ספר חדש על טראמפ: בכירי הבית הלבן קושרים נגד הנשיא

"התמוטטות עצבים" בזרוע המבצעת, כותב העיתונאי בוב וודוורד, חושף פרשת ווטרגייט, בספר "פחד: טראמפ בבית הלבן" • ראש מטה הבית הלבן, הגנרל קלי: "טראמפ אידיוט" • טראמפ לשר ההגנה מאטיס: "בוא נחסל את אסד המזוין"; מטיס השיב: "ניגש לטפל", אך לעוזריו אמר: "לא עושים את זה"

הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

"פחד: טראמפ בבית הלבן", ספר נוסף על דונלד טראמפ, פרי עטו של העיתונאי הוותיק בוב וודוורד, שיצא לאור בקרוב, מצייר את ממשל טראמפ כ"אחוז טירוף". הספר מתאר "מרד מנהלי" של בכירי הבית הלבן נגד הנשיא ו"התמוטטות עצבים" בזרוע המבצעת לנוכח התנהלותו של טראמפ שמתואר כ"שקרן מקצועי", "אידיוט" ואחוז "זעם ופרנויה".

תמונה דומה, אם כי פחות מפורטת, צייר העיתונאי מייקל וולף בספרו "אש וזעם - בתוך הבית הלבן של טראמפ", שראה אור בתחילת השנה. אך בעוד שוולף תואר, לפחות על ידי תומכי הנשיא, כבעל "בעיות של אמינות", בוב וודוורד, עורך בכיר ב"וושינגטון פוסט" והתחקירן שחשף את פרשת ווטרגייט (יחד עם קארל ברנסטיין), נחשב עיתונאי אובייקטיבי, אמין ויסודי, שמקפיד על כל פרט בדיווחיו.

הבית הלבן יצא מיד במתקפה נגד וודוורד. "הספר הזה אינו אלא (אוסף של) סיפורים מפוברקים, ורבים מהם מפי עובדים לשעבר, שנותרו ממורמרים, ושמטרתם להכפיש את הנשיא", צייצה אמש דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס. "הנשיא טראמפ התנער מהליכים ביורוקרטיים כדי להגיש הצלחות חסרות תקדים לעם האמריקאי... הדמוקרטים ובעלי בריתם במדיה מבינים שקווי המדיניות של הנשיא אכן עובדים ועם הצלחה כזו, אף אחד לא יביס אותו ב-2020 - אף אחד אפילו לא יתקרב אליו (בתוצאות הבחירות)". טראמפ עצמו אמר, כי לוודוורד יש "בעיות אמינות".

"פחד" קוטל את נשיאות טראמפ ללא רחמים ומדווח על ביקורות נוקבות ביותר של בכירים בממשל על הנשיא. אחד מהמוטיבים המרכזיים בספר הוא מאמצי חלק מהבכירים בבית הלבן לשלוט על דחפי הנשיא ולמנוע אסונות - הן לנשיא והן לאומה כולה. וודוורד מתאר זאת כ"הפיכה מנהלית" (administrative coup d’etat) ו"התמוטטות עצבים" בזרוע המבצעת. כמה מהבכירים התעלמו מהוראות טראמפ מתוך אמונה שהן יזיקו לארה"ב. הוראה של טראמפ לחסל את אסד, בעקבות התקפת גזים על אזרחים בסוריה, באפריל 2017, היא דוגמה מאלפת.

לפי קטעים מהספר, שפורסמו אתמול (ג') ב"וושינגטון פוסט", טילפן טראמפ לשר ההגנה, ג'ים מאטיס, אחרי ההתקפה ואמר לו: "בוא נחסל את המזוין הזה (אסד). בוא ניכנס (לסוריה). בוא נהרוג הרבה מהמזוינים האלה". מאטיס השיב לנשיא, שהוא ניגש מיד לביצוע המשימה, אך לאחר סיום השיחה הוא אמר לעוזריו: "אנחנו לא עושים את זה. אנו נהיה הרבה יותר מאופקים". בסופו של דבר, הכינו בכירי הצוות לביטחון לאומי שורת אופציות להתקפות אוויריות קונבנציונליות על מטרות בסוריה וטראמפ בחר באחת מהן.

