בכירי רשתות הקמעונאות לרה"מ: התחרות מחו"ל תמוטט אותנו

שורת אנשי עסקים בולטים במגזר הקמעונאי פנו במשותף בבקשה לקיים פגישה ישירה עם רה"מ בנימין נתניהו • טוענים: "הממשלה פועלת נגד המגזר העסקי שלה עצמה ומובילה מדיניות אפלייתית מאסיבית נעדרת שוויון המעניקה יתרון ענק לספקים מחו"ל"

גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו / צילום: אביב חופי
גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו / צילום: אביב חופי

שורת אנשי עסקים בולטים במגזר הקמעונאי פנו במשותף בבקשה לקיים פגישה ישירה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. על המכתב חתמו: גבי רוטר, בעלים ומנכ"ל קסטרו; רמי שביט, בעלים ומנכ"ל המשביר לצרכן; יעקב הלפרין, בעלים ומנכ"ל רשת אופטיקה הלפרין; אורן רווח, יו"ר קבוצת אסתי לאודר ישראל; הראל ויזל, בעלים ומנכ"ל פוקס; משה גולברי, בעלים ומנכ"ל רשת גולברי; וסולי סקאל, בעלים ומנכ"ל קבוצת סקאל.

בין הטענות המרכזיות שהועלו במכתב: "הממשלה פועלת נגד המגזר העסקי שלה עצמה. היא מובילה מדיניות אפלייתית מאסיבית נעדרת שוויון המעניקה יתרון ענק לספקים מחו"ל"; כמו גם "אנו לא מבקשים סיוע כספי מהמדינה, כפי שלא ביקשנו עד היום. עם השינויים המבניים בצריכה נתמודד בכוחות עצמנו, כל עוד גם המדינה תנהיג מדיניות הוגנת".

במכתב לראש הממשלה, מתייצבים 11 אנשי עסקים מובילים מחטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר, המייצגים את המגזר הקמעונאי בישראל. יש לציין כי המגזר הקמעונאי מונה כיום 55 אלף עסקים, חלקם הגדול עסקים קטנים, כלומר חנויות רחוב.

הפונים טוענים: "בשנים האחרונות שרוי המגזר הקמעונאי בהתמודדות קשה, עם התפתחותה המואצת של מגמת המסחר המקוון. תוצאות התפתחויות אלה אפשר לראות בבירור בארצות-הברית ובאנגליה. אנו לא מבקשים סיוע כספי מהמדינה, כפי שלא ביקשנו עד היום. עם השינויים המבניים נתמודד בכוחות עצמנו, כל עוד גם המדינה תנהיג מדיניות הוגנת".

בנוסף חתומים על המכתב גם משה זילברשטיין, בעלים ומנכ"ל חברת לירם שבבעלותה הזיכיון הישיר של מותג KEDS בישראל; יעקב (ג'קו) גבאי, בעלים ומנכ"ל דיסקרט; עמוס הורוביץ, מנכ"ל רשת WeShoes; ושמואל אבני, בעל רשת אפרודיטה. בעלי עסקים אלה לבדם מעסיקים יחד מעל 21,000 עובדות ועובדים.

לטענת הפונים, "מה שמחמיר מאוד את המצב, וללא צורך, זו מדיניות אפלייתית מסיבית נעדרת שוויון המעניקה יתרון ענק לספקים מחו"ל". בכלל זה נכללים הפטור ממע"מ עד היקף רכישה בגובה 75 דולר; וטיוטת צו היבוא האישי, אשר תאפשר לרכוש 30 מוצרים לכל משלוח בערך כולל עד 1,000 דולר, ללא הגבלה במספר המשלוחים, או 5 מוצרים ללא כל הגבלת סכום - וכל זאת בפטור מתקינה והצורך באישורי והיתרי יבוא.

עו"ד אוריאל לין, המעניק גיבוי לפנייה זו, מתריע כי "צו יבוא אישי, אם יעבור במתכונתו הנוכחית, יוליד למעשה מערכת יבוא מסחרית מקבילה פרוצה ומסוכנת, בתחפושת של יבוא אישי".