חצי שנה להכרעה בתיק 4000; רה"מ, רעייתו ובנו חשודים בשוחד

בדיון מתוח שעסק ברכוש התפוס של משפחת אלוביץ, אישרה המשטרה כי יש חשדות לשוחד בעניין אשת רה"מ שרה נתניהו • חברת החדשות פרסמה הערב כי שם בעניין הבן יאיר נתניהו עולה חשד דומה • מטעם משפחת נתניהו נמסר: "גם על הכלבה קאיה מצאנו כתבה חיובית בוואלה. מזלה של קאיה שהלכה מהעולם לפני שהספיקו לצרף גם אותה למעגל החשודים בשוחד"

משפחת נתניהו / צילום: אבי אוחיון - לע"מ
משפחת נתניהו / צילום: אבי אוחיון - לע"מ

בעל השליטה בבזק, איש העסקים שאול אלוביץ, התייצב היום (ה') יחד עם רעייתו איריס אצל השופט עלא מסארווה בבית משפט השלום בתל-אביב, במסגרת מאבקם הבלתי נגמר לשחרור רכושם בשווי עשרות מיליוני שקלים שתפסה המשטרה במסגרת החקירות הפליליות בתיק 4000, המכונה "פרשת בזק".

הדיון, שהסתיים לפני זמן קצר, עלה מפעם לפעם לטונים גבוהים ואף לחילופי צעקות בין באי-כוח הצדדים, שהביאו לעצירתו של הדיון וליציאתו של השופט מסארווה מהאולם למספר דקות עד שהצדדים נרגעו.

אם לא די, כבר בתחילת הדיון נזרקה "פצצה" לאוויר, עם אישורו של רב-פקד אורי קנר מצוות החקירה של תיק 4000 (תיק בזק) כי אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, חשודה בעבירת השוחד יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. זאת, במסגרת חקירה שערכה לו באת-כוחה של איריס אלוביץ, עו"ד מיכל רוזן-עוזר. יוער כי ערוץ 2 פרסם הערב כי גם יאיר נתניהו, בנם של בני הזוג נתניהו, חשוד בעבירת שוחד.

בתגובה לפרסום מטעמה של משפחת נתניהו נמסר: "גם על הכלבה קאיה מצאנו כתבה חיובית בוואלה. מזלה של קאיה שהלכה מהעולם לפני שהספיקו לצרף גם אותה למעגל החשודים בשוחד. אין גבול לאבסורד, ובכל מקרה, הסיקור לראש הממשלה נתניהו בוואלה היה ונשאר שלילי באופן קבוע".

בכל הקשור לטענה כי בני הזוג אלוביץ ביצעו בצוותא את עבירת השוחד, נטען על-ידי המשטרה כי בדומה לזוג נתניהו, הם היו מודעים למשמעות הכלכלית של מעשיהם ולכך שתצמח להם טובת הנאה בדמות הטבה רגולטורית שוות-ערך לבזק.

לשאלת עו"ד רוזן-עוזר, האם אשת ראש הממשלה נחשדה או נחקרה בחשד לביצוע עבירות הלבנת הון, השיב חוקר המשטרה כי "התשובה לא. שרה נתניהו לא נחקרה בחשד לעבירות הלבנת הון".

טענה נוספת שעלתה מצד עו"ד רוזן-עוזר היא כי תפיסת כל רכושם של בני הזוג נועדה להפעיל עליהם לחץ פסול על-מנת שיחתמו על הסכם עד מדינה. עוד היא טענה כי "איריס אלוביץ לא הייתה אמורה להיות במצב שמשהו מרכושה ייתפס. רוצים לחקור אותה - תחקרו, רוצים לעצור אותה, ואלוקים יודע לשם מה עצרו אותה".

טענת האפליה

בהקשר זה העלו באי-כוחם של אלוביץ טענת אפליה, זאת נוכח אישור המשטרה כי בניגוד לאיריס אלוביץ, שרה נתניהו לא חשודה על-ידי המשטרה כי ביצעה עבירה של הלבנת הון, אלא שוחד בלבד. זאת, תוך שהם מציינים כי לשיטתם, לא זו ולא זו ביצעו את המיוחס להן.

בהתאם, במהלך חקירתו ביקשה עו"ד רוזן-עוזר מחוקר המשטרה, אורי קנר, כי יפנה את בית המשפט "לראיות המצביעות על קשר ישיר בעניין התמורה בין גברת אלוביץ לראש הממשלה בנימין נתניהו". המשטרה והפרקליטות התנגדו לכיוון החקירה הזה של ההגנה וניסו פעם אחר פעם לקבל את הגנתו של השופט מסראווה, תוך שהם מפנים בתשובתם לדוחות הסודיים המצויים בפניו.