גארי קוהן, שהיה יועצו הכלכלי הבכיר של טראמפ, סיפר, כי הוא "גנב מסמך מעל שולחנו של טראמפ": צו נשיאותי שמודיע על ביטול הסכם הסחר החופשי בין ארה"ב לקוריאה הדרומית. קוהן סיפר למקורב, כי עשה זאת כדי להגן על הביטחון הלאומי של ארה"ב וכי טראמפ בכלל לא שם לב שהמסמך נעלם.

במקרה אחר, באביב 2017, הורה טראמפ לעוזר בכיר, רוברט פורטר, להכין לו "צ'יק צ'אק" צו לביטול הסכם הסחר החופשי בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו (נפט"א). "למה זה לא קורה? אני רוצה לעשות זאת". על פי הוראת טראמפ, פורטר אכן ניסח את המסמך, אך יועצים אחרים חששו שביטול ההסכם יחולל משבר כלכלי ודיפלומטי. פורטר התייעץ עם קוהן וזה אמר לו: "אני יכול להפסיק זאת. פשוט אקח את המסמך מהשולחן שלו".

וכך היה. למרות איומיו החוזרים ונשנים של טראמפ נותרו שני ההסכמים על כנם והממשל מוסיף לנהל מו"מ עם קנדה ומקסיקו על הכנסת שינויים בנפט"א.

קוהן הגיע בסופו של דבר למסקנה שטראמפ הוא "שקרן מקצועי". הוא איים להתפטר באוגוסט 2017 לאחר שהנשיא מצא קווים דמיון בין ניאו-נאצים לבין אלה שיצאו להפגין נגדם. קוהן, יהודי, הזדעזע לאחר שאחת מבנותיו מצאה צלב קרס על דלת החדר שלה במעונות הסטודנטים באוניברסיטה שבה למדה.

כשהגיש קוהן לנשיא מכתב התפטרות, אמר לו טראמפ שזו "בגידה" ושכנע אותו למשוך את מכתב ההתפטרות שלו. לאחר זמן, כשקוהן סיפר על המקרה לקלי, אמר לו ראש המטה: "אני הייתי לוקח את מכתב ההתפטרות ותוקע אותו לטרמאפ בתחת שש פעמים". קוהן התפטר לאחר זמן. קלי עצמו איים להתפטר כמה פעמים אך טרם עשה זאת.

והנה רסיסי מידע נוספים מ"פחד".

בישיבה של המועצה לביטחון לאומי, ב-19 בינואר השנה, התייחס טראמפ בביטול לנוכחות הצבאית המסיבית של צבא ארה"ב בקוריאה הדרומית ולפעילות המודיעינית האמריקאית שם, שמאפשרת לקבל התרעה מוקדמת על שיגור טילים מקוריאה הצפונית. מדוע בכלל צריך להקדיש משאבים לאזור הזה? - הוא שאל. מאטיס השיב לו: "אנו עושים זאת כדי למנוע מלחמת עולם שלישית".

לאחר שטראמפ יצא מהפגישה - מספר וודוורד - "רתח מאטיס מזעם ואמר למקורביו, שהנשיא מתנהג כמו ילד בכיתה ה' או ו', וזו גם מידת ההבנה שלו".

ראש מטה הבית הלבן, ג'ון קלי, מתרתח לעיתים קרובות לנוכח מה שקורה בבית הלבן ואומר לעמיתים שלנשיא "חסר בורג". בפגישה עם קבוצה קטנה אמר קלי על טראמפ: "הוא אידיוט. אין טעם לנסות לשכנע אותו במשהו. הוא ירד מהפסים. אנחנו בבית משוגעים. אני אפילו לא מבין מה אנחנו בכלל עושים פה. זה התפקיד הכי גרוע שהיה לי בחיי".

"פחד" מתאר את טראמפ כמנהל בלתי יציב שמנותק מאמות המידה המקובלות של משילות ושנוטה לנהוג באלימות מילולית כלפי ביכירים בממשלו. הוא מבלבל ומשפיל אותם על בסיס יומי.

