"קושנר - הכוח המניע מאחורי ההחלטה להפסיק סיוע לאונר"א"

אתמול הודיעה ארה"ב כי תפסיק להעניק סיוע כספי לסוכנות של האו"ם • "ניו יורק טיימס": מסורתית, בכירים ישראליים הסתייגו מקיצוצים חדים לסוכנות הסעד לפליטים, ופקידים אלה יכולים עדיין לבקש מעמיתיהם האמריקאים לחדש את הסיוע • הממשל האמריקאי: נחפש מודלים חדשים וגישות חדשות לסיוע לפלסטינים

ג'ארד קושנר/ צילום: רויטרס
ג'ארד קושנר/ צילום: רויטרס

ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ ויועצו הבכיר, היה הכוח המניע מאחורי החלטת ארה"ב להפסיק כליל את הסיוע לאונר"א, גוף של האו"ם שמרכז את הסיוע לפליטים פלסטיניים. כך מוסר "ניו יורק טיימס". העיתון מייחס את המידע לדייוויד הארדן, פקיד ממשל בכיר לשעבר, שעבד בסוכנות הפדרלית לפיתוח בינלאומי (AID) עד אפריל.

על פי הדיווח, רואה קושנר בהפסקת הסיוע לאונר"א חלק מתוכנית שמטרתה לאלץ פוליטיקאים פלסטיניים לזנוח את דרישותיהם למימוש "זכות השיבה" של פליטים רבים לישראל בגבולות 1967.

ההחלטה להפסיק את הסיוע התקבלה באוגוסט בפגישה בין קושנר לבין שר-החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו, סיפר הארדן. פומפיאו התנגד לקיצוץ דרסטי כל כך בסיוע לאונר"א, אבל עמדתו הנחרצת של קושנר בסוגיה זו היא שהכריעה בסופו של דבר.

הפקיד הבכיר לשעבר מתח ביקורת נוקבת על הקיצוץ בסיוע בראיון ל"טיימס": "מה שאנו עדים לו עתה הוא צעד קפריזי; יש סיכון גבוה מאוד שצעד זה יערער את היציבות באזור". הוא ציין, שאונר"א תומכת בכחמישה מיליון פליטים ברחבי המזה"ת.

הארדן אמר, כי פקידים ישראליים בכירים הסתייגו מסורתית מקיצוצים חדים מדי בסיוע לאונר"א. לדבריו, הפקידים הישראליים עדיין יכולים לשוחח עם עמיתיהם האמריקאים במאמץ לשכנעם לשנות את ההחלטה ולחדש את הסיוע לסוכנות.

משרד-החוץ האמריקאי הכריז על הפסקת הסיוע בהודעה רשמית שפורסמה אמש קרוב לחצות. "הממשל בחן בקפידה את הסוגיה והחליט שארה"ב לא תוסיף להעביר עוד תרומות לאונר"א", נאמר בהודעה. "כאשר העברנו לאונר"א 60 מיליון דולר בינואר, הבהרנו שארה"ב שוב אינה מוכנה לשאת באופן בלתי פרופורציונלי בנטל העלויות של אונר"א, כפי שנהגנו במשך שנים רבות. כמה מדינות, לרבות ירדן, מצרים, שוודיה, קטאר והאמירויות הערביות המיוחדות הפגינו מנהיגות בהתייחסותן לבעיה, אבל, בסך הכל, התגובה הבינלאומית לא הייתה מספיקה".

"מעבר לפער התקציבי (באונר"א) וחוסר היכולת לגייס תרומות נוספות כדי שהנטל יחולק באופן פרופורציונלי יותר, המודל העסקי הבסיסי של אונר"א וההתנהלות הפיסקלית שלה במשך שנים פשוט אינם ברי-קיימא והוא נתון במשבר כבר שנים רבות", נאמר בהודעת הסטייט דיפרטמנט. "לכך יש להוסיף את ההתרחבות הבלתי פוסקת של מעגל מקבלי הסיוע מהסוכנות".

"ארה"ב שוב אינה מחויבת לספק מימון למיזם פגום זה, שכבר אינו בר-תיקון", מציינת הודעת הממשל. "אנו מודעים להשפעה שתהיה לצעד זה על פלסטינים שלא חטאו, בייחוד תלמידים בבתי-הספר ואנו מודאגים מכך עמוקות... ילדים אלה הם חלק מעתידו של המזה"ת. הפלסטינים, היכן שלא יחיו, ראויים למשהו טוב יותר מאשר המודל של אונר"א שנתון במשבר תמידי".