במענה לטענות ההגנה בקשר לאיריס אלוביץ, ובכלל זאת טענת האפליה בינה ובין אשת ראש הממשלה בקשר לחשדות להלבנת הון, ציינה עו"ד וולקן "כי הטענות בקשר לתשתית הראייתית הן מחזור של טענות קודמות".

עוד היא ציינה בהקשר זה כי "בית המשפט קבע כי יש תשתית מספקת והיגיון משפטי לייחוס של עבירת הלבנת הון לאיריס אלוביץ. לזה צריך להוסיף - והדברים ברורים - את הביקורת המשפטית שנעשית כל הזמן... והאחרונה, גם אם באופן חלקי, רק לפני כ-3 שבועות בהחלטת בית המשפט העליון".

לשאלת השופט מסארווה, מדוע האבחנה הקיימת בין איריס אלוביץ לבין אשת ראש הממשלה, ציינה עו"ד וולקן כי "אנחנו לא חושבים שאיריס אלוביץ ושרה נתניהו נמצאות באותה קבוצה. שרה נתניהו לא מיוחסת לה פעולה ברכוש, והטיעון הזה של האפליה לא רלוונטי".

רב-פקד קנר ציין, בכל הקשור לאיריס אלוביץ ולטענה כי לא הוכח שעשתה שימוש ברכוש אסור (כנדרש בחוק איסור הלבנת הון), כי הוא "לא מכיר ראיה פיזית שאומרת שגברת איריס אלוביץ לקחה צ'ק והעבירה אותו ממקום למקום". תשובת המשטרה מלמדת כי נראה שנכון להיום אין ראיה פיזית הקושרת את איריס אלוביץ לכך שהיא ביצעה פעולה ברכוש אסור בהתאם לחוק הלבנת הון.

השופט מסראווה הביע חלק מתחושותיו בכל הקשור לטענת האפליה: "הייתה לי תחושה במהלך ההליך שהסתכלתם (הפרקליטות - מ' ש') על עבירת הלבנת ההון בצורה שונה ממה שהסתכלתם בתחילת התיק. אכן היה פער מסוים בין מה שהוצג על-ידיכם בנוגע לפעולה ברכוש אז בדיון לפניי, ולקח לכם זמן לשרטט את מעגל עבירת הלבנת ההון במקרה הזה".

על כך השיבה לו עו"ד וולקן: "אני רוצה לומר לאדוני שבחנו את זה, ואם לא היינו חושבים שזה רלוונטי, ביחס לחשודים הספציפיים האלה (בני הזוג אלוביץ - מ' ש') לא שינינו את עמדתנו".

אולם השופט מסארווה ציין כי הקושי, לפי טענות ההגנה, הוא שהם נמצאים במעגל הפנימי של התיק, ולגבי אחרים המצויים במעגל (וכאן הרמז לבני הזוג נתניהן) לא בוצעו פעולות כאלה.

לפי עו"ד וולקן, הדברים נבחנו פר חשוד הן בראשית החקירה והן לאחר מכן.

במהלך הדיון התברר כי המשטרה לא חושדת שאיריס אלוביץ ביצעה בעצמה את עבירת השוחד או את עבירת הלבנת ההון, אולם חרף האמור, צריך לזכור כי החשדות שהיו קיימים בעבר ורלוונטיים גם להיום הם כי איריס אלוביץ, יחד עם בעלה שאול אלוביץ, ביצעו בצוותא את עבירת השוחד ואת עבירת הלבנת ההון הנובעת מעבירת השוחד.

הדיון שהתקיים היום סבב סביב בקשת המשטרה להאריך את תוקף תקופת תפיסת שאר הרכוש של האלוביצים, שמרביתו נותר תפוס בידי המשטרה, מעבר ל-180 הימים שניתנו בצווים המקוריים. בדיון הקודם בעניין, שנערך לפני כשבועיים, נאלצו בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ להסכים להארכת הצווים מכוחם תפסה המשטרה את כל רכושם. זאת, לאחר שהשופטת התורנית אליה הגיע התיק, שופטת בית משפט השלום בתל-אביב שרית קריספין, הבהירה לאלוביצים כי היא אינה בקיאה בתיק, וכי עדיף להם לחכות לשובו מפגרת בתי המשפט של השופט עלא מסראווה, אשר דן בבקשות הראשונות שהגיש אלוביץ לשחרור הרכוש.

האלוביצים חיכו, מסראווה שב מחופשתו, אבל אין זה אומר כי הם יראו את רכושם בקרוב. מהערותיו של השופט מסראווה לא ברור כרגע לאן "נושבת הרוח" בכל הקשור לשחרור התפוסים, כולם או חלקם.

טענת המידתיות

בא-כוחו של שאול אלוביץ, עו"ד ז'ק חן, ציין כי כי על בית המשפט לפסוק בעניין של שחרור תפוסים במידתיות, תוך שהוא מפנה לפסיקות שונות של בית המשפט העליון, לרבות פסיקת העליון בעניינם של בני הזוג. עוד טען עו"ד חן בהקשר זה כי שווי העבירה שמייחסת המדינה לאלוביץ איננה הוכחה כדבעי על-ידי המדינה.