כך, למשל, הוא לעג לעיתים קרובות לגנרל ה.ר. מקמאסטר, לשעבר יועצו לביטחון לאומי, מאחורי גבו. הוא ניפח את חזהו, התנשם עמוקות כמו הגנרל ואפילו אמר פעם, שמקמאסטר נוהג ללבוש חליפות זולות, כמו "איש מכירות של בירה".

את ראש המטה הקודם שלו, ריינס פרייבוס, תיאר טראמפ כ"עכברוש קטן שרק מסתובב בין הרגליים". הוא אפילו הורה לעובד בכיר אחר, שהיה כפוף לפרייבוס, להתעלם ממנו.

טראמפ פנה פעם לשר המסחר שלו, ווילבור רוס, מיליארדר שמתקרב לגיל 80 ואמר לו: "אין לי אמון בך. אני לא רוצה שתנהל יותר משאים ומתנים... אתה כבר מעבר לפסגה".

במיוחד מתעלל טראמפ בשר-המשפטים שלו, ג'ף סשנס (שהחריג עצמו מהטיפול בחקירת התובע המיוחד בפרשת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות וערר בכך את זעמו של הנשיא). בשיחה עם עוזר בכיר אמר טראמפ, כי סשנס הוא "בוגד". בחקותו את המבטא הדרומי של סשנס הוא אמר: "האיש הזה הוא מפגר... דרומי מטומטם... הוא לא יוכל אפילו להיות עורך דין באיזו עיר באלבמה".

וודוורד כותב, כי הזעם והפרנויה של טראמפ בגין חקירת התובע המיוחד לופתים אותו ללא רחמים ולעיתם הם משתקים אל פעילות הבית הלבן במשך ימים. לאחר שנודע לו על מינוי רוברט מולר כתובע המיוחד לחקירת מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות, הזדעף טראמפ: "כל אחד מנסה לדפוק אותי".

החקירה הזו היא ענן שמעיב על הבית הלבן והיא מביכה עמוקות את הנשיא, מדווח הספר. וודוורד מתאר שיחה בין טראמפ לבין נשיא מצרים, עבדל פתח אל סיסי, שבה ביקש טראמפ לשחרר עובד סעד אמריקאי שנכלא במצרים. עמיתו המצרי אמר לו: "דונלד, החקירה הזו מדאיגה אותי. אתה נשאר בבית הלבן"?

טראמפ סיפר על השיחה הזו לעורך הדין הפרטי שלו בעבר, ואמר לו: "זה היה כמו בעיטה בביצים".

ב-5 במארס השנה נפגשו דאוד וג'יי סקולו, פרקליט נוסף של טראמפ, עם מולר ועם סגנו ג'יימס קוורלס, לדיון על דרישת התובע המיוחד לזמן את טראמפ לעדות. דאוד הסביר למולר ולקוורלס מדוע הוא מתנגד לזימון לקוחו לעדות: "אין בדעתי לשבת שם ולהניח לו להיראות כאידיוט. אתם (לשכת התובע המיוחד) תפרסמו את תמליל העדות, כי כל דבר דולף בוושינגטון, ואז החבר'ה בחו"ל יגידו: 'אמרנו לכם שהוא אידיוט. אמרנו לכם שהוא מטומטם כמו בלטה. למה אנחנו בכלל מתעסקים עם האידיוט הזה'"?

"אני מבין, ג'ון", השיב לו מולר.

לפני אותה פגישה, ערכו שני פרקליטי טראמפ חקירת תרגול לטראמפ, כדי לבדוק כיצד הוא יעמוד בחקירה אמיתית מול מולר. זה היה כישלון נחרץ ודאוד אמר לתובע המיוחד: "טראמפ פשוט ימציא משהו. זה טבעו...."

לאחר מכן, אמר דאוד לטראמפ: "אל תעיד. אתה צריך לבחור בין אי מתן עדות לבין בגד אסירים".

טראמפ, שחשש שהתחמקות מעדות תציג אותו באור שלילי לפני אוהדיו, לא הסכים. "אני אהיה עד טוב", הוא אמר, לדברי וודוורד.

"אתה אינך עד טוב", השיב לו דאוד. "אדוני הנשיא, חוששני שאיני יכול לעזור לך".

הוא התפטר למחרת.