופן דיסקרטי שאלו קולגות בהווה או בעבר על השכר שקיבלו עובדים אחרים באותו דרג".

אם החלטתם לקבל את ההצעה אבל אתם רוצים לשמור על התקווה ששכרכם יעלה, קינר ממליצה לשאול מתי תהיו זכאים להעלאת שכר ומה תצטרכו לעשות כדי להיות זכאים לה.