"עד סוף 2019 נראה לפחות בנק אחד נוסף שיקום בישראל"

יוגב גרדוס (35) הוא סגן הממונה לנושאי תקציב בנקאות ופנסיה • העבודה של גרדוס צפויה השנה להיות מתאגרת: הכנסות המדינה מתקשות השנה להגיע לתחזית ומאידך הוצאות משרדי הממשלה מזנקות בקצב מהיר בהרבה מהתכנון • נערי האוצר מדברים / פרויקט מיוחד

יוגב גרדוס (35), סגן המאקרו, הוא מעין אגף התקציבים הפנימי של אגף התקציבים - הוא אחראי על בניית תקציב המדינה ועל מסגרת התקציב ומתריע מפני הוצאות חריגות, נפילה בהכנסות וגידול מדאיג בגירעון. העבודה של גרדוס צפויה השנה להיות מתאגרת: הכנסות המדינה, שהיכו את התחזיות שלוש שנים ברציפות, מתקשות השנה להגיע לתחזית ומאידך הוצאות משרדי הממשלה מזנקות בקצב מהיר בהרבה מהתכנון, בעיקר לאור העובדה שמדובר בשנה שנייה של תקציב דו-שנתי. החשש הוא מפני אירוע "גירעון 40 מיליון שקל" מ-2012 שגרם מבוכה קשה לממשלת נתניהו והסתיים בדוח מבקר מדינה חריף (גם 2012 הייתה שנה שנייה של תקציב דו-שנתי).

הוצאות משרדי הממשלה
 הוצאות משרדי הממשלה

גרדוס, שמונה שנים באגף תקציבים, מונה באוגוסט 2017 לסגן הממונה על התקציבים לתחומי המאקרו, ניהול וגיבוש תקציב המדינה, כוח אדם בשירות הציבורי, הבנקאות וגופי הפנסיה. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים , שניהם מהאוניברסיטה העברית, וכן תואר שני מאוניברסיטת הרווארד במדיניות ציבורית. שמו הוזכר בעבר כמי שהעיד במשטרה בפרשיית פאינה קירשנבאום, בעת שהיה רכז מאקרו באגף, על העברות הכספים שביצעה קירשנבאום בתפקידה כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת.

לצד המעקב אחר הגירעון ההולך וגדל והשמירה על מסגרות התקציב, ריכז בשנה האחרונה את המאמץ באוצר בנושא העלאת גיל הפרישה לנשים ואת יישום המלצות ועדת שטרום לרפורמה בשוק האשראי, ועסק בין היתר בבנק האינטרנטי ובהפיכת חברות כרטיסי האשראי לבנקים.

לאחרונה נמכרה חברת כרטיסי אשראי, האם צפויה להימכר בקרוב חברה נוספת?

"נראה לפחות עוד עסקה כזאת בשנתיים הקרובות. בשבועות האחרונים אנחנו יושבים עם כמה גופים שמעוניינים להקים בנק בישראל. זה כשלעצמו דבר מאוד חיובי. אנחנו מסירים חסמים על בנק ישראל ובקרוב נפרסם מכרז של כ-200 מיליון שקל לתמוך בהקמת מערכת מחשוב בנקאית. אני מקווה שעד סוף 2019 נראה לפחות בנק אחד נוסף שיקום בישראל. נראה תחרות גם במקטע של האשראי וגם במקטע של האינפורמציה".

השנה בפעם הראשונה הממשלה תגיע ליעד הגירעון שנקבע, ויכול לראות שנראה את הגירעון חוצה את ה-3%.

"צריך לזכור שהתקציב הזה נבנה לפני כשנתיים ומאז היו הרבה שינויים. באמת אנחנו רואים שבחודשים האחרונים קצב ההוצאות של הממשלה גדל ובהכנסות יש מגמת האטה מסויימת. אנחנו עדיין לא מודאגים. הגירעון תוכנן להגיע ל-2.9% אני חושבים שזו תהיה הסביבה שבה נסיים את השנה. אני לא חושב שנחצה את ה-3% בהיקפים משמעותיים, אבל נצטרך לראות את זה לקראת סוף השנה".

למה אתם ממליצים להעלות את גיל הפרישה לנשים?

"זה צעד שיתרום לצמיחה ולתעסוקה וגם לנשים עצמן. בשנים האחרונות יש מגמה מבורכת של עלייה בתוחלת החיים, ועם העלייה בתוחלת החיים יש צורך בהתאמות של גיל העבודה. זה נעשה בכל העולם. נשים שפורשות היום בגיל 62 וחיות בממוצע 22 שנה אחר כך, מקשה עליהן מאוד לצבור חיסכון שיאפשר להן להתקיים בכבוד בשנים שאחרי הפרישה לגמלאות. לפי החישובים שלנו כל שנה נוספת של דחיית גיל הפרישה תגדיל את הקצבה החודשית שהאשה תקבל ב-9%". 

הכירו את נערי האוצר:

פחות צעירים, פחות סוליסטיים. אבל עדיין משוכנעים שהם הכי טובים

● עדי חכמון, סגנית הממונה למשרדי התשתיות

● שירה גרינברג, סגנית הממונה למשרדים הכלכליים

אלון מסר, סגן הממונה למשרדים החברתיים

אריאל יוצר, סגן הממונה על התקציבים לענייני נדל"ן ותכנון

עופר מרגלית, סגן הממונה על תקציב מערכת הביטחון