בהקשר לטענה זו השיבו הפרקליטים כי "שאלת המידתיות צריכה להיבחן לפי נסיבותיו הקונקרטיות של תיק זה".

עוד ציינו הפרקליטים כי "כאשר נשקלת מידתיות, יש חשיבות לשאלת שווי העבירה, וכאשר אני אומרת שווי העבירה, הכוונה לעבירת הלבנת ההון".

המדינה אישרה כי היא מוכנה לשחרר כסף לבני הזוג, "אבל השחרור של הכסף צריך להתבצע לפי ההליך המקובל, והוא על-ידי הגשת תצהירים". בהקשר זה השיבה עו"ד וולקן לטענת עו"ד חן כי הגשת תצהירים מהווה אקט משפיל: "המהלך המקובל הוא אקט משפיל ביחס לכל הנאשמים ולא רק ביחס למשפחת אלוביץ", אמרה.

השופט מסארווה ספק שאל-ספק רמז למדינה כי בהנחה שזכותם של בני הזוג אלוביץ לא לבקש דמי קיום, כפי שהורה להם בית המשפט השלום, ובהתקיים שאין שיתוף-פעולה בנושא זה מצידם, נוכח העובדה שכבר חצי שנה נמנעים בני הזוג מלהגיש תצהירים שבהם יפורטו הצרכים שלהם - מה מציעה המדינה לעשות על-מנת שתפיסת הרכוש של בני הזוג תהיה מידתית?

עו"ד וולקן ציינה כי "לא הגיוני שחצי שנה הם נמנעו מלהגיש תצהירים", וכי "לעמדת המדינה, היקף התפיסה ושיקולי מידתיות נשקלו גם בתחילת החקירה וגם בהמשכה", כל זאת תוך שהיא חוזרת על עמדת המדינה כי היא מוכנה לשחרר לבני הזוג כספים.

השופט מסארווה ציין כי יש למצב האמור פתרון, והוא "שחרור של המדינה של כספים שהם חושבים שאפשר לשחרר".

יצוין כי נראה שתיק 4000 נכנס לישורת האחרונה שלו מבחינת הליכי החקירה, וזאת נוכח אישור עוה"ד וולקן וארוניס כי תיק החקירה צפוי לעבור מהמשטרה לפרקליטות עד 180 ימים מהיום.

השופט מסארווה ביקש לדעת אם כך הדבר, מדוע דרושים למדינה 180 ימים ארכה, תוך שהוא מבקש מהפרקליטות לנקוב בתאריך מדויק. על כך השיבה עו"ד וולקן כי "בגלל המורכבות של פעולות החקירה, אני לא יכולה לנקוב כרגע במועד מדויק, אבל אני כן יכולה לומר שהכוונה היא להעביר בתווך היותר קרוב את התיק מהמשטרה לפרקליטות". 

מהווילות, דרך המרצדס ועד העגילים

שאול אלוביץ ורעייתו איריס נעצרו בפברואר השנה במסגרת סבב החקירות השני בתיק 4000, אז פשטה המשטרה על ביתם ותפסה רכוש בבעלותם בשווי עשרות מיליוני שקלים. בין היתר הוטל צו עיקול על 4 דירות של הזוג ברחוב יהונתן בתל-אביב וברחוב יואב בעיר, ועל נכסים נוספים שלהם. כמו כן, נתפסו 3 מכוניות - המרצדס של שאול, אאודי ששייכת לפי הנטען לבן ליאור ואאודי ששייכת לאיריס. בנוסף נתפסו חשבונות בנק וחשבונות ניירות ערך ופוליסות ביטוח שבבעלות הזוג אלוביץ וחפצי אומנות, תכשיטים ופריטים נוספים שנלקחו מביתם. במסגרת החיפוש בביתם, בין היתר, הורידו חוקרי המשטרה את טבעות הנישואים של בני הזוג מאצבעותיהם וכן את העגילים שענדה איריס אלוביץ ואת השעון שענד שאול אלוביץ.

בני הזוג אלוביץ חשודים בקיום מערכת יחסים שוחדית לכאורה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר קידם לכאורה את ענייני בזק במשרד התקשורת בתמורה לסיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו באתר וואלה מקבוצת בזק. זאת, בנוסף לחשדות נגד בעל השליטה בבזק ונושאי משרה בכירים בה, שהועברו לפני מספר חודשים לבחינת הפרקליטות, בנוגע לביצוע עבירות ניירות ערך, לפיהם נהגו אלוביץ ובכירי החברה בכספי בזק כבשלהם, קידמו אינטרסים אישיים, העבירו מידע אסור בלי מעצורים וקיבלו בתוך כך מאות מיליוני שקלים.