מאנאפורט ובכיר ישראלי הפכו את האנטישמיות לנשק פוליטי

(עדכונים): פול מאנאפורט, מנהל הקמפיין לנשיאות של טראמפ ב-2016, עשה עסקת טיעון עם התובע המיוחד והסכים לשתף עחמו פעולה • בכתב האישום – שמאנאפורט הודה בכל סעיפיו – נאמר שהוא והבכיר הישראלי זממו להאשים פוליטיקאית אוקראינית באנטישמיות כדי לסייע למנהיג אוקראיני, לקוח של מאנאפורט

פול מנאפורט אתמול / צילום: רויטרס
פול מנאפורט אתמול / צילום: רויטרס

פול מאנאפורט, שעמד בראש הקמפיין לנשיאות של דונלד טראמפ ב-2016, הסכים לשתף פעולה עם התובע המיוחד, רוברט מולר, שחוקר מעורבות רוסית פוטנציאלית במסע הבחירות, בעסקת טיעון.

התפתחות זו נחשבת מכה חזקה לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ששיבח באחרונה את מאנאפורט על עמידתו האיתנה נגד לחצי מולר, ורמז שהוא יעניק למאנאפורט חנינה. החלטתו של מאנאפורט "לזמר" באזני התובע המיוחד נובעת כנראה מהערכתו שאין כל ודאות שטראמפ אכן יחון אותו. למאנאפורט יש מידע אינטימי על התנהלות מסע הבחירות של טראמפ ועל קשריו לכאורה עם גורמים רוסיים.

מאנאפורט הורשע בבית-משפט פדרלי בווירג'יניה בחודש שעבר בשורת עבירות פיננסיות - העלמת הכנסות ממס ההכנסה בארה"ב והונאות בנקים - שנובעות ממאמציו להלבין הכנסות בסך 30 מיליון דולר מפעילותו כיועץ פוליטי, בעיקר באוקראינה.

אתמול (ו') עמד להיפתח משפט שני נגדו, הפעם בוושינגטון הבירה, אך המשפט בוטל למעשה בעקבות עסקת הטיעון שעשה מאנאפורט עם התובע המיוחד.

לבית-המשפט הוגש כתב אישום מקוצר - קשירת קשר נגד ארה"ב וקשירת קשר לשיבוש הליכי משפט - במקום שבעה סעיפי אישום. מאנאפורט הודה בשני סעיפים אלה אך הוא הודה גם בכל סעיפי האישום המקוריים נגדו, לרבות אלה שאינם כלולים במפורש בכתב האישום החדש וסעיפי אישום ממשפטו הקודם, שעליהם לא היה יכול חבר המושבעים להגיע לכלל הסכמה. הוא הסכים שמשרד המשפטים האמריקאי יפקיע את רוב רכושו, לרבות דירה במגדל טראמפ בשדירה החמישית.

תמורת הסכמתו לשתף פעולה, צפוי מאנאפורט לקבל עונש קל יותר, אך רק לאחר שיוכח ששיתף פעולה עם התובע המיוחד.

במסמכים שהגיש התובע המיוחד לבית-המשפט בוושינגטון , נטען, בין היתר, שמאנאפורט ו"בכיר ישראלי" זממו להפוך אנטישמיות לנשק פוליטי באוקראינה, כדי לסייע ללקוח של מאנאפורט. הנאשם היה יועץ פוליטי לפוליטיקאים פרו-רוסיים במדינה זו במשך שנים רבות.

על פי המסמכים, רצה מאנאפורט לסייע ללקוח, ויקטור יאנוקוביץ', נשיא המדינה לשעבר, במאבק נגד פעילה פוליטית פופולרית, יוליה טימושנקו. טימושנקו התמודדה מול ינוקוביץ' בבחירות לנשיאות אוקראינה ב-2010, והפסידה. ב-2011, היא הואשמה בבית-משפט מקומי בעבירות הונאה ונדונה לשבע שנות מאסר ולקנס בסך 188 מיליון דולר. במדינות רבות, לרבות מדינות האיחוד האירופי וארה"ב, נראתה הרשעת טימושנקו כרדיפה פוליטית. ממשל אובמה גינה את גזר הדין.

על רקע זה החליט מאנאפורט להשחיר את פניה של טימושנקו במדינות המערב וממילא לשקם את המוניטין של לקוחו, ינוקוביץ'. לצורך זה, תכנן מאנאפורט להאשים את טימושנקו שהיא אנטישמית ושיש לה קשרים עם קבוצות אנטישמיות באוקראינה.

המטרה היתה לשכנע את "יהודי אובמה" - כך לפי כתב האישום - לאלץ את ממשל אובמה למשוך את תמיכתו מטימושנקו ולתמוך בינוקוביץ'. "מאנאפורט תיאם עם פקיד ישראלי בכיר" כיצד לתת פומבי למסע ההשמצות הזה. שמו של הבכיר הישראלי לא צוין.

כוונת הביטוי "יהודי אובמה" היא תומכיו היהודיים הרבים של הנשיא לשעבר. מאנאפורט והבכיר הישראלי רצו למעשה לאלץ את ממשל אובמה לתמוך ביאנוקוביץ' מחשש שאם לא יעשו כן, בוחריו היהודיים יענישו אותו בקלפי בגין תמיכתו בטימושנקו "האנטישמית". יתר על כן, מאנאפורט דאג להפיץ מידע כוזב שלפיו דמות בכירה בממשל אובמה היא אנטישמית בגלל תמיכתה בטימושנקו. (הכוונה היתה לשרת-החוץ דאז, הילארי קלינטון). במקביל הוא הפיץ בארה"ב דיווחי עיתונות בישראל שלפיהם טימושנקו היא אכן אנטישמית.

במסמכי התובע המיוחד לא צוין שמו של "הבכיר הישראלי", אך בכמה אתרי חדשות ישראליים צויין שמדובר בשר הביטחון, אביגדור ליברמן, שפרסם הודעה בגנות טימושנקו באוקטובר 2012. מכל ליברמן, הכחיש זאת בתוקף. בהודעה מלשכתו נאמר, כי "שר הביטחון אינו מכיר את מאנאפורט, מעולם לא פגש אותו ומעולם לא דיבר עמו".

יאנוקוביץ' כיהן כנשיא אוקראינה מ-2010 ועד הדחתו במהפכה ב-2014 בגלל מאמציו לשלוף את אוקראינה מחיק האיחוד האירופי ולהחזירה לתחום ההשפעה של רוסיה. יאנוקוביץ, שנחשב מקורב לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חי עתה בגלות ברוסיה, לאחר שנמלט מארצו. כמה ימים לאחר ההדחה, כבשה רוסיה את חצי האי קרים ולאחר מכן סיפחה אותו.