"הפלסטינים מהמרים שהליך הדחת טראמפ יסכל תוכנית השלום"

מוחמד שטיה, חבר בוועד המרכזי של פתח: התובע המיוחד בארה"ב מהדק בהדרגה את הרצועה סביב צווארו של דונלד טראמפ • מקורב לטראמפ ל"וושינגטון פוסט": "החורף מגיע" • "טראמפ מתרגז כשמישהו מזכיר את המילה impeachment"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

יועציו ובעלי בריתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חוששים שלנשיא אין אסטרטגיה או צוות מתאים כדי לסוכך עליו אם המפלגה הדמוקרטית תזכה ברוב בבית הנבחרים בבחירות ב-6 בנובמבר ותנצל את סמכות הרוב הפרלמנטרי כדי להציף את הבית הלבן בצווי התייצבות לעדות בקונגרס, צווי מסירת מסמכים וייזום הליכי הדחה - כך מדווח "וושינגטון פוסט". הדיווח נשען על ראיונות עם 26 מקורות.

במקביל, פורסם היום בוושינגטון דיווח, שלפיו מנהיגי הרשות הפלסטינית מהמרים שהליך הדחה פוטנציאלי של טראמפ יביא לגניזת תוכניתו להשגת הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים. מוחמד שטיה, חבר בוועד המרכזי של פתח, אמר: "אנו מאמינים שהתובע המיוחד מולר... מהדק בהדרגה את הרצועה סביב צווארו של טראמפ". תרגום הדברים מערבית הופיע אתמול באתר הימני "וושינגטון פרי ביקון".

מקורביו של טראמפ תמימי דעים, כי הצוות המשפטי הנוכחי של הנשיא אינו ערוך לטפל ביעילות במטחי הדרישות שישגרו ועדות של הקונגרס לעבר הבית הלבן, בהנחה שהדמוקרטים אכן ישתלטו על בית הנבחרים, אומר ה"פוסט". נאמני טראמפ דנים עתה באפשרות להוסיף עורכי דין שמתמחים בפשעי צווארון לבן ובשערוריות פוליטיות לצוות המשפטי הפרטי של הנשיא (להבדיל מצוות היועץ המשפטי של הבית הלבן). בין היתר נבחנת האפשרות לשכור את עורך הדין הוותיק אבי לואל, שמשמש עתה כפרקליטו של ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ויועצו.

לדברי העיתון, נועץ טראמפ באחרונה עם פרקליטיו הפרטיים על האפשרות שהקונגרס אכן ייזום הליכי הדחה (impeachment) נגדו. בנפרד, ניסה היועץ המשפטי של הבית הלבן, דונלד מקגאן, להחדיר בנשיא את ההכרה שהליך הדחה אכן אפשרי ולפיכך על טראמפ להימנע מפעולות או התבטאויות שעשויות לפגוע בו בהליכים פוטנציאליים בקונגרס. (מקגאן יפרוש מתפקידו בסתיו).

בכל זאת, טראמפ לא הורה לפרקליטיו האישיים או עוזריו הפוליטיים להכין תוכנית פעולה נגד הליך הדחה פוטנציאלי. בעלי בריתו של הנשיא חוששים שהוא אינו מעריך נכונה את עוצמת הבעיה.

"דיברנו הרבה על יזמת הדחה בקונגרס", אמר ל"פוסט" רודי ג'וליאני, אחד מפרקליטיו האישיים של הנשיא. "זה הדבר היחיד שקיים בשטח. הרי אי-אפשר להגיש נגדו תביעה בבית משפט אזרחי... אך לא ברור לי האם הוא באמת חשב על כך לעומק".

לדברי מקור אחר, בעלי בריתו של טראמפ חוששים שהנשיא, ועמו פקידים בכירים מסוימים בבית הלבן, אינם מודאגים דיים ממה שיקרה בעקבות ניצחון דמוקרטי פוטנציאלי בקונגרס. טראמפ מדבר לפעמים על אימפיצ'מנט עם יועציו, אך בהזדמנויות אחרות "הוא מתחיל לכעוס כשמישהו מזכיר את 'המילה ההיא שמתחילה ב-I".

"החורף מגיע", אמר לעיתון אחד מבעלי בריתו של טראמפ. "בהנחה שהדמוקרטים יזכו ברוב בבית הנבחרים, וכולנו מאמינים שיש סבירות גבוהה שכך יקרה, הבית הלבן יהיה תחת מצור... אך איש אינו מתכונן למלחמה".

