"טראמפ נטול מוסר, אנו פועלים לסכל את האג'נדה שלו מבפנים"

אירוע חסר תקדים בפוליטיקה ובתקשורת של ארה"ב • בכיר בממשל תוקף את טראמפ במאמר שפורסם ב"ניו-יורק טיימס" • "אנחנו לא חלק מתנועת ההתנגדות של השמאל, אך נאמנותנו נתונה בראש ובראשונה למדינה, והתנהלותו של הנשיא מזיקה לבריאות הרפובליקה" • טראמפ: "בגידה"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria

באירוע חסר תקדים בפוליטיקה ובתקשורת של ארה"ב, תוקף בכיר בממשל טראמפ את הנשיא בעילום-שם במאמר דעה שפורסם אמש במדור הדעות של "ניו-יורק טיימס".

המאמר מאשש את אמינותו של ספר חדש, "פחד: טראמפ בבית הלבן", מאת העיתונאי בוב וודוורד, שקטעים ממנו פורסמו שלשום. הספר מצייר את ממשל טראמפ כ"אחוז טירוף" ומתאר "מרד מנהלי" של בכירי הבית הלבן נגד הנשיא לנוכח התנהלותו של טראמפ שמתואר כ"שקרן מקצועי", "אידיוט" ואחוז "זעם ופרנויה".

מהמאמר ומהספר מצטיירת תמונה של נשיא שאינו מסוגל להטיל מרות מלאה על מנגנון הבית הלבן ושחלק מעוזריו, ברמות הבכירות ביותר, שמים לו רגל מפני שאינם נותנים בו אמון. מתנגדי הנשיא מריעים למאמצים לבלימת טראמפ, אך תומכיו קובלים שהתנהלות הפקידים הבכירים אינה אלא הפיכה, שמנוגדת לא רק לחוקה אלא גם לרצון העם.

בתגובה, תקף טראמפ בזעם את "ניו-יורק טיימס" כ"עיתון כושל", כפי שעשה פעמים רבות בעבר, ואמר, כי המאמר ה"פחדני" הוא "ממש חרפה", באחד מציוציו הוא כתב מילה אחת בלבד: "בגידה?".

בהערה מקדימה למאמר, מציין ה"טיימס", שההחלטה לפרסם מאמר דעה בעילום-שם היא צעד נדיר. "עשינו זאת על פי בקשת המחבר, פקיד בכיר בממשל טראמפ, שזהותו ידועה לנו", כותב העיתון. "פרסום השם יסכן את המשך עבודתו (של הבכיר) בממשל. אנו מאמיני שפרסום המאמר בעילום-שם הוא הדרך היחידה להביא לקוראינו נקודת מבט חשובה".

במאמרו מציין הפקיד הבכיר, כי טראמפ צריך להתמודד עם מבחן, ששום מנהיג בארה"ב המודרנית לא התנסה בו: לא זו בלבד שחקירת התובע המיוחד מאפילה על נשיאותו; לא זו בלבד שמחלוקת מרה על מנהיגותו מפלגת את האומה; ולא זו בלבד שמפלגתו בהחלט עלולה להפסיד את השליטה בית הנבחרים - מעבר לכל אלה, הדילמה של טראמפ היא שרבים מהבכירים בממשלו פועלים בהתמדה מבפנים כדי לסכל חלקים מהאג'נדה שלו ואת הנטיות הגרועות ביותר שלו".

"אני יודע, אני אחד מהם", כותב הבכיר האלמוני.

"שיהיה ברור", הוא מוסיף. "אנחנו לא חלק מ'ההתנגדות' של השמאל לטראמפ. אנו רוצים שהממשל יצליח ואנו חושבים שרבות מיוזמותיו עשו את אמריקה בטוחה יותר ועשירה יותר. אך נאמנותנו נתונה, בראש ובראשונה, לארץ הזו והנשיא מוסיף להתנהל באופן שמזיק לבריאות הרפובליקה".

"זו הסיבה לכך שבכירים רבים שמינה טראמפ התחייבו לעשות כל מה שביכולתם כדי לשמר את המוסדות הדמוקרטיים של ארה"ב ובה בעת לסכל (פעולות שנובעות) מדחפיו המוטעים של הנשיא", מדגיש הבכיר האלמוני.

