קרן המטבע הבינ"ל: ידיעות על שחיתות ציבורית פוגעות בתוצר

מחקר של הקרן מראה כי עלייה פתאומית בדיווחים על שחיתות של נושאי משרה ציבורית מקטינה את התוצר לנפש ב-3% על פני תקופה של שנתיים, אם כי קיימים הבדלים בין מדינה למדינה

מפגינים במחאה נגד שחיתות בבואנוס איירס / צילום: רויטרס
מפגינים במחאה נגד שחיתות בבואנוס איירס / צילום: רויטרס

האם עלייה בפרסום ידיעות על שחיתות של נושאי משרה ציבוריות משפיעה לרעה על התוצר של המדינות? התשובה, לדעת צוות חוקרים של קרן המטבע הבינלאומית, היא חיובית. תוצאות מחקר שהוכן על-ידי הצוות מראות כי עלייה פתאומית בדיווחים על שחיתות של נושאי משרה ציבורית מקטין את התוצר לנפש ב-3% על פני תקופה של שנתיים, אם כי קיימים הבדלים בין מדינה למדינה.

המחקר, שתוצאותיו פורסמו בסוף השבוע, בדק מעל ל-650 מיליון ידיעות על שחיתות ב-30 מדינות בעיתונים החשובים בעולם בין השנים 1995 עד 2017. החוקרים השתמשו בטכניקות של ביג דאטה כדי לבנות שני מדדים שונים, אחד שמתייחס לידיעות על שחיתות, והשני אשר מתייחס למאמצים למלחמה בשחיתות. המושג "שחיתות" מתייחס במחקרם לפעולות של נושאי משרה ציבורית לשם רווח אישי.

לצד אמידת הנזק שגורמת המודעות לשחיתות, החוקרים ניסו לאמוד את ההשפעה שיש לידיעות על מלחמה בשימוש לרעה בשררה על המשקים השונים. במקרה זה, אומרות תוצאות המחקר, מאמצי הרשויות למנוע שחיתויות יועילו להשבת האמון רק אם ההצהרות ילוו במהלכים ממשיים לחיזוק המוסדות האמונים על שמירה על טוהר המידות. כלומר, הקמת ועדות ציבוריות והצהרות מפי ראשי השלטון לא יועילו לתיקון האמון.

על-פי צוות החוקרים, המדד שפיתחו מודד את החשיפה לידיעות על שחיתות, ולא המעשים עצמם, אך יש מיתאם בין כמות הידיעות על פגיעות בטוהר המידות למדדים אחרים שמודדים מעשי שחיתות. החשיפה של הציבור לידיעות אלה משפיעה לרעה על המחירים של ניירות ערך, מקטינה את הנכונות של בנקים ומוסדות ציבור להעניק אשראי, ופוגעת בהשקעות, במיוחד מצד משקיעים זרים.

בגלל ההשפעה השלילית של החשיפה לקיומה של שחיתות על ההשקעה, העלות במונחי תוצר אינה מסתיימת לאחר הטווח הקצר, ונזקיה מורגשים גם בטווח הארוך יותר .

ממצאים אחרים של המחקר מצביעים על עלייה ניכרת בדיווחים על שחיתות בעשור האחרון, במיוחד בשווקים המתעוררים וביצואניות של סחורות. לעומת זאת, העלייה בדיווחים על מאמצים למנוע שחיתות ציבורית היא הרבה יותר מתונה, מה שיוצר, על פני זמן, פער גדול בין הידיעות על מעשי שחיתות לבין הידיעות על המלחמה בשחיתות.

החוקרים מוצאים שיש מתאם חיובי בין הגידול בהשקעה זרה, במיוחד במדינות שמייצאות סחורות, לבין הדיווחים על שחיתות. המחקר מצביע על עליות חדות בדיווחים בשנים 1999 עד 2002 ו-2009 עד 2015. אלה שתי תקופות המאופיינות במשברים פיננסים וכלכליים, כך שייתכן שהעלייה בדיווח על שחיתות ציבורית שיקפה גם אווירה ציבורית ביקורתית יותר כלפי נושאי משרה ציבורית ומידת היושרה שלהם.