אחד מיועציו של טראמפ סיפר כי הוא השמיע באוזני הנשיא את האזהרה הבאה: "(הדמוקרטים) ימחצו אותך אם הם יזכו (בבחירות). הרי אתה לא רוצה שהם יחקרו כל דבר שעשית אי-פעם".

לעומת זאת, פקידים אחרים בבית הלבן מגינים על אדישות הנשיא. לדבריהם, טראמפ מתמקד בסיוע למפלגה הרפובליקאית לשמור על הרוב שלה בשני בתי הקונגרס "במקום להיכנס לפניקה על משהו שאולי יקרה".

טראמפ עצמו חשף השבוע את חששותיו בפומבי. בפגישה בדלתיים סגורות עם מנהיגים אוונגליים, פלח חשוב מה"בייס" שלו, הוא הזהיר את שומעיו, כי כל ה"הישגים" שהפיק למען הנוצרים האדוקים בארה"ב יימחקו כליל אם הבוחרים יעניקו לדמוקרטים את הנהגת בית הנבחרים ו/או הסנט. "רק סבב בחירות אחד מפריד בינכם לבין אובדן טוטלי של כל מה שיש לכם".

"יריבינו" - הוא טען - "הם 'אנשים אלימים' שייטלו מכם את מה שהשגתם "באופן אלים... ממש אי-אפשר להאמין שקיימת כלפי רמת שנאה, רמת זעם כזו".

אך דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, נקטה אתמול קו שונה: "איננו מצפים שהדמוקרטים ישתלטו (על הקונגרס). לדמוקרטים יש רק מסר אחד: לתקוף את הנשיא... אם (הבוחרים) רוצים לעשות צעד אחורה, הם יכולים להצביע בעד הדמוקרטים. אם הם רוצים להתקדם תחת נשיאותו של דונלד טראמפ, הם צריכים להצביע בעד אנשים שתומכים בנשיא ובקווי המדיניות שלו".

הדיווחים מוושינגטון נוטעים כנראה אופטימיות בקרב הפלסטינים. על פי הדיווח ב"פרי ביקון", אמר שטיה - חבר הוועד המרכזי של פתח - כי פקידי רשות פלסטיניים בונים על כך שהדמוקרטים יזכו בבחירות בנובמבר ויחזירו לידיהם את השליטה בשני בתי הקונגרס.

"אם אכן כך יהיה, יקרו שני דברים", אמר שטיה. "בראש ובראשונה, ממשל טראמפ ישותק כליל, מפני שאף אחת מיזמות החקיקה שלו לא תוכל לעבור את משוכת הקונגרס. הדבר השני הוא - וטראמפ עצמו אמר זאת - שאם אכן יגיש בית הנבחרים כתב אישום לסנט (השלב הראשון של תהליך ההדחה) שווקי תבל יקרסו וכל אחד ישלם מחיר".

"הבעיה העיקרית של ארה"ב היא שהאינטרסים שלה ברחבי תבל הושפעו באופן שלילי וחשיבותה בעולם הולכת ופוחתת", אמר שטיה. "לעומת זאת, מחנה המתנגדים לארה"ב הולך ומתרחב. מבחינתנו, אומות תבל שניצבו יחד עימנו באו"ם, עשו זאת לא רק למען פלסטין אלא גם למען האינטרסים שלהן".

דברי שטיה נאמרו על רקע הצהרות של ממשל טראמפ על כוונה להפסיק כליל את הסיוע האמריקאי לאונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של או"ם. הממשל דוחף להגדרה חדשה של המונח "פליט", צעד שיביא לצמצום דרסטי של מספר הפלסטינים שמקבלים סיוע וכמובן לשחיקה בעוצמה הפוליטית של הרשות הפלסטינית.

"בשלב זה, כספי (הסיוע לפלסטינים) אינם משרתים אל האינטרס הלאומי של ארה"ב ואינם מספקים ערך למשלם המיסים האמריקאי", אמרה שלשום (ג') דוברת משרד החוץ האמריקאי, התר נאורט. "הרשות הפלסטינית וחמאס הם הסיבה העיקרית לכך מדוע המצב הביטחוני בעזה נורא כל-כך, מדוע אספקת החשמל נהפכה לבעיה ומדוע מי שתיה נעשו בעיה".