"בשורש הבעיה מונחת העובדה שהנשיא נטול מוסר", מוסיף הכותב. "כל מי שעבד אתו יודע שהוא אינו מעוגן בעקרונות בסיסיים שמנחים את תהליך קבלת ההחלטות שלו. למרות שהוא נבחר כרפובליקאי, לנשיא אין כמעט זיקה לרעיונות שמשמשים נר לרגלי השמרנים... נוסף לכך שהוא מפיץ ברבים את הרעיון שהעיתונות היא 'אויב העם', הדחפים של טראמפ מובילים אותו לנקיטת פעולות נגד הדמוקרטיה ונגד הסחר החופשי".

"שלא תהיה לכם טעות: יש נקודות אור בממשל שהסיקור השלילי המתמיד במדיה אינו חושף: דה-רגולציה נושאת פירות, רפורמות היסטוריות במערכת המיסוי, צבא חזק יותר, ועוד", מציין בעל המאמר. "אך ההצלחות האלה הושגו למרות - ולא בגלל - סגנון ההנהגה של הנשיא, סגנון שמאופיין בפזיזות, לעומתיות ואי-יעילות".

"פקידים בכירים - בבית הלבן ובמשרדי ממשל וסוכנויות מחוצה לו - מודים בשיחות פרטיות שבכל יום הם משתאים מחדש לנוכח דבריו ומעשיו של הנשיא", הוא מוסיף. "רובם ככולם פועלים כדי לבודד את פעולות המשרד שלהם מגחמות הנשיא".

בעל המאמר מתאר מה מתרחש מאחורי הקלעים של הממשל: "פגישות עם הנשיא סוטות מהנושא שעל הפרק ויורדות מהפסים. הוא משמיע קיטורים חוזרים ונשנים, והאימפולסיביות שלו גורמת לכך שמתקבלות החלטות שלא נשקלו עד הסוף ושמבוססות על מידע שגוי. לא פעם מדובר בהחלטות פזיזות שהיה צריך למשוך אותם.

"' לעולם אי אפשר לדעת אם טראמפ ישנה את דעתו מרגע נתון לרגע אחר, פשוטו כמשמעו', קבל באזניי באחרונה פקיד בכיר, שהתכעס לאחר ישיבה בלשכה הסגלגלה, שבה חזר בו הנשיא מהחלטה מדינית חשובה שהוא עצמו קיבל שבוע קודם לכן".

"רק בגלל גיבורים בבית הלבן ומחוצה לו, שאיש אינו שר להם שירי הלל, ההתנהגות הבלתי יציבה של הנשיא אינה מדאיגה כל כך", כותב הפקיד הבכיר. "התקשורת מציירת כמה מעוזריו כנבלים. אבל מאחורי הקלעים הם עושים כל מה שביכולתם במאמץ להשאיר החלטות גרועות בין כתלי הבית הלבן. כמובן, לא תמיד הם מצליחים".

"זו אולי חצי נחמה בתקופה המטורפת הזו, אבל האמריקאים צריכים לדעת שיש מבוגרים בבית", ממשיך בעל המאמר. "אנו מודעים לגמרי למה שקורה ואנו מנסים לעשות את הדבר הנכון גם כאשר דונלד טראמפ אינו עושה זאת".

לדברי הבכיר, השסע בין הנשיא לבין בכירי ממשלו גורם לכך שנשיאות טראמפ היא דו-מסלולית. מסלול אחד משקף את מאוויי הנשיא; המסלול האחר משקף מה שקורה בשטח במציאות. הדואליות הזו באה לידי ביטוי, למשל, בתחום מדיניות החוץ.