"לאור זאת מתכננת ארה"ב להמריץ את מגעיה עם או"ם, עם ממשלות שבשטחיהן חיים הפליטים הפלסטיניים ועם צדדים נוספים שקשורים בנושא ולדון עימם על מודלים חדשים ועל גישות חדשות, ואלה יכולים לכלול סיוע דו-צדדי ישיר מארה"ב ושותפות אחרות".

מאז 2010, התרומה השנתית הממוצעת של ארה"ב לאונר"א היתה יותר מ-350 מיליון דולר, כרבע מתקציבה של הסוכנות. ב-2017, הסתכמה התרומה האמריקאית ב-360 מיליון דולר.

ריצ'ארד ברנס, פרופסור בהארווארד ולשעבר דיפלומט במשרד החוץ האמריקאי שהיה מעורב בנושא הפלסטיני, אמר אמש, כי ביטול הסיוע האמריקאי לאונר"א הוא "מרושע, לא חכם... זה צעד שגוי בכל רמה שהיא. הוא יפגע באנשים חפים מפשע וביחוד בפלסטינים צעירים".

ההודעה האמריקאית הרשמית אינה מתייחסת לסוגיית מעמד הפליטים, שהיתה אחד מהנושאים המרכזיים בדיונים הפנימיים בממשל על השלום הפוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים. באחרונה פורסמו הערכות רבות, שארה"ב תקרא לקיצוץ משמעותי במספר הפלסטיניים שמוכרים כפליטים על ידי אונר"א - מחמישה מיליון עתה, מספר שכולל את כל צאצאי הפלסטינים שעזבו את ישראל עם הקמתה, ל-500 אלף בלבד. ארה"ב דורשת מהסוכנות להעניק מעמד פליט רק לאלה שעזבו בפועל את ישראל, לא לצאצאיהם שנולדו במקומות אחרים במרוצת השנים.

על פי הערכות, קיצוץ במספר הפליטים הפלסטיניים שזכאים לסיוע ל-500 אלף והוצאתם של מיליונים אחרים ממעגל מקבלי הסעד של אונר"א, יחד עם קיצוץ דרסטי בתקציב הסוכנות, יחריפו עוד יותר מצב הומניטרי קשה, במיוחד בעזה, ויעלו את הנטיה לאלימות שם.

אך פקידה במשרד החוץ האמריקאי, שצוטטה השבוע ב"ג'רוזלם פוסט", אמרה כי לממשל טראמפ אין כל תכנית ליזום הגדרה חלופית לפליטים פלסטיניים, למרות שארה"ב מסתייגת מהאופן שבו מגדירה אונר"א פליטים אלה. "בעוד שארה"ב מאמינה שהמודל של אונר"א אינו הולם ואינו בר-קיימא, איננו מתכוונים להרחיב את הדיבור על כך בזמן זה", אמרה הפקידה.

היא הדגישה גם, כי לא חל שינוי בעמדת ארה"ב כלפי סוגיית זכות השיבה. "עמדתנו בשאלת זכות השיבה היא שסוגיה זו צריכה לעלות לדיון בדיוני המעמד הסופי, ועמדה זו לא השתנתה בשלב זה", אמרה הפקידה. "יחד עם זאת, אנו מוסיפים לבחון ולהעריך חלופות לפתרון הוגן של כל בעיות הפליטים".

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם, נשאלה ביום ג', בוועידה של "המכון להגנה על הדמוקרטיות" בוושינגטון, על האפשרות שארה"ב תפסיק הסיוע לאונר"א. היילי לא אישרה שאכן כך יקרה אך הוסיפה: "בראש ובראשונה, עובדה היא שקיים מספר אין-סופי של פליטים שמוסיפים לקבל סיוע... אך חשובה לא פחות היא העובדה שהפלסטינים מוסיפים להשמיץ את אמריקה".

לדבריה, היא טרחה להראות לטראמפ רשימה של כל המדינות שנהנות מסיוע אמריקאי, אחר-כך היא ציינה באוזניו שלא כל המדינות האלה תומכות בעמדותיה של ארה"ב באו"ם. העדר תמיכה של מנהיגים פלסטיניים בעת האחרונה מרגיז במיוחד, היא ציינה.

סאיב עריקאת, מזכ"ל אש"ף, אמר אמש, כמה שעות לפני פרסום ההודעה הרשמית של הסטייט דיפרטמנט, כי ההטיה הפרו-ישראלית של ממשל טראמפ פוסלת את ארה"ב ממילוי תפקיד כלשהו בתהליך השלום.

"קיצוץ הסיוע הוא הפרה של של החוק הבינלאומי", אמר עריקאת. לדבריו, אונר"א אינה סוכנות פלסטינית אלא גוף שיסד או"ם. "יש התחייבות בינלאומית לסייע לאונר"א ולתמוך בה עד לפתרון הבעיות של כל הפליטים הפלסטינאים".