מההשוואה להיטלר לביקור ביד ושם: נשיא הפיליפינים בישראל

במהלך הביקור בארץ יחתום דוטרטה עם ממשלת ישראל על הסכמים בתחום האנרגיה, פתיחת קו תעופה תל-אביב-מנילה והסדרת נושא עבודת ענף הסיעוד בישראל • יו"ר מרצ תמר זנדברג בקשה מריבלין שיסרב לפגוש את דוטרטה לאחר שבעבר השווה את עצמו להיטלר תוך שהוא מתגאה בכך שהוא מבצע רצח המוני במשתמשים בסמים

בנימין נתניהו ונשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה \ צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ונשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה \ צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אירח היום (ב') בלשכתו בירושלים את נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה. זו הפעם הראשונה שנשיא הפיליפינים מגיע לישראל, אולם הביקור של דוטרטה מלווה בתחושה חמוצה שכן מדובר במנהיג בעל התבטאויות שנויות במחלוקת כלפי מיעוטים ונשים, והוא גם מואשם במדיניות ״אפס סובלנות״ כלפי פשיעה במדינתו, מה שמתבטא בהוצאה להורג של אלפי חשודים ללא הליכי משפט ראויים.

בפתח הפגישה בירושלים הזכיר נתניהו שהפיליפינים עמדה לצד היהודים בשואה, וכי היחסים בין המדינות פורחים בשנים האחרונות.

דוטרטה, אשר היה מלווה בבתו היהודיה שרה, אמר כי הוא מקווה שישראל תמשיך ביחסים החמים והידידותיים עם הפיליפינים. "שתי המדינות, הפיליפינים וישראל, חולקות את השאיפה לשלום, אך גם שתי המדינות לא יתנו יד להרס משפחותיהם של אלה אשר מחזיקים באידיאולוגיות מושחתות. ישראל יכולה לצפות מן הפיליפינים לעזרה ככל הניתן".

את דוטרטה מלווים פה בביקורו משלחת גדולה של שרי ממשלתו, סנטורים וכן משלחת עסקית עצומה של מאות אנשי עסקים. במהלך הביקור בארץ יחתום דוטרטה עם ממשלת ישראל על הסכמים בתחום האנרגיה, פתיחת קו תעופה תל-אביב-מנילה והסדרת נושא עבודת ענף הסיעוד בישראל, בו נוטלים חלק אלפי אזרחי הפיליפינים שחיים בישראל.

דוטרטה צפוי לבקר גם ביד ושם, ולהיפגש עם הנשיא ראובן ריבלין. הביקור ביד ושם מביך במיוחד, שכן דוטרטה השווה את עצמו בעבר לצורר הנאצי היטלר תוך שהוא מתגאה בכך שהוא מבצע רצח המוני במשתמשים בסמים. ב-2016 הוא אמר "אם לגרמניה היה את היטלר, לפיליפינים יהיה אותי. אתם מכירים את הקורבנות שלי, אני רוצה שכולם יהיו פושעים, לחסל את הבעיה של המדינה שלי ולהציל את הדור הבא מגיהינום". בישראל פרסמו אז תגובה מתונה ביותר: "מדובר בהתבטאות אומללה, ואנו בטוחים שנשיא הפיליפינים ימצא את ההזדמנות להבהיר את דבריו".

גם אל הנשיא ריבלין נעשתה פניה בימים האחרונים מטעם יו"ר מרצ תמר זנדברג ובה בקשה שיסרב לפגוש את דוטרטה, אך ריבלין השיב כי הוא ממלא אחר הכללים וההחלטות של משרד החוץ.

"מפרסומים עולה כי ביקורו של דוטרטה צפוי לכלול גם ביקור בתצוגות נשק. לאור מעשיו הבעייתיים בלשון המעטה כלפי אזרחים וחפים מפשע, הדבר יעמיד את ישראל במצב בו היא שותפה לפשעים נגד האנושות שמבצע דוטרטה בארצו" כתבה זנדברג.

"אני סבורה כי אין מקום לביקור של אדם כזה בבית הנשיא ראובן ריבלין. עלינו למנוע מצב בו נעשה שימוש בממלכתיות של בית הנשיא ובכבוד שנותן הנשיא למנהיגים בעולם, על מנת לקדם עסקאות נשק והצבעות באו"ם".