בהתבטאויות פומביות ובשיחות פרטיות, מראה טראמפ שהוא מעדיף שליטים עריצים או סמכותניים, כגון ולדימיר פוטין או קים ג'ונג און, מדווח בעל המאמר. לעומת זאת, לטראמפ יש מעט מאוד הערכה לעבותות ולערכים שקושרים את ארה"ב לבעלות בריתה המסורתיות. אך רוב הממשל פועל במסלול שונה מזה של טראמפ. זה מסלול שבו ארה"ב מטילה בפומבי על רוסיה את האחריות להתערבות בבחירות לנשיאות ומענישה אותה בהתאם; זה מסלול שבו ארה"ב משתפת פעולה עם בעלות בריתה, במקום לשים אותן ללעג.

וכך, טראמפ לא התלהב מהרעיון של גירוש דיפלומטים רוסיים רבים כל כך מארה"ב כגמול על הניסיון להרעיל מרגל רוסי לשעבר ואת בתו בבריטניה, כותב הפקיד האלמוני. במשך שבועות הוא התלונן באזני בכירים בממשלו על כך שהם הניחו לו להיקלע למצב שאילצו להרחיב את העימות עם רוסיה. טראמפ הביע תסכול מהעובדה שוושינגטון מוסיפה להטיל סנקציות על מוסקבה בגלל התנהלותה הזדונית. אבל צוות הביטחון הלאומי של הבית הלבן חשב אחרת: היה צורך להטיל את הסנקציות כדי שרוסיה תדע שיש מחיר למדיניותה.

לא, מה שקרה פה לא נבע מפעילות של מה שמכונה deep state, כלומר שכבת הפקידים האינטרסנטית שכופה את רצונה על אמריקה, להשקפת טראמפ ותומכיו, מדגיש בעל המאמר. מדובר בהתנהלות של ממשל יציב גם אם טראמפ לא היה שותף להתנהלות זו.

הפקיד הבכיר מגלה, שלנוכח אי היציבות בממשל, שרבים היו עדים לה, נשמעו לחישות בתוך הקבינט על האפשרות ליישם את התיקון ה-25 לחוקה (שמפרט הליך סבוך כיצד להעביר את השלטון לסגן הנשיא כאשר הנשיא אינו מסוגל למלא תפקידו בגלל מוות או מחלה, לרבו מחלת נפש). אבל, לדברי הבכיר, איש לא רצה ליזום משבר תחוקתי. "לכן, נעשה מה שאנו יכולים כדי לנווט את הממשל לכיוון הנכון עד שהוא יחלוף, בדרך זו או אחרת".

"הדאגה הגדולה אינה מה עשה טראמפ לנשיאות אלא מה אנו, כאומה, הרשינו לו לעשות לנו", כותב בעל המאמר. "שקענו לשפל יחד עמו וגרמנו לכך שהשיח הציבורי ירד לביבים. סנטור ג'ון מקיין הטיב לבטא זאת במכתב הפרידה שלו. האמריקאים צריכים לטעת את הדברים בליבם ולהשתחרר ממלכודת השבטיות. אנו צריכים לשאוף לאיחוד על סמך הערכים המשותפים לשנו והאהבה שאנו רוחשים לאומה הגדולה שלנו".

"בתוך הממשל יש התנגדות שקטה של אנשים שבחרו לשים את המולדת בראש סולם העדיפויות שלהם", מסיים הבכיר האלמוני, במה שניתן לפרש כקריאה לקונגרס, ובמיוחד לרפובליקאים, לנקוט פעולה נגד טראמפ. "את ההבדל יעשו אזרחים מן השורה, שיתעלו מעל הפוליטיקה, ידברו עם הצד שכנגד, ישילו את התגיות שמזהות אותם כדמוקרטים או רפבוליקאים, ויסתפקו בתגית אחת: אמריקאים".

בוושינגטון רווחים ניחושים פרועים מי הבכיר בממשל שכתב את המאמר וסגל הבית הלבן נערך למצוד הוודאי שיערוך טראמפ לחשיפת זהותו של ה"בוגד". שני שמות שהועלו: שר ההגנה, ג'יימס מאטיס, שאמר שטראמפ "מתנהג כמו ילד בכיתה ה' או ו', וזו גם מידת ההבנה שלו", על פי הספר "פחד" של וודוורד, או ג'ון קלי, ראש מטה הבית הלבן, שכינה את הנשיא אידיוט, על פי אותו ספר. השניים מכחישים את הציטטות שיוחסו להם.