שנה בריאה: לאיזה שינוי מצפים השנה בכירי עולם הבריאות?

מי מאחל לעם ישראל שינה טובה, מי רוצה להקל בהשגת תרופות ללא מרשם ומי חושבת שהקשישים צריכים להיות בעדיפות ראשונה? • בכירים בעולם הבריאות מספרים על יעדים ושאיפות לשנה החדשה

איריס בק קודנר / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
איריס בק קודנר / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

"יש לתמוך באחת הקהילות הגדולות והשקופות בישראל"

איריס בק-קודנר, סמנכ"לית בכירה, מנהלת תקשורת התאגיד ומותג גלובלי בטבע

למיליון וחצי איש בישראל יש מכנה משותף - הם מטפלים בהוריהם המבוגרים, החולים והתשושים הזקוקים להם כל כך בערוב ימיהם. הטיפול בהורים היא זכות מוסרית מהמעלה הראשונה, וכולנו נגיע לרגע המיוחד הזה בו נבין, שכעת, הגיע תורנו לטפל בהם, להחזיר להם, כל אחד לפי יכולתו והבנתו, על מנת שיוכלו להזדקן בכבוד. רוזלין קרטר, רעיית נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ימי קרטר אמרה פעם: "ישנם ארבעה סוגים של אנשים בעולם - אלה שהיו caregivers (מטפלים לסיעודיים) בעבר, אלה שהם caregivers בהווה, אלה שיהיו בעתיד ואלה שיזדקקו לכך". 

עם ההבנה הזו, איך זה שדווקא הקהילה הזו בה כולנו נהיה חברים מתישהו, נותרה שקופה? כל כך שקופה שעדיין לא נמצא לה שם עברי מוכר ומקובל, שאין לה מעמד חוקי או זכויות - אבל חובות דווקא יש לה. חייבים לדאוג לבריאותם וביטחונם של הורינו מבלי לזנוח את חיינו ומבלי לפגוע ברקמה המשפחתית העדינה שלנו. איך מתחילים? למי פונים? מהם הזכויות של הורינו הקשישים שהגישו לנו את הארץ על מגש של כסף? באמת חייבים לעבור את הסבך הבירוקרטי? השנה טבע תתמוך באחת הקהילות הגדולות והשקופות בישראל. השנה החלטנו לטפל במטפלים במשפחה. להפנות זרקור לאותה קהילה ענקית של בני משפחה המטפלים בהוריהם, הזקוקה להכוונה, תמיכה, הכרה ושייכות.

"יש להניח לכעסים שלא בריאים ללב, לראש ולמערכת העיכול"

אריה קרמר, מנכ"ל יבואנית התרופות טקדה ישראל

אריה קרמר / צילום: נעה כץ
 אריה קרמר / צילום: נעה כץ

אנחנו בטקדה מאמינים בהליכה משותפת ובחשיבותם של השותפים שלנו לדרך למען יצירת חברה בריאה יותר. על כן, היום, בפתח השנה החדשה מתחילה, וכדי שהיא תהיה באמת שנה של בריאות, אני מאחל לכל עם ישראל שנצליח לשים את כל המחלוקות, הריבים והכעסים בצד שבעיקר גורמים לנו למתח ולא כל כך בריאים ללב, לראש ולמערכת העיכול, ובמקום זאת נפנה יותר מקום לחברות ולאחווה שהרי זו הדרך הטובה ביותר להפחית את הסטרס ולהרגיע את הנפש.

אני מביט אל עבר השנה החדשה בתקווה ומאחל לכולנו ששנת תשע"ט תהיה שנה שבה נתמקד בסגירת השסעים וביצירת חברה מאוחדת יותר, שנה שבה נגלה מחדש את ערכי הסולידריות ושננסה להבין טוב יותר זה את זה. 

"אני מאמין שקטגוריות חשובות נוספות יהפכו לתרופות ללא מרשם"

יצחק מעיין, סגן נשיא לשירותים פיננסיים ולקשרי משקיעים באירופה בחברת התרופות פריגו

יצחק מעיין / צילום: תמר מצפי
 יצחק מעיין / צילום: תמר מצפי

שנת הבריאות הקרובה תמשיך להתאפיין בהמשך הביקוש העולמי הגובר של צרכנים למוצרי בריאות איכותיים במחיר השווה לכל נפש. העלייה המתמדת בתוחלת החיים, יחד עם הנתונים המחקריים, המראים כי אדם מעל גיל 60 צורך בממוצע כמעט פי שלושה תרופות מאדם מתחת לגיל זה, מביאה לעלייה מתמשכת בצריכה של מוצרים רפואיים וללחץ הולך וגובר על מערכות הבריאות העולמיות לשיפור רמות השרות ולהתייעלות.

אני מאמין בתפקיד המרכזי שיש להרחבת הנגישות של תרופות ללא מרשם לצרכנים, בתחומים תרפויטיים מגוונים, הן בצד המניעתי והן ביכולת להתמודד עם הלחצים האמורים.

אחת הדרכים שבהן הרגולטור תומך במגמה זו, היא באמצעות האישורים שניתנים לתרופות שהיסטורית ניתנו בלעדית דרך מרשם רופא, להפוך לתרופות ללא מרשם (Switch). דוגמאות מובהקות לכך הן קטגוריות לטיפול באלרגיה (אנטי-היסטמינים) ולטיפול בצרבות שעשו Switch כמעט מלא בארצות הברית במהלך שנים האחרונות. אני מאמין שקטגוריות חשובות נוספות יעשו Switch שכזה בשנים הקרובות. מגמה נוספת שתלך ותצבור תאוצה היא מגמת הרכישה של תרופות ללא מרשם באמצעים מקוונים. רכישת תרופות באינטרנט תאפשר לצרכנים גישה ישירה לחומרים מקצועיים (למשל, אודות שימוש בטוח ויעיל בתרופה), זמינות ונוחות כמו גם הוזלה נוספת של עלויות בריאות לאורך זמן. אני מאחל לנו שבשנת בריאות הבאה תמשיך המגמה להנגשת שירותים רפואיים לצרכנים.

"אני מאחל לישראלים שישנו יותר בלילה. איכותית וכמותית"

גלעד גליק, מנכ"ל איתמר מדיקל

גלעד גליק / צילום: איל יצהר
 גלעד גליק / צילום: איל יצהר

בפרוס השנה החדשה אני מאחל לישראלים שבשנה הבאה הם ישנו יותר בלילה, ושתהיה להם שנה ושינה טובה ומתוקה. שתהיה שינה טובה כמותית וגם איכותית. קצב החיים המודרני, לחצי היומיום, משקל עודף והעובדה שאנחנו מוקפים במסכים, תקשורת ורשתות חברתיות מונעים מאיתנו שינה איכותית מספקת. הוכח מעל לכל ספק כי שינה היא יסוד מהותי בבריאות האדם, כשיש אפילו המגדירים אותה כחיונית כמו אוכל ומים. חוסר שינה ודום נשימה בשינה משפיעים לרעה על הבריאות ככלל ובריאות הלב בפרט. גם אם אדם חושב שהוא ישן מספיק אך הוא עייף במשך היום, מעלה במשקל למרות אכילה מאוזנת, פתאום מאובחן בלחץ דם גבוה בגיל יחסית מוקדם ומתקשה להתרכז - כנראה שיש מקום לבדיקה מקצועית ופשוטה של איכות השינה. אני מאחל לכולם שנה טובה, שינה טובה שיתרמו לבריאות ואושר.