צפו: דמות תלת-ממד בהישג יד

מיזם של החברות הישראליות Photuro בשיתוף עם Mantis יאפשר לכל אחד ליצור לעצמו דמות תלת-ממד לצורך שעשוע או שימוש במשחקי מחשב • כתב גלובס טק ביקר במתקן של פוטורו בקניון אילון, שם נסרק גופו לצורך יצירת אוואטר תלת-ממד בדמותו - וחזר עם התוצאות

חמוש בחליפה ובמטול טילי לאו יצאתי לכבוש את העיר. יריתי שני טילים. הראשון פספס את המטרה. השני פגע והשמיד בבת אחת שתי משאיות שניסו להימלט מן המקום. בתום בוקר של קרבות פני כבר היו נפוחים ומדממים אבל המשכתי לנוע אל המטרה. השתלטתי על אופנוע שנקרה בדרכי ושעטתי לעבר מנחת המסוקים והמראנו. הצניחה מהמסוק לא היתה מן המוצלחות אבל שרדתי.

מאז אני לא מפסיק לצפות בסרטון שהכינו עבורי אנשי חברת Photuro שבו בן דמותי התלת-ממדי משחק במשחק המחשב הפופולרי GTA. את סריקת גופי לצורך הלבשתה על דמות השחקן במשחק המחשב, עשו עבורי במיוחד במתקן שהקימה חברת פוטורו הישראלית בקניון אילון שברמת גן בשיתוף פעולה עם מנטיס, אחת החברות הישראליות המסקרנות והמבטיחות בתחום צילום התלת-ממד, שסיפקה עבורה את הטכנולוגיה.

מנטיס, שהוקמה ב-2005, עלתה לאחרונה לכותרות בעקבות גיוס ענק של 55 מיליון דולר, רכישת חברה אמריקנית ובזכות הידיעה על הכוונה לשלב את מצלמת התלת-ממד שפיתחה באחד ממכשירי הדגל של ענקית הסלולר הסינית שיאומי.

במתקן של פוטורו מותקנות 22 מצלמות וידאו שיחד עם התוכנה של מנטיס מסוגלות לסרוק סריקה תלת-ממד מלאה של 360 מעלות, בשנייה אחת ולייצר דמות תלת-ממד אותה ניתן לשלוח לחברים, לשלב במשחקי מחשב או להזמין על בסיסם בובת תלת-ממד פיזית. על פי נציגי החברות מנכ"ל פוטורו רונן חכימי וסמנכ"ל מנטיס שבתאי נגרימצלמות, היתרון של המיזם המשותף הוא לא בטכנולוגיה עצמה, שכמותה קיימת במקומות שונים בעולם, אלא בהנגשתה לציבור הרחב. לדבריהם, האלטרנטיבות הקיימות יקרות יותר, דורשות תשתית טכנולוגית יקרה יותר ברמת החומרה ומחייבות זמן צילום וזמן עיבוד (רינדור) ממושכים יותר.

במתקן של פוטורו מפוזרים הקבצים של 4 פריטים: מקרן אור מקודד שמקרין אור בגל בלתי-נראה בעין אנושית, מצלמה שקוראת את הנקודות המוקרנות על גוף המצולם כדי ליצור באמצעותן שלד תמונת תלת-ממד ובנוסף עוד 2 מצלמות וידאו רגילות שנועדו למלא את שלד דמות התלת-ממד הדמות בצבע - בתוכן. הסיבה לקיומן של של שתי מצלמות וידאו הוא על מנת לאפשר תמונה מדויקת ועמוקה יותר, באופן דומה לזה שבעלי חיים זקוקים לשתי עיניים.

לדברי חכימי, המתקן הנוכחי הוא רק ההתחלה והציפיה של החברות הוא לעבוד במודל של תוכנה כשירות (SaaS) ולספק אותו לזכיינים שירכשו חבילות של אלפי סריקות אותן יוכלו להציע לציבור, כמו גם להציע אותן לעסקים שיהיו מעוניינים ליצור קטעי וידאו ממותגים בתלת-ממד. כיום לדבריהם עלות ההפקה של קטע אנימציה בתלת-ממד עלול להגיע למאות אלפי דולרים.

עבור קהל הצרכנים דמויות התלת-ממד יוכלו לשמש בעתיד גם להדמיה בעולם המסחר האלקטרוני לצורך מדידת פרטי הלבשה ואביזרים, וכן בעולם הבריאות והכושר הגופני.

ומה באשר למחיר? מחיר יצירת דמות בודדת עומד כעת על 49 שקלים. מי שירכשו 3 דמויות, כמו למשל דמות רוקדת, דמות סטטית, וקובץ למשחקי מחשב - ישלמו 99 שקלים. מחירה של בובת תלת-ממד אמיתית עומד על 299 שקלים.

טכנולוגיות ליצירת והצגת דמויות תלת-ממד נמצאות איתנו שנים רבות ואולם מגבלות תשתית מצד אחד והיעדר אפליקציות שיפיקו תועלת מהן מצד שני משאירות את הטכנולוגיה תמיד בגדר טכנולוגיה עתידנית. השנה 2018 ואנחנו עדיין חזק בעולם עולם הדו ממד. אפילו מה שנראה בתחילת העשור כתחילתה של מהפכת תלת-ממד בקולנוע שחוזקה במקביל בתפוצה רחבה של מסכי תלת - התפוגגה.

האם כמו קולנוע תלת-ממד ומסכי תלת מדובר בטרנד חולף או שטכנולוגיה שברגע שתפרוץ לחיינו ותיעשה נפוצה תשנה את חיינו? התשובה נעוצה ככל הנראה ביעילות של היישומים העסקיים שינצלו את הטכנולוגיה, בראש ובראשונה בתחומים כמו אופנה, בריאות וגיימינג.